فروش اولین ملک های مازاد دولتی در بورس کالا

فروش اولین ملک های مازاد دولتی در بورس کالا

بلاخره بعد از ماجراهای فراوان مولدسازی، اولین واحدها در بورس کالای ایران در همین راستا به فروش رسیدند. ۴ ملک از سازمان خصوصی سازی در بابل، از مسیر بورس کالای ایران به مولدسازی رسیدند.

به گزارش پرشین سازه ، موضوع مولدسازی اموال غیرمنقول مازاد نهادها و دستگاه های دولتی، نزدیک به یک سال پیش مطرح شد و از دل آن، طرح مولدسازی بیرون آمد. بعد از کش و قوس های فراوان حالا به نظر می رسد که این طرح به جریان افتاده و اولین املاک مازاد از طریق بورس کالا به فروش می رسند.

در روز گذشته، سازمان خصوصی سازی بابل، شش ملک را به بورس کالا عرضه کرده بود که از این میان، موفق به فروش ۴ ملک شد. تمام این املاک در استان مازندران واقع شده اند.
املاکی که روز گذشته در بورس کالای ایران عرضه شده بودند از نوع آپارتمان های مسکونی بوده اند. عرصه این واحدها، ۱۷ هزار و ۵۵۸ متر مربه بوده و اعیان آنها نیز ۱۴۴.۵ متر مربع بوده است.

یکی از این چهار واحد مسکونی فروخته شده، مورد رقابت خریداران قرار گرفت و جذابیت های تالار املاک و مستغلات بورس را در روز گذشته بالا برد. در نهایت، ملک مزبور با قیمت ۱ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان فروخته شد. البته دیگر واحدهایی که در بورس کالا عرضه شدند با همان قیمت پایه به فروش رفتند.

در صورت ادامه یافتن این روند، می توان امیدوار بود که املاک مازاد دستگاه ها و نهادهای دولتی و نیمه دولتی، به بازار ملک برگردد و منجر به رونق یافتن بازار املاک و مستغلات شود.
استقبال از واحدهای عرضه شده در بورس نیز نشان داد که تداوم این روند می تواند اتفاق مثبتی باشد و در نهایت علاقه مندان بیشتری را به خرید ملک از بورس کالا ترغیب کند.

دیگر واحدهایی که عرضه شده بودند نیز با قیمت پایه فروخته شدند. مثلا یکی از واحدها با پلاک ثبتی ۲۷۱۶/۵۸ با قیمت ۱ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان به فروش رسید. دیگر واحدها با پلاک های ثبتی ۶۲/۲۷۱۶ و ۶۳/۲۷۱۶ با قیمت پایه ی یکسان، یعنی یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان فروخته شدند.

بسیاری از نهادهای دولتی و نیمه دولتی، سال ها پیش زمین و املاکی را در اختیار گرفتند تا با استفاده از آن، اقداماتی در راستای خدمات بهتر داشته باشند. اما با گذشت سال ها، این املاک بدون استفاده باقی ماند و خدماتی هم از طریق این املاک ارائه نشد.
به همین دلیل، دولت مصوبه ای را تدوین کرد که بر اساس آن، دارایی های مازاد دولت مولدسازی شوند. هدف اصلی اجرای این طرح، رشد اقتصادی و افزایش بهره وری از اموال مازاد دولتی بود.
طبیعتا در گام های ابتدایی اجرای این طرح، بسیاری از این نهادها در برابر واگذاری املاک مازاد خود مقاومت کردند اما بر اساس قانون، باید این طرح به اجرا در می آمد.

اولین دارایی های دولت که به منظور مولدسازی در تالار بورس کشور عرضه شد، در تاریخ ۲۰ تیرماه سال جاری بود. هدف از ارائه ی این املاک به بورس کالای ایران، این بود که عرضه ی املاک مازاد دولت به شفاف ترین شیوه ی ممکن باشد و بتوان روند انتقال این املاک را کنترل کرد. تمام مردم می توانند جا به جایی املاک مازاد دولتی را رصد کنند.

بر اساس گفته های وزیر امور اقتصادی و دارایی، بعد از تصویب مصوبه مولدسازی، عملیات شناسایی املاک مازاد دولت آغاز شد و بعد از آن، ۱۳۰۰ ملک در دستگاه های دولتی به عنوان ملک مازاد شناسایی شد.
در گام بعدی، تالاری در بورس کالای ایران برای خرید و فروش این املاک در نظر گرفته شد.
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که اصلی ترین هدف مولدسازی، افزایش اعتماد اجتماعی مردم و افزایش شفافیت بوده است.

در حال حاضر، یکی از مشکلات اصلی طرح های مسکن سازی دولتی، کمبود زمین است. این در حالیست که بسیاری از زمین های موردنیاز، در اختیار دستگاه ها و نهادهای دولتی است اما استفاده ی خاصی از این زمین ها ندارند. بر اساس طرح مولدسازی، قرار بود که اراضی مازاد دولت به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود تا در راستای طرح نهضت ملی مسکن از آن استفاده شود. اما همکاری دستگاه های دولتی با این طرح، اصلا قابل قبول نبوده و هنوز هم، بسیاری از آنها اراضی مازاد خود را به وزارت راه و شهرسازی انتقال نداده اند.
با اجرای طرح مولدسازی و راه اندازی معاملات املاک مربوطه به آن در تالار بورس، می توان نسبت به آینده ی طرح های مسکن سازی نیز امیدوارتر بود.

دیدگاه ها غیرفعال است