طرح فروش متری مسکن، کسی را خانه دار نمی کند

طرح فروش متری مسکن، کسی را خانه دار نمی کند!

طرح های دولتی برای ساخت مسکن و رفع این معضل بزرگ مردم، بیشتر مواقع ناموفق بوده است. کشور ما همچنان درگیر کمبود مسکن است و به نظر نمی آید که طرح هایی مثل طرح فروش متری مسکن نیز بتواند دردی از این مشکل را دوا کند.

به گزارش پرشین سازه ، طرح های دولت برای ساخت مسکن جوانان مثل طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر و وام های گوناگونی که برای ساخت و خرید خانه ارائه می شود، تا به حال نتوانسته است مردم را صاحب خانه کند. به نظر می آید که در حال حاضر تنها راهی که برای حل این معضل می توان متصور شد، حضور سرمایه گذاران است.

در دهه ۷۰، طرحی با عنوان فروش متری خانه عنوان شد. طرحی که اجرای ناموفقی داشت و به همین دلیل مسکوت باقی ماند. اما به نظر می آید که حالا دوباره در دستور کار قرار گرفته است. البته موافقان و مخالفان این طرح کم نیستند.

بیشتر کسانی که موافق این طرح هستند، چنین استدلال می کنند که طرح فروش متری مسکن می تواند محل خوبی برای سرمایه گذاری مردم باشد. گرچه این طرح قادر به حفظ ارزش پول مردم است اما قطعا به خانه دار شدن آن ها منتهی نمی شود.

مخالفان نیز می گویند که چنین طرحی می تواند نوسانات بازار مسکن را تشدید کند و دوباره منجر به افزایش قیمت ها شود. در این میان نظر سازندگان و شرکت های ساختمانی نیز جالب است. آن ها می گویند که چنین طرحی گرچه به خانه دار شدن مردم کمک نمی کند، اما می تواند از پول مردم در برابر تورم حفاظت کند.

با فروش متری مسکن، کسی صاحبخانه نمی شود

در همین راستا، دبیر کانون سراسری انبوه سازان چنین گفته است: در واقع فروش متری مسکن یک ابزار چند وجهی است. از یک طرف می تواند نقدینگی مورد نیاز برای پروژه های عمرانی را تامین کند. از سوی دیگر، از پول مردم در شرایط تورم محافظت می کند.

فرشید پورحاجت در توضیح سخنان خود چنین گفت: در حال حاضر، بیشتر مردم نمی توانند خانه ای خریداری کنند. در نتیجه با اندک پولی که دارند می توانند چند متر از یک واحد مسکونی را بخرند. در نظر داشته باشید که این طرح قادر نیست کسی را صاحبخانه بکند. بلکه فقط برای تامین سرمایه ی پروژه های شهرداری و سرمایه گذاری عموم مردم است.

وی همچنین اشاره کرد که فروش متری مسکن با ساخت و سازهای دولتی در تعارض است و افزود: فروش متری مسکن با طرح های دولت برای ساخت مسکن و حتی ساخت مسکن اجتماعی توسط شهرداری، در تعارض است. چرا که مثلا مسکن اجتماعی با هدف خانه دار کردن اقشار کم درآمد، آغاز به کار کرده است. در حالی که فروش متری با این طرح در تعارض می باشد.

پورحاجت در نهایت گفت: از نظر من بهتر بود که شهرداری به جای تمرکز روی فروش متری، به ساخت مسکن اجتماعی می پرداخت. چرا که فروش متری مسکن ساختاری است که بنگاه های اقتصادی بتوانند منابع مالی پروژه های خود را تامین کنند و قرار نیست که بازار را تنظیم نمایند.

در این میان، یکی دیگر از کارشناسان مسکن در خصوص این موضوع چنین گفته است: تمام طرح هایی که این روزها می شنویم، تا زمانی که سرمایه گذار نداشته باشند، اصلا شکل اجرایی پیدا نمی کنند و مردم را خانه دار نخواهند کرد. مثلا همین طرح مسکن مهر و مسکن ملی با مشکل بزرگ سرمایه گذاری و زمین رو به روست. اگر قرار بود که این معضل بزرگ با طرح حل شود، با طرح ساخت و سازها حل می شد.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصاد مسکن گفت: مطرح کردن طرح هایی مثل فروش مسکن صرفا برای کاهش تنش در بازار مسکن است. وگرنه به خانه دار شدن مردم منجر نخواهد شد.

طرح ناموفقی که دوباره روی میز آمده است

این طرح در دهه ۷۰ نیز اجرا شده بود اما به دلیل مشکلات بزرگی که داشت، متوقف شد. حسن محتشم، انبوه ساز و کارشناس مسکن در خصوص این طرح چنین گفته است: فروش متری تاثیری روی تولید مسکن نمی گذارد. تنها تاثیرش در این است که سرمایه های کوچک را جذب می کند. با توجه به این که ارزش پول ملی، روز به روز در حال کاهش است، طرح فروش متری خانه می تواند جلوی کوچک شدن سرمایه و پول مردم را بگیرد.

محتشم در ادامه تاکید کرد که این طرح منجر به ساخت و ساز بیشتر مسکن نخواهد شد. وی افزود: این طرح حتی تقاضا را هم کاهش نمی دهد. فقط باعث می شود که مردم با خرید یک یا ۱۰ متر خانه از بی ارزش شدن سرمایه ی خود جلوگیری کنند. اما به هیچ وجه منجر به افزایش سرعت ساخت و ساز نخواهد شد.

این کارشناس مسکن در نهایت چنین خاطرنشان کرد: خیلی از مردم فکر می کنند که طرح فروش متری، برای کنترل بازار و خانه دار کردن مردم است. اما از آن جایی که قیمت خانه در تهران به متری ۵۰ میلیون تومان رسیده است، خرید ۱۰ متر خانه دردی از مردم را دوا نمی کند و فقط از کاهش ارزش پولشان جلوگیری به عمل می آورد.

دیدگاه ها غیرفعال است