تاثیر قیمت مسکن منطقه ۱ تهران بر دیگر مناطق

قیمت مسکن در منطقه 1 تهران، بر دیگر محله‌ها نیز اثر میگذارد!

قیمت مسکن هر روز در حال افزایش است و امیدواری برای خرید خانه، لحظه به لحظه بیشتر شبیه به رویا می شود. در این میان عوامل بسیار زیادی در این ماجرا دخیل هستند. از تحریم های اقتصادی و گرانی مصالح ساختمانی گرفته تا سفته بازی دلالان و کارشکنی بانک ها!

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان بازار مسکن به نام سعید لطفی چنین می گوید: قیمت مسکن در ۲۰ محله ی تهران که بیشتر فضای بورس بازی و سفته بازی دارد، افزایش پیدا کرده و همین مسئله بر ۳۶۰ محله ی دیگر هم اثر می گذارد. اصلی ترین راهکار برای پایان سفته بازی در این بازار، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه و خانه های خالی است.

وی در ادامه چنین گفت: هیچگونه منطقی در بحث عرضه و تقاضای ملک وجود ندارد. مثلا بارها دیده ایم که در یک منطقه از تهران که تعداد معاملات ملکی آن چندان بالا نیست، به یکباره قیمت ها رشد کرده اند. زمانی که به دنبال علت این مسئله می گردیم، متوجه می شویم که یک دستگاه دولتی یا یک بانک، تعداد قابلی توجهی پروژه مسکونی را با نرخی بیشتر از عرف منطقه خریداری کرده است یا این که فروش واحدهای نوساز در آن منطقه، بیشتر از ماه قبل بوده است که باعث افزایش قیمت ها شده است.

سعید لطفی در ادامه خاطرنشان کرد: از میان ۳۶۰ محله ای که در تهران وجود دارد، تنها ۲۰ محله بورس مسکن است. یعنی خریداران و سرمایه گذاران بیشتر به این محله ها علاقه دارند که بیشتر آن ها هم در شمال تهران هستند. جالب این جاست که منطقه ۱ اصلا جزو مناطق پر معامله محسوب نمی شود و بیشتر مواقع رتبه نهم تا یازدهم را در تعداد معاملات شهر تهران دارد. متاسفانه یک فضای بورس بازی در این منطقه شکل گرفته است و معاملات املاک میان تعداد معدودی از افراد انجام می شود.

وی در ادامه اشاره کرد که بیشتر مواقع افزایش قیمت مسکن در دیگر مناطق تهران، به خاطر تحریکات منطقه ۱ است و گفت: معمولا یک ماه بعد از رشد قیمت در منطقه ۱، محله ها و مناطق جنوب شهر نیز به تاسی از شمال پایتخت رشد می کنند. این مسئله در حالی صورت می گیرد که هیچگونه مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه یا خانه های خالی از این افراد دریافت نمی شود.

سعید لطفی ضمن بررسی قیمت های مسکن در مناطق مختلف تهران چنین گفت: در سال گذشته قیمت ۱۰ محله ی تهران که کمترین میزان رشد قیمت داشتند بررسی شد. از این تعداد، ۸ محله در جنوب شهر، یک محله در غرب و دیگری هم در شمال شرق تهران بودند. اما همان طور که قبلا اشاره کردم، بعد از رشد قیمت مسکن در منطقه ۱، دیگر محلات تهران نیز به تاسی از آن افزایش قیمت مسکن را تجربه کردند.

وی در مورد عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت مسکن نیز صحبت کرد و گفت: اصلی ترین عوامل اثرگذار بر قیمت مسکن معمولا شامل تورم عمومی، رشد نقدینگی، کاهش تولید مسکن و نوسانات بازارهای موازی است که در نهایت باعث تغییر قیمت ها در این بازار می شود و باید هرچه سریع تر برای آن ها چاره ای اندیشیده شود. اگر مالیات درستی از سفته بازان دریافت شود، ممکن است که بازار مسکن تا حدی از بحران فعلی خارج شود.

لطفی در ادامه به موضوع افزایش معاملات خانه های قدیمی و کلنگی در تهران نیز اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر، تعداد واحدهای نوساز در تهران بسیار کمتر شده است. در سال ۹۲، نسبت خانه های نوساز به خانه های قدیمی ۶۰ به ۴۰ بود. در حال حاضر این رقم به ۳۰ درصد رسیده است. در عوض خانه هایی که قدمت بیشتر از ۲۰ سال دارند، تا سال ۹۲ فقط ۶ درصد از معاملات مسکن را تشکیل می دادند. این در حالیست که هم اکنون این سهم به بیش از ۲۰ درصد رسیده است. این موضوع نشان دهنده ی کاهش ساخت و ساز در تهران و همچنین کاهش قدرت خرید مردم است.

این کارشناس حوزه مسکن در انتهای سخنان خود گفت که این اعداد و ارقام به معنای کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری در بخش مسکن نیست. بلکه هم اکنون، بیشتر از ۷۰ درصد معاملات ملکی که انجام می شود برای سرمایه گذاری است. ۳۰ دیگر باقی مانده نیز توسط مصرف کننده صورت می گیرد. از میان این ۳۰ درصد نیز، کمتر کسی خانه اولی است. بلکه بیشتر کسانی هستند که می خواهند خانه ی خود را تعویض کرده و موارد بهتری خریداری کنند.

بحران مسکن به عنوان یکی از جدی ترین معضلات کشور شناخته می شود و دولت سیزدهم نیز تا به این جای کار، اقداماتی در راستای تولید مسکن انجام داده است. اما با وجود طرح های بزرگی مثل نهضت ملی مسکن، به نظر می آید که برای رفع بحران مسکن در کوتاه مدت، هیچ برنامه ی چاره سازی ندارد.

دیدگاه ها غیرفعال است