شناسایی ساختمان های غیرایمن با کمک مهندسان

شناسایی ساختمان های غیرایمن با کمک مهندسان

ساختمان های غیرایمن و ناپایدار کشور، بارها فاجعه به بار آورده اند. حالا مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان می گوید که برای پایش و شناسایی این ساختمان ها، باید از مهندسانی استفاده کرد که آموزش دیده هستند و صلاحیت کافی دارند.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول اعلام کرد که برخی از مباحث سازه ای که در آیین نامه ۲۸۰۰ مقررات ملی ساختمان آمده، در ساخت و سازهای جدید رعایت نمی شود.

حامد مانی فر گفت:

در حال حاضر، نتایجی که از نظارت عالیه در سامانه سنامک به دست آمده، نشان می دهد که مباحث سازه ای مثل مبحث ۶ که مربوط به بارهای وارد بر ساختمان است، مبحث ۷ که مربوط به پی سازی است و مبحث ۹ و ۱۰ که به ترتیب مربوط به اجرای ساختمان های بتن آرمه و فولادی می باشند، وضعیت بهتری دارند و به نسبت دیگر مباحث آیین نامه، بهتر رعایت می شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که کشور ما، محیط زلزله خیزی دارد و از سوی دیگر، حوادث ساختمانی هم در آن کم رخ نمی دهد. به همین دلیل باید طراحان و ناظرانی که به کار نظارت بر ایمنی ساخت مشغولند، توجه و دقت بیشتری داشته باشند.

وی به زلزله سال ۹۶ کرمانشاه اشاره کرد که بیشتر ریزش ها مربوط به بخش های غیرسازه ای بود. بعد از آن بود که شیوه های مربوط به اجزای غیرسازه ای تدوین و سپس به سازندگان ابلاغ شد. از آن زمان، وضعیت اجرا و نظارت بر بخش غیرسازه ای وضعیت بهتری پیدا کرده و استحکامشان بالاتر رفت.

حامد مانی فر می گوید که گزارش های مداومی از نحوه ی رعایت قوانین و استانداردها در ساخت اجرای غیرسازه ای به دست می رسد و نظارت دقیقی که بر این بخش حاکم شده، باعث افزایش مقاومت ساختمان های جدید شده است. از این به بعد نیز، این نظارت بیشتر خواهد شد تا ساختمان هایی که در آینده ساخته می شوند، از هر لحاظ ایمن باشند.

این مقام مسئول همچنین به مبحث ۲۲ که مربوط به نگهداری ساختمان های موجود است، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که نظامات اداری آن تدوین شده و به امضای وزیر وقت راه و شهرسازی نیز رسیده است. این نظامات به وزارت کشور ارسال شده تا بر اساس ماده ۲۳ قانون نظام مهندسی و به عنوان پیشنهاد مشترک دو وزارتخانه در هیئت دولت بررسی شود.

مانی فر تاکید کرد که حدود ۲۴ میلیون ساختمان در کشور وجود دارد که نیازمند رسیدگی هستند. مبحث ۲۴ مقررات ملی ساختمان که تحت عنوان ارزیبای و بهسازی ساختمان های موجود شناخته می شود، تدوین شده و بعد از ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، اجرای آن ضروری خواهد بود.

در مبحث مزبور، به دقت در مورد روش های ارزیابی و بهسازی توضیحاتی ارائه و بیشتر به دو بخش سازه و حریق پرداخته شده است. بعد از ابلاغ این ماده، تمام مهندسان، شهرداری ها و مراجع ذیربط موظف به اجرای آن هستند.

مهندسان پای کار بیایند!

بحث ایمنی در ساختمان سازی اهمیت ویژه ای دارد و بعد از اتفاقات متعددی که در کشور رخ داد، لزوم بهسازی و ایمن سازی این ساختمان ها بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان می گوید که کمیته های فنی از همین الان در استان های مختلف کشور، فعال شده اند. هر یک از دستگاه های مربوطه، نماینده ای در این کمیته ها دارند. ریاست این کمیته ها نیز به عهده ی معاون عمرانی استان هاست.

لازم است که کارشناسان ماده ۲۷ تحت نظات و راهبری این کمیته، فعالیت خود را جهت شناسایی ساختمان های غیرایمن آغاز کنند. در صورتی که از پتانسیل این مهندسان استفاده نشود، پروسه ی شناسایی ساختمان های غیرایمن در کشور، بسیار طولانی خواهد شد. همچنین ضروری است که سازمان های نظام مهندسی، بیشترین همکاری را با کمیته های مزبور داشته باشند و تمام توان فنی خود را در اختیار بگذارند.

تنها از این طریق است که می توان ساختمان های غیرایمن را شناسایی کرد و این روند را تسریع بخشید.

یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه باشد، این است که شناسایی این ساختمان ها، کاملا تخصصی و علمی است و هرکسی قادر به شناسایی سازه های غیرایمن نیست. به همین دلیل به جز کارشناسان مهندس و افراد آموزش دیده، نمی توان به شخص دیگری برای انجام این ماموریت اعتماد کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است