وضعیت ساخت وساز مسکن روستایی اسفند ۱۴۰۲

وضعیت ساخت وساز مسکن روستایی اسفند 1402

ساخت مسکن روستایی یکی از اصلی ترین اهداف دولت سیزدهم بود و با این اقدام، در تلاش برای مهاجرت معکوس مردم به روستاها بود. حالا گفته می شود که روند ساخت و ساز و مقاوم سازی واحدهای روستایی به خوبی پیش می رود و نزدیک به ۴۰۰ مسکن روستایی در کل کشور به اتمام رسیده اند.

به گزارش پرشین سازه ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، متولی اصلی ساخت مسکن روستایی است. رئیس این بنیاد در طی سفری که به استان مرکزی و بازدید از کوی کوثر اراک داشت، از طرح نهضت ملی مسکن زیر نظر بنیاد نیز، بازدید به عمل آورد و سپس در مورد وضعیت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن این استان، توضیحاتی ارائه کرد.

غلامرضا صالحی در بخشی از صحبت های خود اعلام کرد که وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن در استان مرکزی خیلی خوب پیش می رود و در حال حاضر، نزدیک به ۴۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در کل استان، ساخته می شود. همکاری مردم، بانک ها و دیگر دستگاه های استان نیز بسیار مثبت بوده و پیشرفت خوبی در این حوزه حاصل شده است.
وی میانگین پیشرفت طرح های مزبور را ۵۰ درصد اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود که تا پایان سال آتی، تمام واحدهای مزبور ساخته شده و به دست مردم استان برسد.
بنیاد مسکن متولی اصلی ساخت مسکن روستایی در کل کشور می باشد و بر اساس اعلام رئیس این بنیاد، ۴۰۰ مسکن روستایی در کل کشور تکمیل شده و به دست متقاضیان خود سپرده شده اند.

صالحی در بخشی از صحبت های خود در مورد مسکن روستایی چنین گفت:

قرار بود که ۱ میلیون قطعه زمین روستایی شناسایی شده و اختصاص پیدا کند. خوشبختانه تعهد امسال تکمیل و ۵۰۰ هزار قطعه زمین شناسایی شده اند. همچنین برای اولین بار است که وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تصویب شده و در حال حاضر، روند پرداخت آن به متقاضیان آغاز شده است.

بر اساس تقسیم وظایف اولیه، بنیاد مسکن موظف است که سالانه ۲۰۰ هزار مسکن شهری در قالب طرح نهضت ملی مسکن بسازد. به این ترتیب در پایان ۴ سال، باید ۸۰۰ هزار واحد مسکونی توسط این نهاد ساخته شده باشد. بر اساس گفته های رئیس بنیاد مسکن، در حال حاضر برای ساخت ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، زمین لازم تامین شده و روند ساختشان آغاز شده است. تا سال بعد نیز ۵۰۰ هزار قطعه دیگر هم به این زمین ها افزوده می شود و به این ترتیب، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور می تواند تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد از تعهدات نهضت ملی مسکن را انجام دهد.

چنین به نظر می آید که بخش بزرگی از ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن بر عهده ی بنیاد مسکن باشد. بنابراین می توان اعلام کرد که با پیگیری و وفای به عهد این بنیاد، بخش زیادی از تعهدات نهضت ملی مسکن برآورده می شود.
همانطور که گفتیم یکی از بخش های اصلی فعالیت بنیاد، ساخت مسکن روستایی است. متاسفانه روستاییان زیادی هستند که در خانه های فاقد سند رسمی زندگی می کنند. بر اساس اعلام غلامرضا صالحی، نزدیک به ۵.۵ میلیون واحد روستایی در کل کشور وجود دارد که از این میان، ۳.۵ میلیون واحد دارای سند رسمی هستند.
امیدواری بر این است که تا پایان سال ۱۴۰۵، بتوان برای تمام خانه های روستایی، سند صادر کرد. به نظر می آید که روند پیشرفت صدور سند برای واحدها و اماکن روستایی خوب بوده است.
بخش دیگری از فعالیت های دولت و بنیاد مسکن به مقاوم سازی و نوسازی واحدهای روستایی برمی گردد. بر اساس گزارش هایی که رئیس بنیاد مسکن اعلام کرده، نزدیک به ۷۰ درصد از واحدهای روستایی تا پایان سال ۱۴۰۵، مقاوم سازی می شوند. در حال حاضر نیز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مقاوم شده اند.

در صورتی که سهمیه دو سال آینده نیز به همین منوال تصویب شود، ۷۰۰ هزار واحد دیگر نیز تا سال ۱۴۰۵ مقاوم می شوند و این یعنی بیش از ۷۰ درصد، نوسازی خواهند شد.
غلامرضا صالحی ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۱۴۰۵، دیگر هیچ خانه ی غیرایمن و ناپایداری در سطح کشور باقی نماند.
وی در انتهای صحبت خود دوباره تاکید کرد که وام مقاوم سازی مسکن روستایی ۳۵۰ میلیون تومان شده است و برای خانواده های کم درآمد هم برنامه های ویژه ای تدارک دیده اند. تمام متقاضیانی که از درآمد کافی برای نوسازی واحد خود برخوردار نیستند، می توانند از کمک های دستگاه های حمایتی استفاده کنند. تفاهمنامه هایی با این دستگاه های حمایتی منعقد شده تا وضعیت مسکن این افراد نیز بهبود پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است