مناقشات شورای شهر با کمیسیون ماده ۵

مناقشات شورای شهر با کمیسیون ماده 5!

یکی از اعضای شورای شهر تهران ضمن انتقاد از نحوه ی شهرسازی اعلام کرد که این روند به کندی صورت می گیرد و همین موضوع باعث افزایش چشمگیر قیمت مسکن خواهد شد. همان طور که در دوره ی مدیریت قبلی نیز مشاهده کردیم.

به گزارش پرشین سازه ، میثم مظفر در جلسه ی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که هیچ عارضه ای در شورا وجود ندارد. بلکه دغدغه ی عدالت دارند و اگر بخواهند زمین هایی را فریز کنند، ضد عدالت خواهد بود.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود خاطرنشان ساخت که بارگذاری درست املاک باعث می شود که وضعیت مطلوب اقتصادی شکل بگیرد و همین موضوع می تواند زمین های منطقه ۱۸ و ۱۹ را نجات دهد. در واقع هم می توان سرانه تعریف کرد، هم بارگذاری مسکن را به خوبی انجام داد.

وی همچنین اعلام کرد که جمعیت پذیری ناشی از طرح تفصیلی تهران، به اندازه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است. این در حالیست که حالا تهران، جمعیتی برابر با ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دارد. برای مناطق جنوبی پایتخت، باید طرح تفصیلی مورد بازنگری قرار بگیرد و احیای این مناطق هم باید مورد توجه باشد.

مشکلات کمیسیون ماده ۵

در این میان، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز تاکید داشت که برای بهبود وضعیت شهر، باید روند شهرسازی را تسریع بخشید.

مهدی پیرهادی همچنین به نوسازی شهر تهران، اشاره کرد و تاکید داشت که کمیسیون ماده ۵، دارای هفت عضو است که یکی از آن ها شهردار می باشد. بنابراین در تصمیمات بزرگ و کلان شهری، شهردار تهران فقط ۱ رای دارد. حتی مهدی پیرهادی هم که به عنوان ناظر در جلسات این کمیسیون حضور دارد، دارای حق رای نیست.

در واقع بیشتر تصمیمات این کمیسیون تحت تاثیر نظر وزرا و در سطح کلان کشور گرفته می شوند.

مهدی پیرهادی اعلام کرد:

بررسی موضوع کمیسیون ماده ۵ بسیار مهم است و باید تمام ابعاد آن بررسی شود. در این صورت ذهنیت هایی در جامعه شکل می گیرد و نیاز به توضیح در مورد آن ها خواهد بود. مثلا بازگشایی محدوده دوشان تپه یکی از مهم ترین خواسته های مردم منطقه بود و اگر تعیین تکلیف شود، قطعا بر رضایت مردم اثر دارد. چرا که مشکلات ترافیکی را حل خواهد کرد. حتی تردد خودروهای امدادی نیز در معابر اطراف به خاطر همین ترافیک با مشکلات زیادی رو به روست!

در این میان، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز در خصوص این موضوع سخنانی ایراد کرد و سوالات مختلفی مطرح نمود. صحبت اصلی ایشان این بود که مسائل این چنینی باید در کمیسیون های مختلف بررسی شود و مجریان، باید فرصت دفاع از خود را داشته باشند تا در نهایت به یک راه حل جامع برسند. بعد از آن راهکارهای به دست آمده در دستور کار هیئت رئیسه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد که اگر قرار به حل مشکل است، روال آن اینگونه نیست.

احمد صادقی خاطرنشان ساخت که کمیسیون ماده ۵ یک نهاد قانونی است و برای مسئله ی اختیارات کمیسیون نسبت به شورا، باید موضوع را در کمیسیون های شورا بررسی کرد و سپس برای رفع، به مجلس شورای اسلامی برد.

وی اعلام کرد که امروز دست اعضای شورا در مجلس باز است و می توانند گره گشایی کنند.

دوشان تپه به فضای سبز تبدیل می شود!

یکی از موارد مناقشه در کمیسیون ماده ۵، دوشان تپه است که در منطقه ۱۳ واقع شده است. به دلیل وجود مناقشه در خصوص این زمین ها، منطقه پیروزی عملا به یک بن بست تبدیل شده است. حتی این منطقه دارای یک ایستگاه آتش نشانی هم نیست.

برخی از شهرداران تصور می کردند که مناقشه این منطقه، قابل حل نیست اما حالا مشکلات اصلی این پادگان رفع شده و ۶۵ درصد آن به فضای سبز و ایمنی منطقه تبدیل خواهد شد. ۳۵ درصد آن نیز در اختیار ارتش خواهد بود.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورا تاکید کرد که در روند تبدیل این منطقه، اتفاقی برای باند پادگان نخواهد افتاد. در واقع، این باند دغدغه ی اصلی پادگان است و اتفاقی برای آن نخواهد افتاد.

وی همچنین در خصوص حق السهم شهرداری و ارتش مطرح شده است که البته مورد قبول شورای شهر قرار نگرفته است. برآوردهای کمیسیون می گوید که قیمت هر متر آپارتمان در این منطقه ۱۲۰ میلیون تومان است. این در حالیست که آگهی های دیوار نشان می دهد که هر متر مسکن در محله ای مثل زاهدگیلانی، ۵۸ میلیون است. در محله های دیگر مثل قاسم آباد، این قیمت به ۹۰ میلیون می رسد. بنابراین اصلا مشخص نیست که عدد ۱۲۰ میلیونی از کجا به دست آمده است.

مهدی بابایی تاکید کرد که در خصوص این موضوع تحقیقات بیشتری صورت بگیرد و قیمت ها عادلانه اعلام شود.

دیدگاه ها غیرفعال است