فروش متری مسکن، مردم تهران را سه ساله خانه دار میکند

فروش متری مسکن، مردم تهران را سه ساله خانه دار میکند

طرح فروش متری مسکن یکی از ایده هایی بود که مشخصا برای حفظ سرمایه ی مردم اجرایی شد. اما حالا به نظر می آید که هدف اصلی آن، خانه دار کردن شهروندان در یک بازه ی سه ساله است. بر همین اساس، قرارگاه جهادی مسکن ایجاد شده و اجرای این طرح بعد از تایید شورا، آغاز می شود.

به گزارش پرشین سازه ، تهران چندین است که درگیر مشکلات و معضلات مسکن می باشد. جمعیت بسیار بالا و محدودیت اراضی شهر باعث شده که تهرانی ها به سمت حواشی شهر نقل مکان کنند. از طرف دیگر کمبود تولید مسکن در دوره های پیشین مدیریت شهری باعث شد که وضعیت این بازار، وخیم تر شود.

از سال ۱۴۰۰ و با روی کار آمدن دولت جدید، تصمیم بر این شد که قرارگاه جهادی مسکن توسط شهرداری تهران تاسیس شده و به ساخت خانه برای شهروندان مشغول شود. دستور تشکیل این قرارگاه از سوی علیرضا زاکانی به مدیران ستادی و شهرداران کل مناطق تهران ارسال شد.

در طی این ابلاغیه از مدیران درخواست شد که دلایل اصلی کمبود مسکن را شناسایی کرده و به رفع وضع موجود، اقدام کنند. قرار بر این است که از تمام ظرفیت های موجود جهت برطرف کردن این مشکل استفاده شود.

از مهم ترین اقداماتی که قرارگاه جهادی مسکن قرار بود انجام دهد، کوتاه کردن زمان دریافت مجوزهای ساخت و فرآیندهای اداری برای تولید مسکن بود. همچنین، تمام امکانات شهرداری از جمله زمین و مجوز و…نیز باید برای تولید مسکن پای کار آورده شود.

ظرفیت بخش خصوصی

بیشتر مسئولین و مدیران کنونی شهری اعتقاد دارند که اصلی ترین دلیل وضعیت کنونی مسکن، رکود ساخت و ساز در دوره های پیشین بوده است. رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که قرار است اتفاقات مثبتی در حوزه ساخت مسکن صورت بگیرد. چرا که شهرداری تهران اقدام به ساخت و ساز واحدهای مسکونی کرده است. همچنین زیرساخت های لازم دچار تغییر و تحول خواهند شد و علاوه بر این، از ظرفیت بخش های خصوصی نیز استفاده می شود.

برنامه ها و رویکردهای جدیدی که در مدیریت شهری کنونی تهران در نظر گرفته شده، شامل هفت رویکرد جدید است که به تایید شهردار تهران نیز رسیده اند. اصلی ترین رویکرد مربوط به توسعه گری در بخش مسکن است. البته باید ساخت مسکن به گونه ای باشد که استطاعت پذیر باشند. در چند سال گذشته، رکود فراوانی بر بازار ساخت و ساز حاکم بوده است.

در دوره ی جدید، اقدامات مختلفی صورت می گیرد تا رونق به ساخت و ساز برگردد. در این مسیر سخت، قطعا نیازمند کمک مردم خواهند بود. از جمله خدماتی که شهرداری می تواند ارائه کند، تسهیل گیری در فرآیند ساخت و ساز است.

ورود سرمایه های کوچک به بازار مسکن

یکی از اصلی ترین اقداماتی که می تواند مانع از بین رفتن سرمایه های مردم شود، ورود سرمایه های کوچک به بازار مسکن است. به همین دلیل است که طرح فروش متری مسکن از سوی شهرداری پیگیری شد. مردم می توانند جهت رفع مشکل مسکن، اقدام به خرید متری خانه کنند. به این ترتیب در یک بازه ی سه ساله، می توانند صاحب خانه شوند.

این طرح قرار است در بازار بورس اجرایی شود. هدف از انجام این کار، ایجاد اعتماد و اطمینان مردم است. چنین طرح هایی می تواند امید مردم برای خانه دار شدن را افزایش دهد.

این طرح که در سال های پیشین نیز در دستور کار قرار گرفته بود، نتوانست توفیق خاصی به دست بیاورد و در نهایت هم اجرایی نشد. حالا در طی چند ماه گذشته پیگیری های شهرداری جهت اجرای این طرح بیشتر شده است. تلاش شده که در طرح جدید، نقاط ضعف برطرف شود تا موفقیت اجرایی آن بالاتر برود. بعد از تایید آن در شورای شهر، بلافاصله اجرایی خواهد شد.

البته خبرهای واصله از شورای شهر نشان می دهد که هنوز در مورد این طرح تردیدهای زیادی وجود دارد. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران می گوید که این طرح هنوز به شورا نیامده است. به هرحال، بحث و صحبت در مورد این طرح به سال آینده موکول خواهد شد.

شهرداری تلاش می کند که با کمک دستگاه های مسئول، اقداماتی در خصوص اجرای این طرح داشته باشد. اصلی ترین تلاش ها بر این است که پروژه های مذکور صاحب سند و پروانه باشند تا از بروز مشکلات حقوقی در آینده جلوگیری شود. همچنین تمام متقاضیان و خریداران این طرح می توانند پیشرفت فیزیکی پروژه ها را پیگیری کنند. به این ترتیب از آخرین وضعیت آن مطلع خواهند بود.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص این طرح چنین می گوید:

اگر فروش متری مسکن جدی تر گرفته شود، بخشی از مشکلات شهروندان تهرانی رفع می شود. بعد از مجوز شورای شهر، کار فروش با سرعت آغاز می شود. تعیین قیمت نیز بر عهده ی کارشناس رسمی خواهد بود. اما باید بدانید که در این روش فروش، همه ی امور با شفافیت صورت گرفته و اطلاع رسانی می شود. مدت زمان اجرای این پروژه نیز سه ساله خواهد بود.

رفع معضل مسکن

یکی از اهداف و اقداماتی که شهرداری در نظر گرفته، کاهش فاصله ی طبقاتی میان مناطق مختلف تهران است. راهکار این معضل نیز ساخت مسکن است. علیرضا زاکانی اعلام کرده که همت زیادی برای شکستن کمر بی مسکنی و بدمسکنی دارند.

مشکل شمال و جنوب تهران تنها به ۹۰۰ متر اختلاف ارتفاع برنمی گردد. بلکه تفاوت های بسیار بیشتری از جمله زیرساخت های مناسب برای زندگی آبرومند در این دو منطقه وجود دارد که باید هرچه سریع تر برطرف شود.

شهردار تهران تاکید می کند که اصلی ترین هدف اجرای چنین طرح هایی، ایجاد عدالت اجتماعی است. اگر قرار است که وضعیت جنوب تهران بهتر شود، باید تولید مسکن در دستور کار قرار بگیرد. البته تفاهم نامه هایی در این خصوص امضا شده است. به محض تامین منابع مالی، این طرح ها و قراردادها اجرایی خواهد شد.

از اصلی ترین وعده هایی که شهردار تهران در طی این مدت ابراز کرده، رفع مشکل مسکن در این شهر است. همچنین استاندار تهران نیز تاکید کرده که تولید مسکن باید با جدیت بیشتری انجام شود. البته قبل از هر چیزی بحث زیرساخت ها باید مورد توجه قرار بگیرد. مثلا برای جلوگیری از ورود دلالان و سوداگران به بازار مسکن، قرار است که مسکن به متقاضیان واقعی واگذار شود.

در این میان، دستگاه های مختلف نیز باید از تمام ظرفیت های خود استفاده کرده و به وظیفه ی قانونی خود عمل کنند تا این مشکل قدیمی تهران برطرف شود.

وجود طرح هایی مثل فروش متری مسکن می تواند تا حدی به حفظ سرمایه ی مردم کمک کند اما در خصوص خانه دار کردن مردم، باید در انتظار نتیجه باقی بمانیم.

دیدگاه ها غیرفعال است