فروش متری مسکن منتظر ابلاغ سازمان بورس!

فروش متری مسکن منتظر ابلاغ سازمان بورس!

بسیاری از طرفداران ارائه ی مسکن در بازار بورس، می گویند که با فروش متری مسکن در بورس کالا، می توان دست دلال و سوداگر را از بازار کوتاه کرد و به این ترتیب قیمت مسکن را کنترل نمود.

به گزارش پرشین سازه ، مدیریت شهری تهران، طرح فروش متری مسکن را ارائه کرد. بعد از مدت ها انتظار برای اجرایی شدن این طرح، همین هفته های گذشته بود که اعلام شد فروش متری مسکن به زودی آغاز می شود.

اما به نظر می آید که هنوز هم این طرح شکل اجرایی به خود نگرفته است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می گوید که فعالیت قرارگاه جهادی مسکن با هدف ساخت مسکن استطاعت پذیر بوده است.
وی به نقش مهم شهرداری در ساخت مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این سازمان از راه های مختلفی برای حل مشکل مسکن استفاده می کند. یکی از این راهکارها، راه اندازی طرح فروش متری مسکن در بورس بود.

سید مهدی هدایت اعلام کرد:

تصمیم بر این است که از ابزارهای نوین مالی برای فروش مسکن استفاده کنیم و منابع خرد مالی که در اختیار مردم است و در بازارهایی مثل سکه و دلار، سرگردان شده را به سمت بازار مسکنی که در بورس کالا ارائه می شود، ببریم.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، تنها چیزی که منجر به تاخیر در اجرای این طرح شده، انتشار برای ابلاغ بخشنامه از سوی سازمان بورس است. به محض اینکه ابلاغیه صادر شود، فروش متری مسکن نیز آغاز خواهد شد.
وی در ادامه به طرح های مختلف شهرداری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در مناطق جنوبی تهران، طرح های مسکن سازی مختلفی با مشارکت شهرداری تهران در حال ساخت است.

راهکار اصلی ساخت مسکن، صنعتی سازی است!

به نظر می آید که بعد از کش و قوس های فراوان، مسئولین دولتی و شهری به این نتیجه رسیده اند که برای ساخت مسکن، چاره ای جز صنعتی سازی باقی نمانده!

سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می گوید که در سال های اخیر، مسکن به شدت گران شده است و به نظر می رسد دلیل اصلی این گرانی ها، صرف زمان طولانی برای ساخت و ساز است.
اگر بتوان راهکاری برای کوتاه کردن مدت زمان ساخت پیدا کرد، احتمالا می توان هزینه های ساخت مسکن را کاهش داد. همچنین از هدر رفتن انرژی نیروهای انسانی نیز جلوگیری کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد که اگر زمان ساخت کمتر شود، می توان تولید مسکن را افزایش داد و مشاغل بیشتری ایجاد کرد. به عنوان مثال، اگر ساخت یک مسکن به جای ۴ سال، ۱ سال زمان ببرد، منابع مالی مربوط به آن، چهار بار می چرخد و به همه سود می رساند.
اما زمانی که ساخت و ساز طول می کشد، سرمایه ها نیز دچار خواب می شود و منابع مالی اتلاف می گردد.
در نتیجه به نظر می رسد که اصلی ترین راهکار ساخت مسکن به شکل انبوه، صنعتی سازی است.

هدایت تاکید کرد که با افزایش تولید، می توان بازار عرضه و تقاضا را متعادل ساخت و در نهایت، قیمت مسکن کاهش پیدا می کند.
اگر رویکرد صنعتی سازی در پیش گرفته شود، یک سازنده به جای اینکه در طی چهار سال، ۱۰۰ واحد تولید کند، می تواند ۴۰۰ واحد تولید نماید. چهار برابر شدن تولید، باعث رونق صنعت ساختمان می شود. از آن جایی که ساختمان سازی یکی از پیشران های اقتصاد است، رونق این صنعت، مساوی است با رونق اقتصاد!

در طی سال های اخیر، ساخت و ساز کمتر شد چرا که قیمت نهاده های ساختمانی بالا رفت. علاوه بر این، تورم مسکن نیز سیر صعودی را در پیش گرفت. به این ترتیب، روز به روز، میزان دسترسی متقاضیان مسکن به این شاخص، کاهش پیدا کرد. به همین دلیل است که فروش متری مسکن در بورس، می تواند برای بسیاری از متقاضیان، خبر خوشی باشد.

بر اساس گفته های مسئولین این طرح، فروش متری مسکن با هدف خانه دار کردن افراد فاقد مسکن راه اندازی شده است. کسانی که متقاضی واقعی مسکن هستند، می توانند به مرور زمان و بسته به بودجه ی خود، مسکن بخرند.
این طرح علاوه بر اینکه از نابودی سرمایه ی مردم به خاطر تورم جلوگیری می کند، منجر به هدایت پول های سرگردان نیز خواهد شد و میزان نقدینگی را کاهش می دهد.
سوال اینجاست که بعد از مدت ها برنامه ریزی، این طرح چه زمانی کار خود را آغاز می کند و آیا موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر!

دیدگاه ها غیرفعال است