صندوق بیمه حوادث ساختمان: حمایت از مردم در برابر بلایای طبیعی

صندوق بیمه حوادث ساختمان: حمایت از مردم در برابر بلایای طبیعی

صندوق بیمه حوادث ساختمان تشکیل شده تا خسارت های ناشی از وقوع بلایای طبیعی به ساختمان را پوشش دهد. حالا وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید که به بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی در طی ۲ سال اخیر، توسط این صندوق خسارت پرداخت شده است.

به گزارش پرشین سازه ، احسان خاندوزی در همایش بیمه و توسعه که در روز ملی بیمه برگزار شده بود، در مورد این صندوق صحبت کرد و خاطرنشان ساخت که عمر این صندوق بیمه، بیشتر از ۲ سال نیست و در صنعت بیمه، مهمان جدیدی محسوب می شود.

خاندوزی اعلام کرد که در طی ۲ سال گذشته، این صندوق توانسته به بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی که از وقوع بلایای طبیعی خسارت دیده اند، مبالغی را بپردازد.

ایده ی اصلی تشکیل این صندوق زمانی شکل گرفت که بعد از وقوع بلایای طبیعی، خیلی از مردم دغدغه ی مسکن پیدا می کردند. هر بار که در گوشه ای کشور، سیل یا زلزله ای رخ می داد، مردم از خانه هایشان آواره می شدند و هزینه های بازسازی نیز برایشان به قدری سنگین بود که معمولا از عهده ی آن برنمی آمدند.

اما با تشکیل صندوق بیمه حوادث ساختمان، حالا بخشی از نگرانی های مردم برطرف شده است.

یکی از محورهای اصلی صحبت وزیر اقتصاد، این بود که روند شناسایی و تخمین خسارت وارد شده به ساختمان باید به شکل سیستمی و دیجیتالی صورت بگیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان ساخت:

هدف اصلی صنعت بیمه این است که شفافیت بالا رفته و ارائه ی خدمات و پرداخت خسارت نیز هوشمندسازی شود.

وی در این حوزه به اقدامات موثری که برای بیمه زائران اربعین صورت گرفته، اشاره کرد و تاکید کرد که در این راستا، به همکاری های بین المللی نیز امیدوار هستند و آن ها را در دستور کار قرار می دهند.

وی به همکاری های دو شرکت بیمه ی ایرانی و روسی اشاره کرد که در هفته ی آینده، اولین بیمه نامه های خود را جهت محموله های تجاری صادر می کنند.

وی تصریح کرد که صدور مجوزهای مربوط به صنعت بیمه در طی دو سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته و تقریبا با کل مجوزهایی است که در دهه ۹۰ صادر شد. هدف این است که رقابت سازنده ای میان فعالان این صنعت صورت بگیرد. همچنین آیین نامه های مربوط به بیمه نیز در حال اصلاح هستند تا روند کار تسهیل گردد.

دو تا از مهم ترین آیین نامه هایی که اصلاح شده اند، آیین نامه ۱۰۴ است که به موضوع سرمایه گذاری می پردازد و آیین نامه ۹۴.۱ نیز اصلاح شده که به نرخ شکنی غیرفنی اشاره دارد. همچنین قرار است با همکاری فراجا، طرح کروکی آنلاین در تصادفات رانندگی اجرا گردد.

به طور کلی، هدف این است که خدمات بیمه ای به ساده ترین شکل ممکن در اختیار مردم قرار بگیرد و همه چیز، هوشمند سازی شود.

یکی دیگر از حوزه های صحبت وزیر اقتصاد، این بود که باید برای شرکت های بیمه، شرکت های اتکایی فراگیر تشکیل شود. همچنین تعارض منافعی که در آیین نامه ها موجود است، باید برطرف گردد. اصلی ترین هدف اینجاست که در هوشمندسازی، شفافیت و سرعت مد نظر قرار بگیرد و پرداخت خسارت، شکل سیستماتیک به خود بگیرد.

بر اساس گفته های منابع رسمی، حق بیمه ای که در سال تولید می شود، ۱۱۷ هزار میلیارد تومان است. ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور ما، ۲ درصد می باشد که در کشورهای پیشرفته، به هفت درصد از تولید ناخالص داخلی هم می رسد. بنابراین لازم است که رسیدگی بیشتری به این صنعت صورت بگیرد.

بیمه های عمر در کشور ما فراگیر نشده اند. اصلی ترین دلیل عدم فراگیری این بیمه های زندگی، تورم سرسام آور و کاهش ارزش پول ملی است که سرمایه گذاری در این حوزه را غیرقابل اتکاء می کند.

صنعت ساختمان نیز یکی از حوزه هایی بود که مدت ها در خصوص بیمه ی آن صحبت شد. بسیاری از سازندگان، ساختمان خود را بیمه حوادث نمی کنند. اما با تشکیل صندوق بیمه حوادث ساختمان، می توان امیدوار بود که از این به بعد، نگرانی زیادی در خصوص بلایای طبیعی و خسارت هایی که به ساختمان وارد می کنند، نخواهیم داشت.

البته بهترین راهکار این است که ساختمان ها از همان ابتدا، مقاوم ساخته شوند تا در برابر هر حادثه ای دچار خسارت نشوند. موضوعی که سازندگان و پیمانکاران باید مورد توجه قرار بدهند.

دیدگاه ها غیرفعال است