تاییدیه آتش نشانی، مجوز سلامت و ایمنی ساختمان

تاییدیه آتش نشانی، مجوز سلامت و ایمنی ساختمان

تاییدیه آتش نشانی، مجوز سلامت و ایمنی ساختمان


تنها راهکاری که برای رسیدگی به وضعیت ساختمان های ناایمن تهران باقی مانده، دریافت تاییدیه آتش نشانی است. مسئولین مربوطه به خریداران توصیه می کنند که پیش از خرید یک ملک، تاییدیه مزبور را از مالک ساختمان دریافت کنند.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که موضوع ساختمان های ناایمن از لحاظ حریق مطرح است. داغ پلاسکو، بیمارستان گاندی و…هنوز هم بر دل خیلی از مردم کشور سنگینی می کند اما باید هشدار دارد که ساختمان های دیگری هم در سطح شهرهای بزرگی مثل تهران وجود دارند که ممکن است پلاسکو یا گاندی بعدی باشند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اعلام کرد که بارها از سوی سازمان برای بیمارستان گاندی هشدار ارسال شد اما مسئولین مربوطه، توجهی به این هشدارها نداشتند.
جلال ملکی خاطرنشان ساخت که تنها اختیاری که به سازمان آتش نشانی داده شده، در حد ارسال هشدار و تذکر است. باید اختیارات آتش نشانی در کشورمان بازنگری شود و شبیه به کشورهای پیشرفته دنیا، اختیارات بیشتری در اختیار سازمان آتش نشانی قرار داده شود تا بسته به صلاحدید خود از ساختمان های پرخطر بازدید به عمل آورد.

ملکی در بخش دیگری از صحبت های خود به ضعف قانون در حوزه های ایمنی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که قوانین فعلی، سال ها قبل نوشته شده اند. در آن سال ها، جمعیت تهران انقدر زیاد نبود و ساختمان های پایتخت، تا به این حد دچار مشکل نبودند. متاسفانه در طی این سال ها، قانون مزبور اصلاح نشد اما به نظر می آید که در دو سال اخیر، با ورود دستگاه قضایی، اتفاقات مثبتی در شرف وقوع است.
۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر در تهران وجود دارد که خوشبختانه در طی این دو سال به تعداد آنها اضافه نشد اما نمی توان همیشه امیدوار بود. سخنگوی سازمان آتش نشانی می گوید:

در طی این سال ها همیشه نگران بودیم که ساختمان هایی با درجه خطر ۲ و ۳ نیز به این ۱۲۹ ساختمان افزوده شوند. نکته اینجاست که اگر ۵ یا ۱۰ سال دیگر، اولویت های دیگری برای دستگاه قضایی پیش آمد و حمایت های سابق را از ما نداشت، تکلیف چیست؟

وی تاکید کرد که تا زمان اصلاح قانون، ناچارند به حمایت دستگاه های دیگر امیدوار باشند اما متاسفانه، مالکان سهل انگار هم، در طی این مدت راهکارهای جدیدی کشف می کنند.
وی همچنین در خصوص بازدیدهایی که آتش نشانی از ساختمان های مختلف به عمل می آورد، توضیحاتی ارائه کرد. ملکی اعلام کرد که وظیفه اصلی آتش نشانی، کمک به ایمن سازی ساختمان هاست. پایش ساختمان های تهران نیز بر اساس حساسیت ساختمان ها، تعداد افرادی که به ساختمان مزبور مراجعه می کنند و…صورت می گیرد.
به این ترتیب، ساختمان هایی که ریسک بالاتری دارند، شناسایی خواهند شد. در سال های گذشته نزدیک به ۴۸ هزار ساختمان توسط اعضای سازمان آتش نشانی پایش شدند و دستورالعمل های مربوط به ایمن سازی را دریافت کردند.

سخنگوی سازمان تاکید کرد که با این وجود، اختیار لازم برای مقابله با مالکان متخلف که به هشدارهای سازمان بی توجه هستند را ندارند. سازمان باید بتواند در صورت عدم اجرای این دستورالعمل های ایمنی، فعالیت ساختمان را متوقف کند.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد که اولویت اصلی سازمان، اصلاح این ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران بوده و در طی یک سال گذشته و با همکاری دستگاه قضایی، شهرداری تهران و شورای شهر، اقدامات خوبی در حوزه ایمن سازی ساختمان های پرخطر پایتخت داشته باشند. حالا تعداد این ساختمان ها به ۷۵ رسیده و مالکان هم به خوبی متوجه شده اند که در صورت عدم ایمن سازی، ناچارند به دستگاه قضایی جواب پس بدهند. امیدواری بر این است که تا پایان سال، تعداد ساختمان های غیرایمن، کمتر هم بشود.
وی در نهایت از تمام مردم درخواست کرد که در ایمن سازی ساختمان ها مشارکت داشته باشند. مثلا کسانی که می خواهند ملکی را خریداری کنند، حتما سراغ تاییدیه ایمنی را بگیرند. به هرحال قرار است میلیاردها تومان پول صرف خرید یک ملک کنند و باید از ایمنی آن مطمئن باشند.
جلال ملکی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که خطرات ساختمانی مربوط به ساختمان های قدیمی تر است و خوشبختانه ساختمان های نوساز مشکل خاصی نداشته اند و سیستم اطفاء حریق آنها به خوبی عمل کرده است.
هرگونه سختگیری سازمان آتش نشانی به خاطر حفظ ایمنی ساکنان است و انتظار می رود که مردم نیز در این راستا با سازمان آتش نشانی، همکاری لازم را داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است