مولدسازی دارایی های دولت؛ درآمد ۵ همت و تکمیل ۶۰ هزار پروژه

مولدسازی دارایی های دولت؛ درآمد 5 همت و تکمیل 60 هزار پروژه

یکی از پروژه های بزرگی که دولت سیزدهم دنبال می کند، پروژه مولدسازی است. حالا رئیس سازمان خصوصی سازی می گوید که با مولدسازی برخی از اموال مازاد دولت، توانسته اند ۵ همت درآمد داشته باشند.

به گزارش پرشین سازه ، این درآمد قرار است صرف پروژه های عمرانی گردد. بر اساس گفته های مالک رحمتی، رئیس سازمان خصوصی سازی، نزدیک به ۶۰ هزار پروژه ی نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل نیازمند بودجه هستند.

رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین به عرضه ی ۴۵ ملک مازاد دولت به بورس کالا در هفته ی جاری اشاره کرد. این املاک در استان های تهران، مازندران، گلستان، گیلان، لرستان و مرکزی بوده اند.
این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد که در جریان مولدسازی و معرفی املاک مازاد توسط دستگاه های مختلف، عملکرد وزارت بهداشت خیلی خوب بوده است. به نحوی که در ۲۱ استان، نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان دارایی مازاد خود را معرفی کرده که ۹۹ درصد برای تکمیل بیمارستان های نیمه کاره استان ها صرف خواهند شد.

یکی از دلایل افزایش سرعت مولدسازی، واگذاری اختیارات مختلف به استان هاست. مثلا در استان خراسان رضوی، پنج مصوبه صورت گرفته است که مصوبات جالب توجهی هستند. یکی از این مصوبات به مدرسه سازی مربوط است و نزدیک به ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شده! همچنین در حوزه های ورزش و جوانان نیز پروژه های ۴۵۰۰ میلیارد تومانی معرفی شده است.

بسته های رونق سازی در روش مولدسازی!

یکی از تغییرات مثبت دیگری که منجر به بهبود طرح مولدسازی شده، ایجاد بسته های رونق است. در این بسته ها، قبل از هرچیزی دارایی های مازاد دستگاه ها شناسایی خواهد شد. بعد از آن، ارزش افزوده برایشان تعیین می گردد و سپس در گام نهایی، قیمت روز آن ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت:

بعد از اتمام این مراحل، مشخص می شود که کدام پروژه قرار است از محل این دارایی تکمیل شود. بسته های رونق در بسیاری از استان ها تکمیل و ابلاغ شده اند و با تهاتر آن، پروژه های عمرانی نیمه کاره به پایان خواهند رسید.

یکی از اولویت های اصلی مربوط به بسته های رونق وزارت بهداشت استان ها می شود. در اولویت های بعدی اجرای این بسته های رونق، وزارت آموزش و پرورش با ۳۰ پروژه، وزارت نیرو با ۲۴ پروژه و وزارت راه با ۲۲ پروژه هستند.

مالک رحمتی در ادامه به عملکرد موفقیت آمیز بسیاری از استان ها از جمله استان اردبیل و زنجان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بسته های رونق این دو استان تصویب شده است. استان اصفهان نیز در مسیر تکمیل بسته های رونق خود است و نصف آن تصویب شده!
تا به امروز، برای ۲۱ استان کشور بسته های رونق در نظر گرفته شده تا از این طریق بتوانند بدهی های دولت را تسویه کنند.

مولدسازی حتی به تامین آب در استان اصفهان نیز کمک کرده است. بر اساس گفته های رئیس سازمان خصوصی سازی و معاون وزیر امو اقتصاد و دارایی، به زودی اخبار جزئی تری در خصوص این مسئله منتشر شده و به اطلاع مردم خواهد رسید.
وی همچنین به وجود ۶۰ هزار پروژه ی نیمه کاره اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که با بودجه های عمرانی فعلی تا ۲۰ سال آینده هم نمی توان پروژه های مزبور را تکمیل کرد و راهی جز مولدسازی باقی نمانده!

وی تاکید کرد که تمام دارایی های مازاد بعد از شناسایی، ارزش افزایی خواهند شد و پروژه ی نیمه کاره ای که قرار است با این دارایی مازاد به تکمیل برسد نیز مشخص خواهد شد. پس از آن به مزایده عمومی گذاشته می شوند. در نتیجه مشخصاً قبل از هر چیزی باید تعیین شود که منابع مالی حاصل از مولدسازی دارایی مزبور قرار است در کدام پروژه ی نیمه تمام خرج شود.

از طریق تهاتر اموال مازاد، می توان نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به پیمانکاران پروژه های اولویت دار استان ها را تسویه کرد. بر اساس گفته های رئیس سازمان خصوصی سازی، اولویت با پروژه های نیمه تمام وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و وزارت نیرو است.

هیات عالی مولدسازی دارایی های دولت در سال ۱۴۰۱ تشکیل شد و هدف از تشکیل آن، درآمدزایی از اموال راکد دولت بود. این هیات موظف شد تا اموال مازاد نهادها و دستگاه های دولتی را شناسایی کرده و بعد از آن، روند ارزش افزایی این اموال را در پیش بگیرید.
ناگفته نماند که هیات مزبور به استناد مصوبه شصت و هفتمین شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شد.

دیدگاه ها غیرفعال است