شوک مثبت در انتظار بازار اجاره بهای مسکن

شوک مثبت در انتظار بازار اجاره بهای مسکن؟!

یکی از اصلی ترین راهکارهایی که دولت برای کنترل سیستم عرضه و تقاضا در بازار مسکن در پیش گرفته است، ساخت خانه های دولتی و تزریق آن ها به بازار است. حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که شوک مثبتی در بازار اتفاق افتاده و ۲۰ هزار مسکن مهر به متقاضیان آن ها تحویل داده شده اند. معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفته است: تحویل ۲۰ هزار واحد مسکن مهر، شوک مثبتی به بازار مسکن وارد کرد و بازار اجاره را نیز تعدیل می کند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد که باید تاثیرپذیری بازار مسکن از نوسانات ارز را کنترل کرده و از آن پیشگیری کرد. اقبال شاکری در ادامه گفت: تا زمانی که تعادلی میان عرضه و تقاضای مسکن وجود نداشته باشد، رشد قیمت ها ادامه خواهد داشت. علاوه بر این، بازار مسکن آماده ی تاثیرپذیری از نوسانات اقتصادی شده و جو روانی موجود در جامعه نیز بر قیمت ها اثر می گذارد.

شاکری گفت: در ماه های اخیر، افزایش قیمت عجیب و غریبی در نرخ نهاده های ساختمانی رخ نداده است. اما دیدیم که رشد قیمت ها در بازار مسکن ادامه دار بود که اصلی ترین دلیل آن، جو روانی موجود در سطح جامعه بود.

وی در ادامه اشاره کرد که مسکن به کالایی سرمایه ای تبدیل شده که به سادگی از نوسانات اقتصادی اثر می گیرد و افزود: دولت باید علاوه بر مدیریت نوسانات اقتصادی در بازارهای طلا، سکه و ارز، باید مهلت زمانی ساخت برخی از واحدهای مسکونی را جلوتر بیاورد و به مردم تحویل بدهد. به این ترتیب می تواند شوک مثبتی در بازار ایجاد کرده و قیمت ها را کاهش دهد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: بارها به وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده ایم که مدت هاست از زمان تحویل مسکن مهر گذشته است و باید هر چه زودتر تکمیل شده و به مردم تحویل داده شوند. به این ترتیب شوک مثبتی به بازار مسکن وارد می شود.

بر اساس آمارهایی که وجود دارد، می توان گفت که هنوز حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کل کشور نیمه تمام باقی مانده اند و به متقاضیان خود تحویل داده نشده اند. دلایل متعددی را می توان برای این معضل برشمرد اما به نظر می آید که اصلی ترین آن ها، کمبود منابع مالی، مشکلات مربوط به تعاونی ها و…باشد.

بخش بزرگی از واحدهای مسکن مهر تهران در شهرهای جدید اطراف پایتخت هستند. در چنین شرایطی که وضعیت خیلی از آن ها هنوز مشخص نیست و حتی خیلی از مالکین، امتیاز خانه های خود را می فروشند، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که تا پایان سال، ۵۰ درصد از واحدهای باقی مانده ی مسکن مهر به متقاضیانشان تحویل داده می شود. وی گفت: تا انتهای سال جاری، ۲۰ هزار مسکن مهر تحویل داده می شود.

علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: زمانی که به شهرهای جدید آمدم، متوجه شدم که هنوز ۶۰ هزار واحد نیمه کاره در طرح مسکن مهر داریم که این تعداد در شهرهای جدید سراسر کشور هستند. با برنامه ریزی هایی که صورت گرفت، توانستیم در طی ماه های اخیر، ۱۰ هزار واحد را تکمیل کرده و به متقاضیان آن ها تحویل بدهیم.

جعفری افزود: برنامه ریزی ما به این صورت است که تا پایان سال، ۲۰ هزار واحد دیگر از مسکن مهر در شهرهای جدید را هم تکمیل کرده و به متقاضیان تحویل بدهیم

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خاطرنشان ساخت که به این ترتیب ۵۰ درصد از واحدهای نیمه تمام مسکن مهر در شهرهای جدید تحویل داده می شوند. وی تاکید کرد که چنین اقداماتی می تواند در نهایت شوک مثبت و خوبی در بازار اجاره بها ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: بیشتر واحدهایی که تا به این لحظه تکمیل و تحویل داده شده اند و همچنین واحدهایی که قرار است تا آخر امسال تحویل داده شوند، در شهرهای جدید پردیس، هشتگرد و پرند هستند.

با وجود صحبت هایی که مسئولین امر در خصوص شوک مثبت بازار مسکن می زنند، نمی توان با قطعیت اطمینان داشت که چنین اتفاقی رخ می دهد. چرا که مسکن مهر در شهرهای جدید ساخته شده اند و بعید است که بتوانند اثری در قیمت گذاری و اجاره بهای واحدهای مسکونی تهران یا شهرهای بزرگ دیگر داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است