رکوردشکنی صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده

رکوردشکنی صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده

بعد از ارائه مشوق هایی که دولت برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته، به نظر می آید که حالا رکورد صدور پروانه ساختمانی در این محلات شکسته شده و به بیشترین حد خود رسیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری برای این رکودشکنی تاکید کرد که این موضوع، پدیده ای کم نظیر است و از موفقیت طرح های مشوق ها و تخفیف های ارائه شده، خبر می دهد.

به گزارش پرشین سازه ، از زمان انقلاب تا قبل از شروع دولت سیزدهم، یک میلیون و ۵۰ هزار پروانه ساختمانی برای نوسازی واحدهای فرسوده صادر شده است. اما از دو سال پیش که دولت آقای ابراهیم رئیسی آغاز به کار کرد، تعداد این پروانه های ساختمانی به ۲۲۶ هزار واحد رسیده است. گفته می شود که این تعداد، ۲۰ درصد کل واحدهای نوسازی شده بعد از انقلاب است.

در میان آمارهای مربوط به رشد نوسازی بافت های فرسوده نیز در قیاس با دولت قبل بهبود پیدا کرده و نشان می دهد در دولت سیزدهم، صدور پروانه های ساختمانی در بافت فرسوده ۵۰ درصد رشد سالیانه داشته است.
با توجه به آمارهای موجود می توان اعلام کرد که دولت سیزدهم در قیاس با دولت های پیشین، اهمیت ویژه تری به بافت فرسوده می دهد و در تلاش است که نوسازی این بافت را با جدیت بیشتری پیگیری نماید.
علاوه بر این، کل واحدهایی که در دولت نهم و دهم نوسازی شد، ۳۵۷ هزار واحد بود که به زودی، دولت سیزدهم به آن دست پیدا می کند. چرا که از همین امروز، صحبت هایی در خصوص رکوردشکنی صدور پروانه ساختمانی در این بافت، به گوش می رسد.

محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر همین مسئله، خاطرنشان ساخت که برای سال آینده، برنامه های بهتری دارند و سال آینده برای موضوع نوسازی بافت فرسوده، سال بهتری خواهد بود.
این مقام مسئول از مردم درخواست کرد که به سادگی از فرصتی که دولت در اختیارشان قرار داده، نگذرند و بسته های تشویقی را جدی بگیرند. مشوق های دولتی شامل تخفیف در صدور پروانه ساختمانی، تسهیلات بانکی، بسته ۱۹ بندی و حتی ارائه زمین می شود. محمد آئینی تاکید کرد که اگر سرعت ساخت و ساز در بافت فرسوده بالاتر برود، می توان به حل بخشی از مشکلات مسکن در کشور امیدوار بود چرا که بافت فرسوده این شرایط را دارد که تولیدات خود را خیلی سریع به بازار نهایی مصرف عرضه کند.

از آن جایی که زیرساخت ها و خدمات روبنایی در بافت فرسوده موجود است، دیگر نیازی به آماده سازی شرایط زندگی نخواهد بود. به همین دلیل است که بارها توصیه شده، پتانسیل بافت فرسوده را جدی بگیریم و از ظرفیت های آن برای ساخت مسکن غافل نشویم. در واقع بسیاری از کارشناسان و مسئولین دولتی اعلام می کنند که به جای ساخت شهرهای جدید، بهتر است رویکرد نوسازی بافت فرسوده را داشته باشیم.
۲۲۶ هزار پروانه صادر شده نشان از همین موضوع می دهد و بیانگر اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای پیگیری نوسازی هاست. از میان ۲۲۶ هزار واحدی که پروانه ساختمانی دریافت کرده اند، ۸۰ هزار واحد به بهره برداری رسیده اند و در حال حاضر توسط متقاضیان و مالکان استفاده می شوند.
برای افتتاح بیش از ۵۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده، مراسمی رسمی برگزار شد. دولت در تلاش است که الباقی مراسم های افتتاحیه را تا پایان سال و با حضور رئیس جمهور برگزار کند.
یکی دیگر از اخبار خوشی که دولت برای ساکنان بافت فرسوده داشت، صدور سند برای حاشیه نشینان و املاک فاقد سند رسمی بود. این مالکان تا پایان امسال فرصت دارند که از بند “م” تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ استفاده کرده و برای دریافت سند رسمی خود اقدام کنند.
محمد آئینی تاکید کرد که هیچگونه قانونی برای تمدید این مهلت وجود ندارد و بهتر است ساکنان این سکونتگاه های حاشیه ای و غیررسمی از این فرصت استفاده کنند. ثبت نام متقاضیان از طریق سامانه facility.udrc.ir خواهد بود.

به نظر می آید که حتی در حوزه پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، همکاری بانک ها بهتر است و بیشتر تسهیلات از سوی بانک مسکن پرداخت شده است. بانک های دیگر نیز به این فرآیند ورود پیدا کرده اند و امیدواری بر این است که به زودی روند پرداخت تسهیلات نیز سرعت پیدا کند.
با توجه به اینکه حضور دیگر بانک ها در پروسه پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده، تازه و جدید است، بنابراین هنوز آمارهای مقایسه ای درستی در خصوص عملکرد بانک مسکن وجود ندارد. اما این بانک با تمام توان نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است