مردم باید در موضوع ساخت و سازها حساس تر باشند

مردم باید در موضوع ساخت و سازها حساس تر باشند

ریزش ساختمان های منطقه خلازیر، موضوعات قدیمی مربوط به مقررات ملی و کنترل ساختمان را دوباره مطرح کرده است. قوانین و مقرراتی که مدت هاست به درستی اجرا نمی شود و در نهایت منجر به بروز وقایع ناگواری مثل ریزش ساختمان های منطقه خلازیر می شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران نیز خاطرنشان کرده که این قوانین به خصوص در بافت های حاشیه ای تهران به درستی اجرا نمی شوند و اگر مطالبه ی مردمی در کار نباشد، بعید است که این موضوع حل شود.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول اعلام کرد که مردم باید بر کار ساختمان سازی نظارت داشته باشند. یک عده از افراد سودجو توانسته اند ساختمان هایی را در بافت های چسبیده به تهران بسازند که اصلا قواعد ایمنی در آن رعایت نشده است. به همین دلیل است که مردم هم باید در موضوع ساخت و سازها حساس تر باشند و در صورت مشاهده ی تخلفات آشکار، مطالبه گری داشته باشند و موضوع را گزارش دهند.

حسین جنتی در بخش دیگری از صحبت های خود به مسئله ی مهاجرت به مرکز تهران اشاره کرد. اما از آن جایی که درآمد اقشار پایین دست جامعه و به خصوص دهک های ۱ تا ۳ به شدت کمتر شده و منابع مالی به درستی توزیع نشده اند، حاشیه نشینی در اطراف تهران افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول از شهرداری ها و دیگر دستگاه هایی که وظیفه ی خدمت رسانی به مردم را دارند، درخواست کرد که پیگیر چنین مسائلی باشند و در راستای حل و فصل آن ها بکوشند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ناپایدار در کشور وجود دارد که چنین آماری بسیار بالاست.

وی تاکید کرد که نوسازی بافت فرسوده با هدف حفظ جان انسان ها انجام می شود و وزارت راه و شهرسازی نیز هدف مقدسی دارد که باید به آن عمل نماید.

حسین جنتی خاطرنشان ساخت: اگر مردم به شکل آگاهانه ای به حوزه ی ساخت و ساز وارد شوند و مقررات ملی و کنترل ساختمان را در حد لزوم رعایت کنند، حتی در زلزله هایی با شدت بالا هم تخریب سازه ها یا مرگ انسان ها خیلی کمتر می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد که برنامه بر این است که نوسازی بافت فرسوده به گفتمان غالب دولت و مردم تبدیل شود و در سیاست های کلان دولتی نیز به چنین موضوعی توجه گردد.

جنتی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که تمام مسئولین از جمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نهادهای اجتماع محور، و شوراهای شهر باید به دنبال حق مردم باشند. یکی از اصلی ترین حقوق شهروندان، داشتن یک ساختمان پایدار و مقاوم است. بنابراین شورای شهر و روستاها نیز باید به نیابت از مردم، از شهرداری و نظام مهندسی مطالبه گری کنند و نظارت دقیق و بدون اغماضی در ساخت و سازها داشته باشند.

وی تاکید کرد که برای حصول نتیجه در این حوزه، باید نظارت نهادهای مردمی، مستمر و همیشگی باشد.

وقوع مداوم حوادث ناگوار ساختمانی در گوشه و کنار کشور باعث شده که ایمن سازی در اولویت قرار بگیرد. بسیاری از ساختمان هایی که امروزه ساخته می شوند، فاقد اول ایمنی اولیه هستند و در نتیجه با کوچکترین فشاری، ممکن است دچار ریزش و تخریب شوند و جان ساکنان را به خطر بندازند.

به همین دلیل است که بحث ایمنی سازی اهمیت فراوانی دارد. به نظر می آید که بخشی از سازندگان در راستای کاهش هزینه های ساخت، اقدام به ساختمان سازی های غیراصولی کرده اند. ساختمان هایی که در نهایت، روی سر ساکنان خود آوار می شوند و فاجعه به بار می آورند.

انتظار می روند که شهرداری ها نیز نظارت بیشتری روی ساختمان ها داشته باشند. سازمان نظام مهندسی اعلام می کند که در بسیاری از پروژه های عمرانی، مهندسان ناظر دعوت نمی شوند و به همین دلیل، نتیجه ی ساخت و ساز، ایمن نخواهد بود. به هر طریق، هر یک از نهادهای مسئول، بهانه ای برای وقوع چنین حوادثی دارند.

اما به هرحال، ضرر اصلی برای مصرف کنندگان نهایی مسکن خواهد بود که علاوه بر مال، گاهی جان خود را نیز از دست می دهند. درست مانند ماجرایی که در روند تخریب ساختمان های خلازیر مشاهده کردیم.

دیدگاه ها غیرفعال است