پیش فروش متری مسکن به زودی آغاز می شود

پیش فروش متری مسکن به زودی آغاز می شود

این روزها صحبت از اوراق سلف موازی مسکن می شود. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا اعلام کرد که تمام سازندگان مسکن می توانند برای ساخت یا تکمیل یک پروژه ی ساختمانی، این اوراق را در بورس کالا منتشر کنند و بخشی از سرمایه ای که برای تکمیل پروژه نیاز دارند را به این شکل به دست آورند.

به گزارش پرشین سازه ، نحوه ی کارکرد این اوراق به صورتی است که مردم می توانند با خرید اوراق سلف موازی، واحدهای مسکونی را پیش خرید کنند. به این ترتیب تا زمانی که ملک تکمیل شود، می توانند اوراق مزبور را نگه داشته یا در بازار ثانویه، اوراق خود را بفروشند. قیمت این اوراق به روز حساب می شود.

محمدحسین رحمتی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در توضیح ساز و کار اوراق سلف موازی چنین گفت:

در بازار پیش فروش متری مسکن، مثلا شخصی اقدام به خرید ۱ متر مسکن می کند. زمان تکمیل و تحویل ملک مزبور، ۲ ساله خواهد بود و کوچک ترین متراژ هر واحد ۵۰ متر است. اگر می خواهید خانه ای خریداری کنید، باید تا زمانی که ۲ سال به پایان برسد، اوراق خود را به ۵۰ عدد ۱ متری برسانید. اما در صورتی که نخواهد خانه را تحویل بگیرد و هدفش از ورود به بازار، سرمایه گذاری است، می تواند هر مقدار اوراق که خریداری کرده، به فروش برساند و آن ها را نقد کند.

رحمتی در ادامه ی سخنان خود تاکید کرد که اگر مردم می خواهند از این طریق خانه بخرند، باید اوراق سلف مسکن خود را به اندازه ی حداقل متراژ واحدهای ساخته شده، برسانند.

قیمت اوراق نیز به تبع در بازار ثانویه، بر اساس قیمت هر متر مربع مسکن خواهد بود و ممکن است دچار نوسان شود. بنابراین تمام کسانی که سرمایه های خرد دارند، می توانند به صورت متری وارد بازار مسکن شوند.

قیمت واحدهای پروژه ها

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که احتمالا قیمت واحدهای یک پروژه متفاوت باشد. برای مثال واحدهایی که در طبقات بالاتر هستند، قیمت بیشتری در قیاس با واحدهای طبقات پایین خواهند داشت. چرا که هزینه ی بیشتری برای آن ها صورت گرفته است( مثل نصب آسانسور و…)

علاوه بر این موضوع، فاکتورهای مختلف دیگری هم در قیمت واحدها موثر است. اوراقی که به واحدهای پایینی اختصاص داده می شوند، به عنوان اوراق پایه در نظر گرفته خواهند شد. در امیدنامه نیز ذکر خواهد شد که قیمت اوراق مربوط به واحدهای بالایی، ۱.۵ برابر است. به این معنی که اگر مشتریان می خواهند یک واحد ۱۰۰ متری در طبقات بالایی خریداری کنند، به جای ۱۰۰ ورق اوراق سلف، باید ۱۵۰ عدد اوراق خریداری کنند.

بنابراین مشخصاً تعداد اوراق مشخص می کند که یک واحد، چه تفاوتی با واحدهای دیگر دارد.

محمدحسین رحمتی همچنین توضیح داد که امیدنامه هایی که برای پیش فروش این املاک تنظیم می شود، کاملا شفاف خواهد بود و تمام جزئیات مربوط به واحدها در آن ذکر می شود.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا همچنین تاکید کرد که بهتر است تمام سرمایه گذاران قبل از این که دست به خرید متری مسکن بزنند، تمام بندهای امیدنامه را با دقت مطالعه کنند.

این مقام مسئول به خریداران توصیه کرد که به سراغ اوراقی بروند که وضعیت خوبی دارند. از آن جایی که تاریخ تحویل پروژه ها در امیدنامه ذکر شده، بهتر است خریداران به سراغ پروژه هایی بروند که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اند و قطعا در موعد مقرر به متقاضیان تحویل داده می شوند.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که محمدحسین رحمتی به آن اشاره کرد، بحث ارائه ی تضامین از سوی سازنده بود. تضامینی که عرضه کننده را متعهد به ارائه ی ملک خواهد کرد و به نوعی خیال خریداران را آسوده می نماید.

وی همچنین تاکید کرد که نقدشوندگی این اوراق خیلی بالاست. بنابراین نیازی نیست که متقاضیان از این بابت نگران باشند چرا که یک بازارگردان همواره در معاملات اوراق سلف موازی وجود دارد و این اوراق را خریداری خواهد کرد.

رحمتی در پایان سخنان خود خاطرنشان ساخت که دستورالعمل معاملات اوراق سلف مسکن در مراحل آخر اصلاح قرار دارد و خیلی زود شرایط لازم برای شروع این معاملات فراهم می گردد. تا به امروز ۲ شرکت سرمایه گذاری در حوزه ی مسکن، مدارک خود را تکمیل کرده و برای انتشار اوراق اعلام آمادگی کرده اند.

بنابراین با توجه به صحبت های معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران و شرایط موجود، خیلی زود شاهد پیش فروش متری مسکن در تالار بورس کالا خواهیم بود.

دیدگاه ها غیرفعال است