شفاف سازی آمار ساخت مسکن ضروری است

شفاف سازی آمار ساخت مسکن ضروری است

بارها از سوی مسئولین دولتی اعلام شد که ساخت و ساز بیش از ۱.۹ میلیون واحد مسکونی آغاز شده است. اما با وجود تمام آمارهایی که داده می شود، خبری از ساخت و ساز نیست. به همین دلیل، دولت در خصوص آمارهای مزبور باید شفاف سازی کند.

به گزارش پرشین سازه ، قیمت مسکن و اجاره بهای آن در دولت سیزدهم به قدری افزایش پیدا کرده که چاره ی دیگری جز تحقق وعده های اصلی دولت باقی نمانده است. فشار اجاره نشینی روی مردم زیاد است و باید تمام دستگاه ها، دست به دست هم بدهند و وعده ی دولت را به سرانجام برسانند.

اما به نظر می آید که دولت با وعده و وعیدهای خود خوش است و اقدامی عملی برای اجرای این طرح نمی کند. رسانه ها وظیفه دارند که در راستای شفاف سازی پروژه نهضت ملی مسکن عمل کنند و اطلاع رسانی داشته باشند. به این ترتیب دستگاه هایی که در انجام وظایف خود تعلل و تاخیر دارند، زودتر شناسایی می شوند.

همین چند روز پیش بود که وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به اردبیل، اعلام کرد که ساخت ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور آغاز شده است. علاوه بر این، ۵۳ هزار هکتار زمین نیز به شهرها الحاق خواهند شد.
مهرداد بذرپاش تاکید کرد که واگذاری زمین رایگان و ساخت واحدهای ویلایی نیز در دستور کار است و تلاش می شود که اهداف طرح نهضت ملی مسکن با قدرت پیگیری گردد.
اما واقعیت اینجاست که خبر چندانی از ساخت و ساز در گوشه و کنار کشور، به گوش نمی رسد.

علاوه بر وزیر راه و شهرسازی، برخی دیگر از مسئولین از جمله معاون وی، اعلام کرده بودند که تعداد دقیق واحدهای در حال ساخت، ۱ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۷۱۹ واحد است که بخش زیادی از آن ها در قالب انبوه سازی ساخته می شوند. قالب های دیگری مثل اجاره ۹۹ ساله زمین، نوسازی بافت فرسوده، نوسازی مسکن روستایی، ساخت مسکن برای کارکنان نیروهای مسلح و خودمالکی نیز در جریان است.

هادی عباسی اصل اعلام کرد که ۳۷۱ هزار و ۳۳۸ واحد به شکل واگذاری زمین ۹۹ ساله در شهرها، تحویل داده شده اند. اجاره ۹۹ ساله زمین در روستاها نیز در حال انجام است و ۴۳ هزار و ۴۳۶ واحد ساخته خواهد شد.
عباسی اصل در بخشی از صحبت های خود خاطرنشان ساخت:

سهم نیروهای مسلح از این واحدها، ۲۱۰ هزار و ۱۵۵ واحد است. در بافت فرسوده نیز ۱۵۸ هزار و ۵۳۶ هزار نیز ساخته می شوند. خودمالکی ها نیز سهم ۱۴۳ هزار و ۶۷۷ واحدی دارند. وضعیت مسکن روستایی نیز خوب است و ۳۳۱ هزار و ۱۵۱ واحد مسکن روستایی ساخته خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت که تکمیل واحدهای مسکن مهر نیز در دستور کار است و ۱۰۸ هزار و ۶۶۴ واحد در حال تکمیل هستند.
با توجه به گفته های مسئولین دولتی، نزدیک به ۲ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است. اما واقعیت اینجاست که به نظر می آید برخلاف گفته های مسئولین، خبر خاصی از ساخت و ساز نیست. بنابراین باید شفاف سازی از سوی مسئولین وزارت راه و شهرسازی صورت بگیرد.

یکی از شبهاتی که معمولاً جناح مخالف دولت در راستای مسکن سازی دارد، این است که چرا مشخصات دقیق این واحدهای مسکونی در حال ساخت را اعلام نمی کند! این پروژه ها در کدام استان و شهرها هستند و در چه محلاتی ساخته می شوند؟ در چه مرحله ای از ساخت هستند؟

چنین طرح بزرگی، قطعا نیاز به گزارش های مداوم دارد و نمی توان به اعداد کلی اکتفاء کرد. مثلا مشخص نیست که سهم واحدهای مسکن مهر یا اقدام ملی از این تعداد واحد، چقدر است؟
دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی اگر به دنبال پاسخگویی به منتقدان است، باید جزئیات بیشتری از ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن در اختیار بگذارد و مشخص کند که هر یک از این واحدها، چقدر پیشرفت فیزیکی داشته اند.

پیش از این نیز، دیوان محاسبات کشور، چنین اقدامی انجام داده بود و برای پروژه های اقدام ملی مسکن در سال ۱۴۰۰، گزارشی منتشر کرد و در آن به شرح دقیق جزئیات طرح مزبور پرداخت.
بنابراین دولت سیزدهم نیز می تواند از این امکانات استفاده کرده و جزئیات مربوط به ساخت و ساز این واحدها را منتشر کند. اجرای این طرح بزرگ، قطعا اثرات زیادی روی اقتصاد کشور می گذارد. بنابراین با اطلاع رسانی درباره ی آن، می توان امیدواری به رونق صنعت ساختمان را افزایش داد.

دیدگاه ها غیرفعال است