ساخت مسکن حمایتی صرفه اقتصادی و اجتماعی بالاتر!

ساخت مسکن حمایتی صرفه اقتصادی و اجتماعی بالاتر!

بیش از ۱۵ سال است که مسکن های حمایتی توسط دولت ساخته و به متقاضیان کم درآمد تحویل داده می شود. البته این واحدهای مسکونی، مشکلات زیادی دارند و مشخصا بر اساس نیاز متقاضی، ساخته نشده اند. حالا دبیر انجمن انبوه سازان تهران می گوید که هزینه ی ساخت واحدهای مسکونی برای واگذاری به متقاضیان حمایتی خیلی بالاست و بهتر است از مدل های دیگری مثل مسکن محله ای استفاده شود که صرفه ی اقتصادی بالاتری دارد و معضلات اجتماعی آن نیز کمتر خواهد بود.

به گزارش پرشین سازه ، رامین گوران به این نکته اشاره کرد که ساخت مسکن به روش فعلی، چندان جوابگو نیست و خیلی از مردم، دغدغه ی این را دارند که با روش کنونی مسکن سازی، نمی توان خانه دار شد. همچنین روش واگذاری مسکن حمایتی نیز استاندارد نیست و نیازمند تغییر می باشد.

رامین گوران در ادامه به تشریح روش ساخت مسکن محله ای پرداخت و چنین توضیح داد:

در مدل ساخت مسکن محله ای، یک سرمایه گذار حرفه ای، محله ای را تحویل می گیرد و بعد از تکمیل پروژه ها، از عواید احداث واحدهای مسکونی بهره مند می شود.

بر اساس گفته های دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران، از آن جایی که در این روش، سرمایه گذار تمام اعتبارات مورد نیاز خود برای ساخت مسکن را در اختیار دارد، می تواند خیلی هوشمندانه تر وارد حوزه ی ساخت و ساز شود و در نهایت، قیمت تمام شده ی مسکن را کاهش دهد.

چنین روش هایی باعث می شود که حتی خود سرمایه گذاران نیز برای ورود به حوزه ی تولید مسکن ترغیب شوند و شاهد افزایش ساخت و ساز در کشور باشیم.

رامین گوران تصریح کرد که در این مدل پیشنهادی، سرمایه گذارانی که می خواهند دست به ساخت مسکن بزنند، مطالعات اولیه را با دقت دوچندان انجام می دهند. به این ترتیب، یکی از مشکلات بزرگ پروژه های مسکونی یعنی جانمایی اشتباه رخ نخواهد داد.

جانمایی اشتباه بارها به صنعت ساختمان سازی کشور ضربه زده است. همین طرح مسکن مهر که بیش از ۱۵ سال پیش آغاز به کار کرد، هنوز هم به دلیل جانمایی اشتباه برخی از پروژه های مسکونی تکمیل نشده است. بنابراین اگر این مدل از مسکن سازی در پیش گرفته شود، مطالعات دقیق تری برای این موضوع اتفاق خواهد افتاد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان داشت که مشکل بزرگ پروژه های دولتی مسکن سازی این است که مطالعات اولیه و مشاوره در آن ها جدی گرفته نمی شود. به همین دلیل ساخت و ساز آن ها با پیامدهای اجتماعی و ترافیکی همراه خواهد بود.

اما زمانی که ساخت و ساز را به صورت کامل در اختیار سازندگان و انبوه سازان بخش خصوصی قرار بدهیم، این مشکل پیش نمی آید چرا که سرمایه گذار، بخش مطالعات را جدی خواهد گرفت. بنابراین می توان مطمئن بود که مشکلات مربوط به ساخت و ساز، برطرف خواهد شد.

رامین گوران تاکید کرد که بیشتر سرمایه گذاران برای اینکه از سرمایه های خود حفاظت کنند، بهترین و عالی ترین مشاوران را در اطراف خود جمع می کنند و قطعا تلاششان بر این است که بهترین کیفیت ساخت را ارائه کنند. در نهایت، آن چیزی که باقی می ماند، یک ساختمان ایمن و مقاوم است که با حداقل قیمت ساخته شده است.

مدل محله ای، می تواند طرح مسکن ملی را پیش ببرد و به دولت کمک کند تا به تحقق هدف خود نزدیک تر شود. دولت قادر است که تفاهم نامه هایی با بخش خصوصی و سرمایه گذاران امضا کند تا احداث بخشی از واحدهای مسکونی حمایتی را به آن ها بسپارد.

یکی از سوالات مهمی که در این میان پرسیده می شود، این است که قیمت گذاری این واحدهای حمایتی که با مدل محله ای ساخته می شوند، چقدر خواهد بود؟

بر اساس گفته های دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران، همه چیز به میزان حمایت و نقش آفرینی دولت در ساخت این واحدها بستگی دارد. طبیعتا هرچقدر که حمایت دولت جدی تر و قوی تر باشد، قیمت مسکن نهایی نیز ارزان تر خواهد بود. مثلا یک واحد را می توان با ۵۰ درصد قیمت تمام شده یا با همان قیمت تمام شده و بدون لحاظ کردن سود سازنده، به متقاضیان واگذار کرد. به این ترتیب علاوه بر خانه دار کردن مردم، می توان در منابع دولت نیز صرفه جویی کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است