هدف دولت، ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در روستاها

ساخت 1 میلیون واحد مسکونی در روستاها

یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم با جدیت دنبال می کند، ساخت مسکن روستاییان است. حالا وزیر راه و شهرسازی می گوید که برای روستاییان ۵۰۰ هزار قطعه تامین شده که یک اقدام تاریخی است.

به گزارش پرشین سازه ، بنیاد مسکن اعلام کرده است که نیم میلیون قطعه زمین در روستاهای کشور تامین شده تا بتوان روی آن ها ساخت واحدهای مسکونی را دنبال کرد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن تقدیر از این حرکت تاریخی، تاکید کرد که اقدامات خیلی خوبی برای تامین زمین، در ۱۰ ماه اول سال جاری صورت گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی پایش عملکرد استان ها در نهضت ملی مسکن که دیروز، در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شده بود، به بررسی گزارش های واصله از میزان پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن پرداخت.
علاوه بر این، در بخشی از نشست مزبور به بررسی چالش ها و مشکلاتی که بر سر راه این پروژه ها وجود دارد، پرداخت و خاطرنشان ساخت که زحمات ادارات کل راه و شهرسازی استان ها قابل تقدیر است.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که هدف دولت، تامین ۱ میلیون قطعه زمین در روستاها تا سال آینده است و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگزار نخواهد بود. تا به امروز نیمی از این اراضی تامین شده اند و تا سال بعد، باید الباقی زمین ها نیز تامین گردند.
در صورتی که یک میلیون قطعه زمین تامین شود، اقدامی بزرگ و تاریخی در کشور صورت گرفته است. مسئولین استانی نیز باید هر چه سریع تر، زمین های روستایی تامین شده را به متقاضیان متصل کنند تا روند ساخت و ساز آغاز شود.
یکی از اصلی ترین حوزه های فعالیت دولت سیزدهم، رسیدگی به مسکن روستایی بود. چرا که هم زمین های بیشتری در روستاها وجود دارد، هم ساخت و ساز در آن، ارزان تر است. علاوه بر این، قیمت اراضی روستایی پایین است و در نتیجه، می توان در هزینه های ساخت و ساز صرفه جویی کرد.

گرچه اقدامات دولت سیزدهم در راستای رسیدگی به معضل مسکن قابل توجه است، اما بروکراسی های پیچیده ی اداری که بر سر مسیر ساخت و ساز است، بسیاری از سازندگان را بی انگیزه ساخته!
وزیر اره و شهرسازی تاکید کرد که مراحل اجرایی ساخت و ساز باید به دور از بروکراسی های رایج باشد. تنها از این طریق است که می توان ساخت و ساز مسکن را رونق داد و کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد را جبران نمود.
یکی دیگر از نکاتی که مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی بود و در نشست مزبور نیز به آن اشاره کرد، استفاده از مولدسازی در پروژه های استانی بود.

مولدسازی می تواند به تامین زمین و منابع مالی مورد نیاز برای ساخت مسکن کمک کند. طرح های عمرانی با استفاده از مولدسازی پیشروی خواهند داشت و می توان به آینده ی آنها امیدوار بود.
در ادامه ی جلسه ی مزبور به نکات دیگری هم پرداخته شد. مثلا آخرین وضعیت تامین زمین و کسری هایی که در این حوزه وجود دارد، بررسی گردید. در ادامه آخرین وضعیت اجرای ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن نیز مطرح گردید.
همچنین از آخرین وضعیت الحاق اراضی به شهرها، پیشرفت شهرک سازی ها، سکونتگاه های ساحلی و صنعت شهرها نیز سخنانی به میان آمد و بررسی های لازم انجام گردید.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از اقداماتی که در حوزه ی بازآفرینی شهری و اجرای طرح کلید به زمین در بافت فرسوده صورت گرفته نیز سوالاتی مطرح کرد.
یکی دیگر از نکاتی که در این نشست به آن رسیدگی شد، شرایط آخرین واحدهای مسکن مهر بود. بر اساس وعده های دولت سیزدهم، قرار است تا پایان این دولت، پرونده ی مسکن مهر بسته شود و تمام واحدهای مسکونی باقی مانده به متقاضیان خود تحویل داده شوند.
طرح هایی مثل حمایت از جوانی جمعیت و اجرای قانون حمایت از خانواده نیز در مورد نقد و بررسی قرار گرفت و آخرین وضعیت واگذاری زمین در این طرح، اعلام شد.
علاوه بر تمام مسائلی که در این نشست به آن پرداخته شد، موضوع تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن نیز مجدداً مطرح گردید و روش های مختلف تامین منابع، بررسی گردید.

در انتهای نشست نیز، کارگاه های تخصصی برگزار گردید.
با توجه به سخنان مهرداد بذرپاش، می توان اعلام کرد که تامین زمین با قدرت پیش رفته اما همچنان خبری از ساخت و ساز واحدهای مسکونی نیست. این در حالیست که بر اساس وعده های دولت، تا کنون باید حداقل ۲ میلیون واحد مسکونی ساخته می شد.

دیدگاه ها غیرفعال است