نوسازی بافت فرسوده در منطقه ۱۵ تهران

نوسازی بافت فرسوده در منطقه 15 تهران

شهرداری تهران برنامه های زیادی برای نوسازی بافت فرسوده دارد اما به نظر می آید که مهم ترین طرح هایی که از سوی این سازمان دنبال می شود، تخفیف در صدور پروانه ساختمانی و تراکم تشویقی است.

به گزارش پرشین سازه ، بیش از ۵۰ درصد بافت فرسوده تهران نیازمند تخریب و نوسازی است. در صورتی که در دوره های مدیریت قبلی شهری، توجه بیشتری به این موضوع صورت می گرفت، شاید حالا وضعیت بافت فرسوده بهتر بود.

اما دوره ی ششم مدیریت شهری، همت کرده که این مشکل را حل کند و به همین دلیل از مشوق های ویژه ای مثل تخفیف صدور مجوز و تراکم تشویقی بهره می برد. به همین دلیل است که امروز شاهد افزایش سرعت نوسازی در بافت های فرسوده هستیم.

مثلا در منطقه ۱۵، حدود ۲۹۵ هکتار بافت فرسوده وجود دارد. بر اساس برنامه توسعه شهر تهران، باید سالانه سه درصد از بافت فرسوده نوسازی می شد که به نظر می آید در دوره ی گذشته مدیریت شهری، محقق شده است. تمام تلاش مدیران این دوره از شهرداری این است که عقب ماندگی های موجود در بافت فرسوده را با سرعت جبران کنند. در سال گذشته؛ ۱۳۰۰ پروانه ساختمانی صادر شده در تهران، مربوط به بافت فرسوده بود که رتبه ی اول را در تهران به دست آورد.

با اقداماتی که در این سال ها صورت گرفته، حدود ۳۳ درصد بافت های فرسوده منطقه ۱۵ نوسازی شده اند که اتفاق بزرگی در حوزه ی نوسازی است.

شهردار این منطقه در بخشی از صحبت های خود، اقدامات صورت گرفته برای بازسازی بافت فرسوده را تشریج کرد. از ابتدای سال ۱۴۰۲، بیش از هزار پروانه ساختمانی در بافت فرسوده صادر شده است. در واقع به نظر می رسد که امسال، رکود ساخت و ساز در این منطقه شکسته شده است.

این دوره از مدیریت شهری تمام تلاش خود را کرده که قفل ساخت و ساز را بشکند و رونق بیشتری به ساخت مسکن بدهد. آمارهایی که از صدور پروانه ساختمانی منتشر می شود، نشان می دهد که شهرداری تا حدی در تحقق این هدف، موفق بوده است.

به نظر می آید که صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی مواجه بوده است.

شهردار منطقه ۱۵؛ اعلام کرد که تا پایان سال، امیدواریم که تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده به ۲ هزار برسد که این تعداد پروانه ساختمانی برای ساخت ۷۰۰ هزار متر مربع واحد مسکونی می باشد.

یکی دیگر از اقداماتی که در شهرداری تهران صورت گرفته، کاهش مدت زمان انتظار برای صدور مجوز ساختمانی به ۲۲ روز است. منطقه ۱۵ تهران، رتبه ی دوم را در کل پایتخت از لحاظ سرعت صدور پروانه ساختمانی دارد. هرچقدر که نوسازی بافت های فرسوده جدی تر گرفته شود، چهره ی شهر تغییر خواهد کرد که قطعا به نفع شهروندان خواهد بود.

دو تا از محله های کم برخوردار منطقه ۱۵، اتابک و مینابی هستند که بیشتر بافت آن ها، فرسوده می باشد. به همین دلیل اولویت پروژه های نوسازی و تجمیع با این دو محله است. در قالب ۷۷ پلاک فرسوده، ۹ پروژه ی تجمیع و نوسازی کلید خورده است. قرار است به زودی، ۳۷ پلاک دیگر نیز که به حال خود رها شده بودند، در روند نوسازی و احیاء قرار بگیرند.

یکی دیگر از اقدامات شهرداری منطقه ۱۵، ارتقاء زیرساخت های خدماتی و احداث مراکز درمانی در این منطقه است. قرار است یک پروژه ی بزرگ مقیاس در اطراف آستانه سیده ملک خاتون(س) ساخته شود که بلافاصله بعد از تصویب کمیسیون ماده ۵ اجرایی خواهد شد.

در صورتی که روند تجمیع و نوسازی این منطقه به خوبی پیش برود، حدود ۲۵ درصد از پلاک های فرسوده تعیین تکلیف می شوند که رکورد خوبی برای منطقه ۱۵ خواهد بود.

پروژه های مهم منطقه ۱۵ تهران!

برخی از پروژه های منطقه ۱۵ به نوسازی پلاک های فرسوده برمی گردد. اما علاوه بر آن، اقدامات دیگری هم در دستور کار گرفته! مثلا پروژه پارکینگ طبقاتی منطقه مینابی در مراحل پایانی کار قرار دارد. با تصویب سازمان آتش نشانی، به زودی این پروژه افتتاح خواهد شد.

ساخت دو مرکز درمانی نیز در دستور کار قرار گرفته است. یکی از این مراکز توسط خیرین ساخته می شود و دیگری توسط سازمان نوسازی به اجرا درمی آید. اواخر امسال، کلنگ یکی از این مراکز درمانی در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع زده خواهد شد.

همچنین قرار است گودهای رها شده در این محلات نیز تعیین تکلیف شوند. پروژه های مسکونی طوبی و ارغوان نیز تعریف شده است. در ضمن برای فضاهای بی دفاع شهری نیز برنامه های زیادی وجود دارد. پروژه های دیگری مثل پروژه پاساگارد، پروژه محرک توسعه در محور فداییان اسلام و محله شوش نیز تعریف شده و در دست اجرا می باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است