دولت از مسکن سازی حمایت می کند، اما چالش های زیادی وجود دارد

دولت از مسکن سازی حمایت می کند، اما چالش های زیادی وجود دارد

دوازدهمین نمایشگاه ملی سازه و فولاد در حالی برگزار شد که بسیاری از مسئولین دولتی نیز در آن حضور پیدا کردند و برخی از آنها مثل معاون وزیر راه و شهرسازی، تاکید داشتند که دولت حمایت خود را از مسکن سازی ادامه می دهد.

به گزارش پرشین سازه ، ارسلان مالکی اعلام کرد که اصلی ترین متولی صنعت ساختمان در کشور، وزارت راه و شهرسازی است. همچنین این وزارتخانه وظیفه دارند که از مسکن سازی حمایت کند. رویدادهایی مثل نمایشگاه ملی سازه و فولاد نیز از حمایت قطعی دولت برخوردار است چرا که به بخش مسکن کمک می کند.

مالکی اعلام کرد که برای بهبود اقتصاد کلان باید نگاهمان به پیشرفت صنعت ساختمان باشد. صنعت فولاد همواره به عنوان موتور محرکه ی این صنعت شناخته شده و به همین دلیل باید از آن حمایت های ویژه ای صورت بگیرد.
متاسفانه، جایگاه این صنعت آن طور که لازم است مورد توجه قرار نگرفته! اما امیدواری بر این است که با برگزاری چنین رویدادهایی بتوان صنعت فولاد را در بخش مسکن گسترش داد و به رونق آن کمک کرد.
این مقام مسئول تاکید کرد که بخش مسکن، پیشران اقتصاد است و باید از تمام اصناف مرتبط با آن حمایت کرد.

ارسلان مالکی در بخشی از صحبت های خود به عقب ماندگی بخش مسکن در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود:

با توجه به مطالعاتی که در سال های ۹۵ الی ۱۴۰۰ انجام شده، می توان گفت که به ازای هر ۱۰۰ خانواده ای که در این ۵ سال تشکیل شده، فقط ۶۴ خانه ساخته شده است. این آمارها نشان می دهد که در بخش مسکن دچار عقب ماندگی شده ایم و باید با تولید مسکن به تقاضای موجود در بازار پاسخ بدهیم.

وی تاکید کرد که دلیل اصلی ارائه طرح نهضت ملی مسکن نیز همین بود. قرار شد که در طی ۴ سال، ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود. مالکی همچنین در خصوص روند ساخت واحدهای مسکونی این طرح نیز اخبار خوشی داشت و اعلام کرد که تا به امروز، کار ساخت و ساز ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

همچنین در تامین زمین نیز بسیار موفق ظاهر شده و اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند. بنا بر گفته های ارسلان مالکی بیش از ۳۸ هزار هکتار زمین که در محدوده ی شهرها بوده اند به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته اند.
برخلاف گفته ی بسیاری از کارشناسان، برخی از مسئولین معتقدند که زمین کافی در کشور برای ساخت مسکن وجود دارد و با شناسایی آن ها، می توان واحدهای مسکونی زیادی ساخت و در مدت زمانی مشخص، معضل مسکن را حل کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت که در خصوص طرح نهضت ملی مسکن سه موضوع اساسی مطرح است. مشکل اول به سرعت ساخت و ساز برمی گردد. از آن جایی که از برنامه های کلی مسکن سازی عقب افتاده ایم، باید سرعت ساخت را بالا برد تا ساماندهی حوزه ی مسکن و اجاره بها راحت تر باشد.

یکی از راه های اصلی افزایش سرعت ساخت و ساز، بهره وری از راهکارهای صنعتی سازی است. لازم است که نگاه های جدی تری در این حوزه صورت بگیرد و از نقطه نظرات کارشناسان نیز استفاده شود.
دومین مشکلی که بر سر راه طرح نهضت ملی مسکن است، کیفیت و مقاوم سازی این سازه هاست. دلیل تاخیرهای به وجود آمده در آغاز ساخت این واحدها، طول کشیدن روند تحقیقات و بررسی های مربوط به همین موضوع بوده است.
محمد آئینی تاکید کرد که باید این واحدها به نحوی ساخته شوند که با بلایای طبیعی، آسیبی نبینند و جان افراد را به خطر نندازند. وی خاطرنشان ساخت که توجه زیادی به مقاوم سازی پروژه های نهضت ملی مسکن صورت گرفته است.

سومین مشکل که شاید بزرگترین معضل نهضت ملی باشد، بحث قیمت تمام شده ی واحدهاست. دولت در تلاش است که قیمت تمام شده را کاهش دهد. دولت بودجه و منابع کافی برای ساخت خانه های گران قیمت ندارد. از سوی دیگر، متقاضیان این واحدهای مسکونی نیز توان مالی بالایی ندارند. به همین دلیل باید توجه ویژه ای به کاهش قیمت تمام شده ی مسکن شود.

یکی از راهکارهای اصلی دولت برای پیشبرد این هدف، ارائه ی زمین رایگان است. از آن جایی که قیمت زمین اثر زیادی روی قیمت تمام شده ی مسکن می گذارد، می توان گفت که پیگیری چنین اقدامی می تواند بسیار موثر باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است