فروش متری مسکن رونق گرفت

فروش متری مسکن رونق گرفته است!

مدت هاست که از مطرح کردن پروژه ی فروش متری مسکن در تهران می گذرد. پروژه ای که از سوی مسئولین مختلف از جمله شهردار تهران، حمایت شد. حالا به نظر می آید که بازار فروش متری مسکن در پایتخت داغ شده و برخی آگهی های درج شده؛ نشان می دهد که این طرح آغاز به کار کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، برخی از تعاونی های مسکن در منطقه ۲۲ تهران، واحدهای کوچک و بزرگی را آگهی کرده اند که به صورت متری فروخته می شوند. به این ترتیب چند نفر می توانند به طور اشتراکی، واحدی را خریداری کنند. شش دانگ واحد مسکونی به نام هیچ یک از خریداران نخواهد شد و تنها به حفظ سرمایه هایشان کمک می کند. به نظر می آید که این مدل از فروش متری مسکن، بیشتر شبیه به خرید سهام مسکن است.

از آن جایی که خیلی از متقاضیان خانه، دیگر توان خرید مسکن را ندارند، ترجیح می دهند که چند متر از یک واحد مسکونی را پیش خرید کنند. البته فراموش نکنید که سهام پروژه های مسکونی، سال هاست که در کشور فروخته می شود و مشکل خاصی هم از این بابت وجود ندارد.

اما باید در نظر داشت که فروش سهام مسکن تا قبل از گرانی های اخیر، متقاضیان چندانی نداشت و خیلی ها اعتماد کافی به این طرح نداشتند.

اساس فروش سهام مسکن، اینگونه بود که سازندگان اقدام به فروش متراژهای مشخصی از واحد مزبور می کردند تا هزینه های ساخت و ساز آن به دست بیاید و به این ترتیب پروژه تکمیل شود.

اما حالا به نظر می آید که ساز و کار کلی این فروشندگان تغییر پیدا کرده است. تعاونی های مسکن به طور دائم آگهی منتشر می کنند و به نظر می آید که رونقی بر این بازار حاکم شده است. اما از آن جایی که بیشتر پروژه های مسکونی منطقه ۲۲، متراژهای بزرگی دارند؛ خیلی از خریداران از عهده ی پرداخت کامل مبلغ برنمی آیند. در نتیجه، فروش متری رونق پیدا کرده است.

مثلا ممکن است یک واحد ۱۵۰ متری، به فروش گذاشته شود. اما از آن جایی که احتمالا مبلغ کلی آن گران می شود، سه نفر اقدام به خرید ۵۰ متر از این واحد مسکونی می کنند.

نکته ی جالب توجهی که باعث رونق این خرید و فروش ها شده، این است که قیمت هایی که عرضه می شود معمولا کمتر از بازار است. در نتیجه، طرفداران خاص خود را خواهد داشت. البته زمانی که واحد مسکونی تکمیل شود، ممکن است هزینه هایی از بابت پارکینگ، انشعابات و..نیز از خریدار دریافت شود.

بعد از اتمام پروژه، هر یک از این ۳ خریدار می توانند سهم ۵۰ متری خود را به نرخ روز بازار بفروشند. از سوی دیگر، به نظر می رسد که میزان نقدشوندگی این سهام نیز بالاست. چرا که متقاضیان فراوانی دارد.

برخی از سازندگان و کارشناسان مسکن در منطقه ۲۲ می گویند که فروش واحدهای مسکونی به صورت یکجا، خیلی طول می کشد. این در حالیست که پروژه هایی که به شکل سهام به فروش می رسند، خیلی زودتر نقد می شوند.

البته وضعیت بازار تهران اصلا با رونق خوبی مواجه نیست. در طی هفته های پیشین، شاهد بودیم که خیلی از فروشندگان، معامله را به هم زده و تصمیم گرفته اند که ملک خود را نگه دارند. به این ترتیب عرضه ی مسکن کاهش پیدا کرد و دوباره قیمت ها بیشتر شد.

به نظر می آید که بیشتر فروشندگان، انتظارات تورمی دارند و ترجیح می دهند که در این وضعیت بازار، معامله ای انجام ندهند.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک تهران اشاره می کند که سهم خانه اولی ها از بازار مسکن به شدت کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر، بیشتر کسانی که الان در بازار مسکن فعال هستند، افرادی هستند که می خواهند ملک خود را به احسن تبدیل کنند.

دسته ای دیگر از افراد هم مشغول خرید متری مسکن به شکل سهام پروژه می باشند. البته لازم به ذکر است که خیلی از معامله گران مسکن و دلالان، ترجیح می دهند که در شرایط کنونی بازار، ریسک نکنند و معامله ای نداشته باشند.

با این وجود، بررسی آمارها نشان می دهد که در ماه گذشته ۱۲ هزار فقره معامله در تهران شکل گرفته است. وضعیتی که تقریبا بازار را به روزهای مطلوب خود نزدیک می کند. اما نکته این جاست که بیشتر معامله کنندگان، کسانی هستند که برای حفظ پول خود دست به خرید زده اند. متقاضیان واقعی مسکن و خانه اولی ها، سهم بسیار ناچیزی از معاملات مسکن در بهمن ماه داشته اند.

در نتیجه، نمی توان گفت که بازار با رونق مواجه شده است. در حال حاضر که قیمت مسکن به صورت میانگین، متری ۵۴.۹ شده است، دیگر کمتر فردی می تواند خانه بخرد. به خصوص اگر خانه اولی باشد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم ماهیانه ی مسکن در تهران، حدود ۹.۸ درصد بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه به عدد ۴۴ درصد رسیده است.

گزارش ها حاکی از این است که در دی ماه سال جاری، ۱۲ هزار و ۱۳۹ آپارتمان مسکونی خرید و فروش شده است. این نشان می دهد که معاملات مسکن در دی ماه، نسبت به ماه پیشین حدود ۳.۱ درصد رشد کرده است.

این اعداد و ارقام نشان می دهد که بازار معاملات مسکن، رونق خوبی پیدا کرده است. اما مسئله اینجاست که متقاضیان واقعی مسکن، هیچ سهمی در این معاملات ندارند. بنابراین معضل بزرگ خانه، همچنان خیلی از متقاضیان را درگیر کرده است.

طرح هایی مثل فروش سهام مسکن بیش از آن که به خانه دار شدن افراد کمک کنند، وسیله ای برای حفظ ارزش پول و سرمایه های افراد به حساب می آیند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که این مدل سرمایه گذاری ها در نهایت به خانه دار شدن افراد کمک کند.

دیدگاه ها غیرفعال است