شتاب در ساخت ۲.۳ میلیون واحد مسکونی نهضت ملی

شتاب در ساخت 2.3 میلیون واحد مسکونی نهضت ملی

بخش بزرگی از طرح نهضت ملی مسکن هنوز در مراحل شناسایی و آماده سازی زمین است. حالا گفته می شود که نزدیک به ۱۵۰۰ پروژه ی آماده سازی دیگر در طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد که اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی، تکمیل طرح نهضت ملی مسکن است و در همین راستا، جلسات هفتگی با استان ها برگزار می کند تا روند پیشرفت طرح های مزبور را رصد کرده و گزارش های موردنیاز را دریافت کند.

به نظر می آید که دولت سیزدهم در تلاش است که میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن را در سال آینده افزایش دهد. تا به اینجای کار که قرار بود ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته شود، فقط از آماده سازی زمین های موردنیاز صحبت شده!
در همین راستا، ارسلان مالکی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که جلسات هفتگی وزارت راه و شهرسازی با مدیران ارشد استان ها برگزار می شود تا آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در تمام استان های کشور رصد شود.
پروژه های مختلف نهضت ملی مسکن در مراحل مختلفی از ساخت قرار دارند. برخی از آنها در مرحله تامین زمین هستند که البته، کسری اراضی موجود در استان های مختلف نیز بررسی شده است. بعضی دیگر مشغول آماده سازی زمین هستند. بخش دیگری از طرح نهضت ملی مسکن نیز در مراحل آماده سازی خدمات روبنایی و زیربنایی می باشند.

در جلسات هفتگی دولت با مدیران استانی، وضعیت پیشرفت پروژه ها و عملکرد مدیران در حوزه بازآفرینی شهری و بافت های فرسوده بررسی می شود. علاوه بر این، طرح های تنظیم گری بخش مسکن مثل مقابله با احتکار زمین و کنترل بازار اجاره نیز در جلسات مزبور، پیگیری می شوند.
بخشی از جلسات به مباحث مربوط به واگذاری زمین انفرادی و گروهی، طرح جوانی جمعیت و دیگر موضوعات مربوط به زمین، اختصاص پیدا می کند. هر یک از استان های کشور باید عملکرد قابل قبولی در این حوزه ها ارائه کنند. البته مشکلات و موانع احتمالی هر یک از استان ها با همفکری و همکاری، برطرف می شود. برخی از مشکلات استانی لازم است که از سوی سازمان های ملی پیگیری شوند که در طی همین جلسات، وضعیتشان پیگیری خواهد شد.
ارسلان مالکی اعلام کرد که سرعت پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن بالاست و تامین زمین نیز به خوبی انجام می شود. البته در ابتدای این مسیر، مشکلات و چالش های زیادی وجود داشت که خوشبختانه، بیشترشان برطرف شد. برخی از شهرها با کمبود زمین مواجه بودند که همین موضوع، کار مسکن سازی را سخت می کرد. موجودی بانک زمین برخی از این شهرها به صفر هم می رسید اما با استفاده از ظرفیت های دیگر، حالا روند تامین زمین به جای خوبی رسیده است.

مالکی گفت:

در حال حاضر، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت به سر می برند.

وی تاکید کرد که اقدامات دولت کنونی برای تامین زمین، اصلاً قابل قیاس با دولت های پیشین و طرح های قبلی مسکن سازی مثل طرح مسکن مهر نیست. اتفاق عظیمی در این حوزه رخ داده که شایسته تقدیر است.
دولت سیزدهم بنا دارد که در طی ۴ سال، چهار میلیون واحد مسکونی بسازد. البته در بیشتر پروژه های مسکن سازی، نقش دولت در حد تسهیل گر و حمایت کننده باقی میماند اما در برخی از مواقع، مثل تامین مسکن دهک اول تا چهارم، وزارت راه و شهرسازی وارد عمل می شود.
خیلی از متقاضیان مسکن برای تامین هزینه های ساخت مسکن مشکل دارند و صرفاً به دنبال دریافت تسهیلات از دولت هستند تا بتوانند روی زمین های خود، ساخت و ساز کنند. برخی دیگر نیز با نوسازی ملک خود، می توانند خانه ای مناسب زندگی داشته باشند. در نتیجه، اینجا هم بحث تسهیلات دولتی و بسته های تشویقی مطرح می شود.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد که علاوه بر افزایش نقش تسهیل گر دولت در مباحث ساختمانی، حوزه های مختلف نیز در حال پیشرفت هستند. مثلا مسکن روستایی در مراحل خوبی قرار گرفته و ساخت و ساز با قوت ادامه دارد.
ارسلان مالکی تاکید کرد که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی که امروزه در مراحل مختلف ساخت هستند، صرفاً مربوط به واحدهای دولتی ساز هستند. بخش زیادی از ساخت و ساز توسط مردم انجام می شود و دولت فقط در نقش تسهیل گر ظاهر شده است.

نکات قابل توجه
  • اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی، تکمیل طرح نهضت ملی مسکن است.
  • تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن در مراحل مختلف ساخت قرار گرفته‌اند.
  • دولت سیزدهم در تلاش است که میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن را در سال آینده افزایش دهد.
  • بخشی از مشکلات طرح نهضت ملی مسکن برطرف شده است.
  • دولت در برخی از موارد، مثل تامین مسکن دهک اول تا چهارم، وارد عمل می‌شود.
  • مسکن روستایی در مراحل خوبی قرار گرفته و ساخت و ساز با قوت ادامه دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است