فروش متری مسکن در بورس تا پایان سال

فروش متری مسکن در بورس تا پایان سال

بلاخره تاریخ عرضه ی مسکن در بورس و فروش متری آن مشخص شد. بر اساس گفته های رئیس سازمان بورس، اوراق سلف یا همان اوراق فروش متری مسکن تا پایان سال؛ آماده ی عرضه خواهند شد.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس این سازمان اعلام کرد که بر اساس آمارها و پیش بینی های موجود، تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۷۰ درصد جمعیت دنیا در شهرها ساکن می شوند و همین موضوع می تواند مشکلات زیادی، از جمله مسکن را به وجود بیاورد.

مجید عشقی خاطرنشان ساخت که در کشور ما نیز، برنامه هایی برای مقابله با این معضل پیش بینی شده که یکی از مهم ترین آن ها، فروش متری مسکن است.
در حال حاضر، شهرداری های کشور درگیر مشکلات اقتصادی هستند و تامین مالی آن ها به سختی صورت می گیرد. بنابراین به دنبال روش هایی هستند که علاوه بر تامین مالی خود، مردم را نیز به همکاری بیشتر ترغیب کنند.

در حال حاضر، از میان ۸۰۰ همت اوراق سررسید نشده در بازار سرمایه، ۲۰ همت مربوط به شهرداری است که با توجه به توان مالی آنها، رقم قابل توجهی است و احتمالا به زودی افزایش هم خواهد یافت.
به همین دلیل است که باید از روش های مشارکتی برای تامین مالی خود استفاده کند. در حال حاضر، کل دنیا از این روش های مشارکتی برای تامین مالی شهرداری ها استفاده می کنند.

مجید عشقی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که بازار سرمایه، مشارکت خود را با شهرداری آغاز کرده و آموزش های لازم در این زمینه را نیز ارائه کرده است. همچنین برای شهرداری ها، مجوز یک نهاد مالی مستقل نیز صادر شده تا بتوانند بدون مشکل، در بازار بورس حضور داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که بازوهای مالی بتوانند اقدامات لازم برای جمع آوری منابع مالی مردم را انجام بدهند.
این مقام مسئول در سازمان بورس کشور تاکید کرد که در طی سال های گذشته، بازار ملک و مسکن یکی از بازارهای مورد علاقه ی مردم بوده و همواره، سود خوبی را به سرمایه گذاران برگردانده است. به همین دلیل، استقبال خوبی از آن صورت می گیرد.

عشقی خاطرنشان ساخت:

انتظار ما بر این است که شهرداری در این حوزه، پیشگام باشد. موضوع انتشار اوراق مالی نیز در بازار سرمایه به طور کامل انجام شده و شهرداری ها می توانند از آن بهره ببرند.

رئیس سازمان بورس به یکی از بزرگترین ایراداتی که به بازارهای مالی وارد است، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بحث نرخ های بالای تامین مالی از طریق اوراق بدهی، در کل دنیا به همین منوال است. اما در بورس کشور، آماده ی تعدیل نرخ ها هستیم.

وی همچنین از راه اندازی دومین صندوق املاک و مستغلات در چند روز آینده سخن گفت و اعلام کرد که مجوز آن صادر شده است. اصلی ترین هدف راه اندازی این صندوق های ملکی، این است که منابع خُرد سرمایه را جمع آوری کرده تا در پروژه های بزرگ ملکی به کار روند.
فروش متری مسکن نیز به زودی امکان پذیر خواهد شد و بر اساس گفته های مجید عشقی، می توان انتظار داشت که تا پایان امسال، این نوع از خرید ملک در بورس کالا، فراهم شود.

گفته می شود که این شکل از خرید مسکن، می تواند به کسانی که پول خرید کامل مسکن را ندارند، کمک زیادی کند.
مجید عشقی از نهادهای مالی شهری درخواست کرد که در این حوزه مشارکت داشته باشند و سازمان بورس را یاری کنند.

این مقام مسئول همچنین به نرخ تسهیلات بانکی در سال گذشته اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که ۱۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. سهم بازار سرمایه نیز ۵۸۰ میلیارد تومان بوده است. علت کاهش سهم بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره های بانکی اعلام شد.
به طور کلی، فروش متری مسکن یکی از راهکارهای دولت برای جلوگیری از نابودی سرمایه های خرد بود. در این روش، افراد می توانند به تدریج، صاحب مسکن شوند. آن ها می توانند بسته به توان مالی خود، مسکن را به صورت متری و تدریجی خریداری کنند.

البته لازم به ذکر است که این روش، بعید است که در نهایت منجر به خانه دار شدن افراد شود اما حداقل از نابودی سرمایه شان جلوگیری خواهد کرد.
در حال حاضر که قیمت مسکن تهران به متری ۸۰ میلیون تومان رسیده، هر خانوار ایرانی، در بهترین حالت قادر به خرید سالانه ۱ متر مسکن خواهد بود. به این ترتیب برای خرید یک خانه ی ۵۰ متری، باید ۵۰ سال صبر کند.

دیدگاه ها غیرفعال است