کمبود ۱۰ الی ۱۵ میلیون مسکن در کشور

کمبود 10 الی 15 میلیون مسکن در کشور حس می شود!

به گزارش پرشین سازه ، وزیر راه و شهرسازی خبر از کمبود ۱۰ الی ۱۵ میلیون مسکن در کل کشور داد. وی گفت: در نظر داریم که با انجام اقدامات موثر، ایجاد سامانه های لازم و تامین زمین از مهرماه همین امسال، هر ماه تعدادی واحد مسکونی تحویل دهیم.

وی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن نیز چنین گفت: جمعیت جوانانی که آماده ی ازدواج هستند بسیار زیاد است و این ها نیاز به مسکن دارند. در این حالیست که یک عقب ماندگی خیلی جدی در حوزه ساخت مسکن داریم که بخش زیادی از آن مرتبط با پاسخگویی به نیازهای جدید است. بر اساس نظرسنجی و بررسی های صورت گرفته، مشخص شده است که حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون مسکن در کشور کم داریم.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن نیز بیان کرد: از مهر ماه، برنامه ی تحویل مسکن به متقاضیان شروع می شود. دولت برنامه دارد که در شهرهایی که زمین کافی وجود دارد، زمین رایگان به متقاضیان بدهد تا با قرارداد با شرکت عمران، بتوانند در مدت زمان مشخصی خانه های خود را بسازند. دولت تصمیم به ساخت مسکن یک طبقه و دو طبقه دارد.

قاسمی گفت: ۸۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۶۰۰ هزار واحد ابلاغ شده به بنیاد مسکن وجود دارد و ۲۰۰ هزار واحد نیز در مراحل اجرایی قرار گرفته است. به زودی ۴۰۰ هزار واحد جدید دیگر نیز نهایی خواهند شد. برنامه داریم که تا پایان دولت، ۸۰۰ واحد یک طبقه بسازیم که هم ارزان تر است و هم سریع تر ساخته می شود و به متقاضیان تحویل بدهیم.

قاسمی در خصوص موضوع خودمالکی نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در موضوع خودمالکی، فعلا ۳۰۰ هزار واحد در حال ساخت داریم که زمین ملک متعلق به خود متقاضی است و ما تمام مزیت های طرح نهضت ملی مسکن را در اختیار وی قرار می دهیم. مهم ترین هدف دولت این است که عرضه ی مسکن در کشور را افزایش بدهد و این موضوع به صورت شبانه روزی در حال پیگیری است.

وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده پیرامون ساخت خانه های ویلایی نیز گفت: این گونه خانه ها معمولا توسط خود مردم ساخته می شوند و چون یک طبقه هستند، ارزان تر و زودتر ساخته می شوند. در شهرهایی که زمین به اندازه ی کافی موجود است، سایت ثبت نام را باز نگه داشته ایم و زمین تحویل می دهیم و تسهیلات دریافت می کنیم. در حل حاضر ۹۰۰ شهر داریم که جمعیتشان زیر ۵۰ هزار نفر است. در برخی از شهرها هم که زمین به اندازه ی کافی وجود ندارد، مثل شمال کشور، در حال بلندمرتبه سازی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: انبوه سازی در قالب قرارداد سه جانبه اجرایی می شود که برای انجام آن نیازمند به شهرسازی و تامین خدمات و زیرساخت ها هستیم. در حال حاضر، در شهر قزوین ۱۰ هزار واحد ساخته می شود. در شهرهای دیگر و خراسان جنوبی و رضوی نیز قرار است ۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

قاسمی همچنین در خصوص تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن نیز توضیحاتی ارائه کرد و تاکید کرد که در حال حاضر، تا دو سال آینده، زمین برای ساخت مسکن تامین شده است. وی همچنین به دغدغه های رئیس جمهور برای ساخت مسکن اشاره کرد و تاکید نمود که ایشان به طور شبانه روزی در حال پیگیری این مسئله هستند و به تمامی دستگاه های دولتی و سازمان های مختلف دستور داده اند که تا پایان شهریور ماه، زمین مورد نیاز را تامین کنند.

در حال حاضر تمامی دستگاه ها و سازمان های دولتی موظف هستند اراضی مازاد خود را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار دهند و در صورتی که یک دستگاه، از انجام این کار خودداری کرد، سند زمین به صورت یک طرفه به نام وزارت راه و شهرسازی بشود.

قاسمی همچنین از وجود یک بسته جدید تامین مالی نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: از عملکرد بانک ها، به جز بانک مسکن راضی نیستیم. بسته ی تسهیلاتی جدید بر مبنای اجرای دقیق قانون جهش تولید در تامین مسکن است.

در حال حاضر، طرح نهضت ملی مسکن با چالش های مختلفی رو به رو است. به نظر می آید که وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن، حتی در خوشبینانه ترین حالت ممکن نیز امکان پذیر نخواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است