فروش متری مسکن در بورس کالا؛ اهداف و جزئیات

فروش متری مسکن در بورس کالا؛ اهداف و جزئیات

خرید متری مسکن از بورس کالا، بلاخره تایید شد و جزئیات تصویب آن به زودی مشخص می شود.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که فروش متری مسکن در بورس کالا به دلیل افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم، دنبال می شود. با این روش، خیلی از مردم می توانند به مرور صاحبخانه شوند.

یکی از اصلی ترین اهداف چنین اقدامی، کمک به خانه دار کردن مردم بود. حتی در صورتی که مردم قادر به خرید خانه نباشند، از این طریق می توانند خرده سرمایه های خود را در جای درستی مثل بازار املاک بگذارند.

البته در این میان مخالفانی هم وجود داشت که می گفتند خرید متری می تواند دردسر جدیدی از بابت تفکیک مالکیت برای مردم ایجاد کند. حالا بعد از مخالفت ها و موافقت های فراوان، بلاخره رئیس سازمان بورس اعلام کرده که فروش متری مسکن عملی خواهد شد.

این مقام مسئول عنوان کرد که صندوق املاک و مستغلات راه اندازی شده و در این سه ماهی که گذشت، پیش فروش متری و دستورالعمل سلف مسکن آماده شد. تا یک هفته ی آینده این پیش فروش ها روی سایت قرار می گیرد و تا یک هفته بعد از آن، جمع بندی نهایی به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید.

این موضوع پیش از این توسط مسئولان شهری نیز عنوان شده بود. به نحوی که رئیس سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد که از آبان امسال، فروش متری آغاز می شود. وی هدف این اقدام را، هدایت سرمایه های خرد به بازار مسکن اعلام کرد.

اولین پروژه هایی که به این صورت فروخته می شوند، متعلق به خود شهرداری است. مردم از این راه هم می توانند منفعت مالی داشته باشند، هم بعد از مدتی دارای خانه شوند.

خیلی از مردم نمی دانند که با سرمایه های خُرد خود، چکاری انجام دهند. فروش متری مسکن، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری برای این افراد است.

عرضه مسکن در بورس

یکی از سوالات اصلی سرمایه گذاران این است که عرضه ی مسکن در بورس چگونه خواهد بود. چرا که ماهیت مسکن با دیگر کالاها فرق دارد. در ضمن هنوز مشخصات پروژه ها کاملا واضح و مشخص نیست. همچنین قیمت مسکن را نمی توان تعیین کرد چرا که هر روز در حال تغییر است. طبیعتا می توان از مولفه هایی مثل لوکیشن ملک، کیفیت ساخت و سال ساخت برای تعیین قیمت مسکن استفاده کرد.

برای این که مشکل قیمت گذاری حل شود، قرار شده که اوراق سهام روی یک پروژه ی مشخص منتشر شود. در ضمن هر یک از این اوراق با پروژه ی دیگر، فرق دارد. یکی دیگر از نکات جالب توجه در عرضه ی ملک به بورس کالا، این است که در پروژه های مسکونی، یک واحد به عنوان مبنا در نظر گرفته می شود و ارزش دیگر واحدها، بر اساس آن خواهد بود.

به این ترتیب می توان گفت که زمان انتشار اوراق و ویژگی های پروژه مشخص است اما اصلا مشخص نیست که به هنگام تحویل، خریدار کدام یک از واحدها را تحویل می گیرد.

زمانی که نوبت تحویل واحد فرا برسد، فردی که اوراق لازم برای تحویل یک واحد را دارد، می تواند آن را دریافت کند. اما در صورتی که واحد مزبور چند متقاضی داشته باشد، میان دو نفر از آن ها قرعه کشی می شود و برنده، واحد را تحویل می گیرد.

چطور مسکن متری بخریم؟!

بر اساس گفته های مسئولان مربوطه، خرید متری مسکن منوط به داشتن کد بورسی است. برای دریافت این کد، ابتدا باید به سامانه سجام مراجعه کرده و ثبت نام کنید. در این سامانه، متقاضی احراز هویت می شود و کد بورسی دریافت می کند.

بعد از آن، نوبت به ثبت نام در یک کارگزاری است. متقاضی باید معاملات خود را از طریق این کارگزاری انجام دهد و حساب بورسی خود را شارژ کند.

علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که ابتدا سازمان بورس و اوراق بهادار، حداقل مبلغ سرمایه گذاری در فروش متری مسکن را اعلام می کند. بنابراین برای خرید متری مسکن، حتما باید حداقل سرمایه را داشته باشید. نکته ی جالب دیگر این جاست که اوراق مزبور، بر اساس متراژ واحدها تعیین شده و زمانی که متقاضی به اندازه کافی اوراق خریداری کرد، می تواند در زمان مشخص، واحد مسکونی را دریافت کند.

دیدگاه ها غیرفعال است