بازار مسکن پاییز ۱۴۰۲؛ رکود ۱۲۴ درصدی

بازار مسکن پاییز 1402؛ رکود 124 درصدی

بازار مسکن پاییز غم انگیزی را پشت سر گذاشت و بر اساس گفته های رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، میزان معاملات در بخش خرید و فروش مسکن پایتخت، با کاهش ۱۲۴ درصدی رو به رو بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، کیانوش گودرزی اعلام کرد که رکود زیاد، صرفاً بر بازار خرید و فروش سایه ننداخته! بلکه بازار اجاره نیز راکد است و در قیاس با سال گذشته، میزان معاملات اجاره مسکن پاییز امسال نیز با کاهش ۱۵ درصدی رو به رو بوده است.

گرچه این رکود در برخی از نقاط کشور منجر به کاهش سطح توقع فروشندگان شده و حاضر شده اند که ملک خود را با قیمت کمتر به فروش برسانند، اما به شدت روی زندگی مشاوران املاک اثر گذاشته است. واحدهای زیادی به تعطیلی کشیده شده اند و نان بیش از چند صد هزار نفر شاغل در این حوزه، به خطر افتاده است.

کیانوش گودرزی می گوید که خیلی از مشاوران املاک ناچار شده اند به مشاغل دیگری روی بیاورند. چرا که رقابت زیادی برای کسب معاملات مسکن وجود دارد و به طور طبیعی، خیلی از افراد از این رقابت جا می مانند.
وی سپس به ارائه ی آمارهای مربوط به بازار مسکن در پاییز پرداخت و اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته، شاهد کاهش ۱۲۴ درصدی معاملات مسکن بوده ایم. موضوعی که باعث شده خیلی از بنگاه داران، از کار بیکار شوند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه ی صحبت های خود اعلام کرد که رکود بازار مسکن، فعلا ادامه دارد و خاطرنشان ساخت:

فاکتورهای زیادی بر بازار مسکن اثرگذار هستند. به همین خاطر اگر در حوزه های اقتصادی و سیاسی اتفاق خاصی رخ ندهد، با توجه به سیاست هایی که دولت در پیش گرفته، امیدوار هستیم که تا یک سال آینده، بازار مسکن خود را بازیابی کند و اعتماد مردم به این حوزه، دوباره جلب شود.

وی پیش بینی کرد که تا سال آینده رکود خواهیم داشت اما بعد از آن، احتمال دارد که بازار مسکن رونق پیدا کند.
در حال حاضر به خاطر کاهش شدید خرید و فروش در بازار مسکن، نمی توان پیش بینی درستی در خصوص آینده ی بازار داشت. بیشتر معاملاتی که امروز در بازار مسکن انجام می شود، یا از نوع تبدیل به احسن است یا سرمایه گذاری خُرد است.

حتی کسانی که سرمایه گذاری های کلان در این بازار داشتند، آن را ترک کرده اند و ترجیح می دهند که در بازارهای مالی دیگری باشند.
از سوی دیگر، حتی قراردادهای اجاره که منبع روزی بسیاری از بنگاه داران بود نیز به کمترین حالت خود رسیده است. در حالت سنتی، بازار اجاره در فصل پاییز دچار رکود می شود. اما امسال با توجه به گرانی های موجود در بازار اجاره نشینی، خیلی از مستاجران و موجران ترجیح داده اند که قرارداد خود را تمدید کنند. با توجه به راه اندازی سامانه املاک و اسکان، دیگر برای تمدید قرارداد خود نیازی به مراجعه به دفاتر مشاوره املاک ندارند.

در نتیجه، وضعیت بنگاه داران از همیشه بدتر شده و خیلی از آنان با مشکلات جدی معیشتی رو به رو هستند.
کیانوش گودرزی پیش بینی کرد که تا پایان سال، قیمت ها ثابت باشد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که برای ساماندهی بازار مسکن نیازمند برنامه ریزی های دقیق هستیم. شناخت جامعه ی آماری مشاوران املاک، یکی از اصلی ترین گام هایی است که باید برداشته شود.
با جمع آوری اطلاعات مربوط به مشاوران املاک، میزان تخلفات احتمالی مشاوران املاک کمتر می شود. همچنین باید برنامه ی جدید برای سازماندهی و ساماندهی قراردادها و مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مشاغل، نوشته شود.
گودرزی تصریح کرد که برای حل این مشکلات، مذاکراتی با مسئولان مربوطه انجام شده و موافقت آنها جلب شده است. اما با این وجود، هنوز هم ارائه ای برای اجرای قوانین و مقررات مربوط به قراردادنویسی ها و بخش مالیات وجود ندارد.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد که به زودی این مشکلات حل و فصل شده و شاهد اتفاقات جدیدی در حوزه ی مسکن باشیم.
بر اساس شواهد موجود، در حال حاضر رکودی که رخ داده، از نوعی تورمی است. به این معنی که کاهش قیمت هایی که امروز در بازار شاهد هستیم، بیشتر ناشی از تخفیف فروشندگانی است که نیازمند نقدینگی می باشند.
رکود بیشتر، هم به اقتصاد مسکن آسیب می زند، هم زندگی بسیاری از فعالان این حوزه را به خطر خواهد انداخت. به همین دلیل باید تلاش های بیشتری برای برون رفت از این رکود صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است