مداخله دولت در ساخت مسکن کم می شود!

مداخله دولت در ساخت مسکن کم می شود!

مداخله دولت در ساخت مسکن کم می شود!


در حالی از رشد ۳.۸ درصدی بخش مسکن در سال جاری صحبت می شود که این بازار همچنان راکد است و قیمت ها به حدی بالا رفته که کاملاً از دسترس مردم خارج شده است.

به گزارش پرشین سازه ، وزیر راه و شهرسازی در روزهای گذشته در مراسمی شرکت کرد که در طی آن، ۵ هزار و ۲۳۰ واحد مسکونی در شهر جدید پردیس افتتاح شد. مهرداد بذرپاش در طی این مراسم اعلام کرد که در سال جاری، اقدامات مناسبی در راستای بهبود وضعیت مسکن توسط دولت و بخش خصوصی انجام شده است.

در سال های ۹۸ و ۹۹، رشد مسکن منفی ۱۳ و ۱۵ درصد بود اما از سال ۱۴۰۰، این روند معکوس شد و تولید مسکن افزایش پیدا کرد. در طی سال های گذشته، توجهی به بخش مسکن نشد و آمارهای مربوط به این سال ها نیز به خوبی نشان می دهد که عقب ماندگی زیادی در بخش مسکن وجود دارد.
بذرپاش تاکید کرد که با وجود اقدامات دولت و بخش خصوصی، رشد بخش مسکن در طی هشت ماه اول سال ۱۴۰۲، به مثبت ۳.۸ درصد رسید.

وی خاطرنشان ساخت که چنین اعدادی برای خانه دار کردن مردم کافی نیست و باید رکوردهای بیشتری در این بازار زده شود تا قیمت مسکن به تعادل برسد. مثلاً طرح نهضت ملی مسکن باید جدی تر گرفته شود. در حال حاضر، ساخت نزدیک به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شروع شده و انتظار می رود که بیشتر شود.
این مقام مسئول تصریح کرد که اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی، تکمیل طرح مسکن مهر و خدمات روبنایی و زیربنایی واحدهای مربوط به این طرح است.

بذرپاش تاکید کرد:

دولت تصمیم دارد از طریق واگذاری زمین به متقاضیان، میزان دخالت خود در مسکن سازی را کاهش دهد. به همین دلیل در تلاش هستیم که ساخت مسکن در بخش خصوصی را فعال تر کنیم و مردمی سازی را به یک الگوی موفق در ساخت مسکن، تبدیل نماییم.

ایشان عنوان کرد که در طرح نهضت ملی مسکن نیز همین سیاست در پیش گرفته شده و دولت در تلاش است تا از مداخله در ساخت و ساز فاصله بگیرد. از دیگر سیاست های دولت در ساخت مسکن ملی، کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت ساخت است. همچنین رویکردهایی مثل معماری ایرانی اسلامی و ویلایی سازی را در پیش گرفته است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی به متقاضیان مسکن در کشور، زمین واگذار می شود تا خود دست به ساخت و ساز بزنند.

یکی دیگر از طرح هایی که دولت با قدرت به دنبال تکمیل آن است، طرح مسکن مهر می باشد. نزدیک به ۲۴۰ هزار واحد از این طرح باقی مانده بود که تا به امروز و در طی دولت سیزدهم، ۱۲۴ هزار واحد تکمیل شد و به دست متقاضیان خود رسید.
تامین زمین برای ساخت واحدهای مسکن ملی، چندین برابر مسکن مهر است و اقدام بزرگی در این حوزه انجام گرفته. نزدیک به ۶۰ هزار هکتار در مناطق شهری و ۴۰ هزار هکتار در مناطق روستایی، زمین شناسایی شده تا در اختیار متقاضیان ساخت مسکن قرار بگیرد.
همچنین برای پرداخت تسهیلات بانکی به طرح مزبور نیز اقدامات زیادی صورت گرفته است. گرچه بانک های کشور همکاری مساعدی با این طرح ندارند اما دولت موفق شده که نرخ سود این تسهیلات را از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش دهد.
در طی مراسمی که به مناسبت افتتاح ۵۲۳۰ واحد در مسکن مهر پردیس برگراز شده بود، وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که از طریق مولدسازی دارایی های دولت و با منابع صندوق ملی مسکن، ۱۹۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در بخش مسکن جمع آوری شده است.

مهرداد بذرپاش خاطرنشان ساخت که تکمیل طرح مسکن مهر توسط دولت سیزدهم، اقدامی شجاعانه بود. بر اساس آمارهای موجود، ۸۰ درصد تعاونی های مسکن با مشکل رو به رو هستند و همین موضوع نشان می دهد که ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که در حال حاضر، دولت سیزدهم در پیش گرفته، کار بسیار عظیمی محسوب می شود.
وی در نهایت تاکید کرد که علاوه بر تلاش دولت در ساخت مسکن، همه باید دست به دست هم بدهند تا واحدهای مسکونی ساخته شده به بازار عرضه شوند تا اثرگذاری لازم را در متعادل سازی قیمت ها داشته باشند.
قوانینی مثل قانون مالیات بر خانه های خالی در همین راستا اجرا شده که قانون بسیار خوبی محسوب می شود و در کشورهای پیشرفته دنیا نیز به اجرا درآمده است. این قانون باعث می شود که سوداگری کاهش پیدا کند. به همین دلیل پیگیری آن از جمله اقداماتی است که دولت در سال آینده، مدنظر دارد.

نکات قابل توجه
  • وزیر راه و شهرسازی از رشد ۳.۸ درصدی بخش مسکن در سال ۱۴۰۲ خبر داده است.
  • وی می‌گوید که این رشد برای خانه دار کردن مردم کافی نیست.
  • دولت در حال ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن است.
  • تکمیل طرح مسکن مهر نیز از دیگر برنامه های دولت است.
  • قانون مالیات بر خانه های خالی برای کاهش سوداگری در بازار مسکن اجرا شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است