قیمت مسکن تا ۱۰ سال آینده کاهش نمی یابد

قیمت مسکن تا 10 سال آینده کاهش نمی یابد

یکی از کارشناسان مسکن می گوید که تا ۱۰ سال آینده نباید منتظر کاهش قیمت مسکن باشیم چرا که توازنی میان عرضه و تقاضا وجود ندارد.

به گزارش پرشین سازه، این کارشناس اعلام کرد که برای بهبود وضعیت بازار مسکن باید چهار فاکتور قیمت، معاملات، تولید مسکن و سرمایه گذاری در این حوزه بیشتر شود تا کاهش قیمت رخ دهد. قیمت ها همیشه در حال رشد است اما می توان رونق هم در بازار مسکن ایجاد کرد.

بیت الله ستاریان در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که این چهار فاکتور در حال کاهش هستند. مثلا تعداد معاملات مسکن بازار تهران به طرز نگران کننده ای کمتر شده است. این موضوع نشان می دهد که احتمالا سرمایه گذاران، پول های خود را به بازار دیگری برده اند و تلاشی برای خرید مسکن ندارند. اولین نتیجه ای که از این اقدام به دست آمده، رکود سنگینی است که بر بازار معاملات مسکن سایه افکنده است.

نکته اینجاست که بازار مسکن یکی از بازارهای مهم و اشتغال زاست. زمانی که سرمایه ها از این بازار به بازارهای دیگری که اکثراً غیرمولد هستند کوچ کنند، قطعا نتایج فاجعه باری برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

ستاریان در ادامه چنین گفت:

قوانین خاصی بر دوره های رکود و تورم مسکن حاکم است. از آن جایی که کالاهایی مثل مسکن، یک کالای کاملا حیاتی است، برنامه ریزی برای آن، صرفا بر اساس تقاضا نیست. بلکه تقاضای موثر است که اهمیت دارد.

وی چنین توضیح داد که افراد برای نگه داشتن این کالا، حتی حاضرند دیگر دارایی های خود را بفروشند. اما تولید کم مسکن و تقاضای فراوان، حفظ و نگهداری این کالا را سخت تر کرده است. مسکن کافی در کشور وجود ندارد و بر اساس گفته های مسئولین، نزدیک به ۶ میلیون مسکن در کشور کم داریم.

زمانی که عرضه کاهش پیدا می کند و متقاضیان زیاد باشند، به طور طبیعی قیمت ها بالاتر می رود. مثلا اگر هزار متقاضی مسکن وجود داشته باشد، فقط ۱۰۰ واحد برایشان هست. به این ترتیب قیمت این ۱۰۰ واحد به قدری بالا می رود که فقط ۱۰۰ نفری که بیش از دیگران تمکن مالی دارند، قادر به خریدشان باشند.

اما در شرایط رکود، وضعیت به گونه ای پیش می رود که حتی همان ۱۰۰ نفر هم دیگر قادر به خرید این واحدهای مسکونی نیستند. چرا که قیمت ها به قدری بالا رفته که دیگر هیچکس تمکن مالی کافی برای خرید ندارد.
بر اساس گفته های بیت الله ستاریان، تداوم رکود به این دلیل است که اساساً نگرانی های زیادی در خصوص سرنوشت بازار مسکن وجود دارد.

در دوره های رکود کوتاه مدت، از ۸ ماه الی ۱ سال خبری از معاملات مسکن نیست. البته گاهی این مدت زمان بیشتر می شود. مثلا یکی از بزرگترین دوره های رکود به سال ۸۶ تا ۹۰ برمی گردد. این وضعیت به دلیل ساخت واحدهای مسکن مهر بود. قرار بود که دولت های نهم و دهم برای تمام خانوارهای ایرانی، واحد مسکونی بسازند. رویه ای که همین امروز هم در طرح نهضت ملی مسکن مسکن در پیش گرفته شده است.

در چنین شرایطی، سازندگان و تولیدکنندگان بازار را ترک می کنند. از سوی دیگر، کسانی که متقاضی مسکن بوده اند نیز در صف تحویل واحدهای خود می روند و به همین دلیل، نیازی به مشارکت در بازار خرید و فروش مسکن ندارند. در نهایت، سرمایه ها از بازار مسکن خارج می شوند و تولید کمتر می گردد.

رکود کنونی بازار مسکن از اردیبهشت امسال شروع شد و احتمالا تا اوایل سال آینده نیز ادامه پیدا کند. به طور کلی، نزدیک به ۱۸ ماه است که رکود ساخت و ساز وجود دارد و تولید کاهش پیدا کرده است!
این کارشناس مسکن در انتهای سخنان خود اعلام کرد که با توجه به شرایط کنونی، نباید منتظر کاهش قیمت مسکن تا ۱۰ سال آینده باشیم. چرا که تولید کم است و سرمایه گذاران مسکن نیز بازار را ترک کرده اند. از سوی دیگر، معامله ای هم در بازار صورت نمی گیرد. با فرض اینکه به زودی، مسکن سازی دولتی آغاز می شود و واحدهای زیادی را به بازار عرضه می کند، می توان گفت که در آینده ای نه چندان نزدیک، می توان چشم اندازی برای ارزان تر شدن املاک قائل شد.
به طور کلی، همواره گفته شده که تا زمانیکه تولید مسکن افزایش پیدا نکند و سهم طرف عرضه افزایش نیابد، نمی توان انتظار داشت که قیمت ها کمتر شود.

دیدگاه ها غیرفعال است