خرید مسکن رویا نیست، با این راهکارها امکان پذیر است

خرید مسکن رویا نیست، با این راهکارها امکان پذیر است

بارها گفته شد که فاصله دستمزد اقشار کم درآمد جامعه با قیمت مسکن بسیار افزایش پیدا کرده و خرید مسکن، عملا به یک رویا تبدیل شده است. حالا یکی از کارشناسان مسکن می گوید که چنین واژه ای درست نیست. به خصوص با توجه به اینکه ایران کشور بزرگ و پهناوری است و ما فقط ۱ درصد از پهنه ی سکونتی آن را به کار برده ایم.

به گزارش پرشین سازه ، فرشید ایلاتی اعلام کرد که اگر دولت رویه ی خود را تغییر دهد و زمین های خود را به مردم واگذار نماید، در عرض کمتر از ۵ سال می توان خانه های زیادی ساخت و جوانان را صاحبخانه کرد. در صورتی که ابزارهای مالی جدید در اختیار مردم قرار بگیرد، می بینیم که این مسئله اصلا رویا نیست و کاملا امکان پذیر می باشد.

وی در ادامه ی سخنان خود به مقایسه دو کشور ایران و آلمان در حوزه ی اجاره نشینی پرداخت و خاطرنشان ساخت که نسبت اجاره نشینی و مالکیت در تهران، وضعیت بهتری نسبت به آلمان دارد. اما مسئله اینجاست که آیا اجاره نشینی در ایران، یک انتخاب است؟

ایلاتی خاطرنشان کرد که در برخی از کشورهای دنیا، تمایلی به صاحبخانه شدن وجود ندارد. البته این موضوع به شرطی است که شرایط اقتصادی ثبات داشته باشد.

جمعیت تهران ۲ برابر شده است!

این کارشناس مسکن به موضوع مهم جمعیت تهران نیز اشاره کرد و تاکید داشت که با وجود افزایش دو برابری جمعیت تهران، می بینیم که مساحت آن تغییری نکرده و ثابت مانده است.

ایلاتی گفت:

در برخی از کشورهای شرق اروپا، یک طرح اجتماعی به نام مسکن استیجاری پیاده سازی شد. برای کشورهایی که اقتصاد پایداری دارند، اجرای چنین طرحی کاملا مطلوب است. اما از آن جایی که تورم کشور ما در یک سال گذشته به شدت بالا رفته، لازم است که خانواده ها را به داشتن یک ملک هدایت کنیم. در طی ۲۰ سال گذشته، جمعیت تهران دو برابر شده است اما مساحت آن تغییری نکرده! با افزایش جمعیت، تقاضا برای مسکن نیز دو برابر شده است. ما اجازه نداده ایم که تهران بزرگ شود و همین موضوع در نهایت به تورم زمین و مسکن در پایتخت منجر شده است.

این کارشناس مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود به ساز و کار زیستی مسکن سازی اشاره کرد و تصریح داشت که با ساخت مسکن، یک اکوسیستم در اطراف آن شکل می گیرد. زمانی که برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن و اعطای تسهیلات را می بینیم، باید در نظر بگیریم که محل ساخت مسکن یک ارزش افزوده ای ایجاد خواهد کرد. اما سهم سرمایه گذار از این ارزش افزوده کجاست؟

فرشید ایلاتی اذعان داشت که در برنامه ریزی های وزارت راه و شهرسازی، توجه خاصی به سرمایه گذاران بخش خصوصی نشده است و ارزش افزوده ای برای آن ها در نظر گرفته نشده! همین موضوع می تواند در نهایت به شکست پروژه ها منجر شود.

وی تاکید کرد که ساخت مسکن باید به شکل یک بسته ی سرمایه گذاری دیده شود تا جذابیت بیشتری برای بخش خصوصی پیدا کند. نباید صرفا به ساخت مسکن اشاره کرد. بلکه باید عنوان نمود که چه فرصت های سرمایه گذاری دیگری برای بخش خصوصی به وجود می آید. در صورتی که این فرصت ها به شکل دقیقی محاسبه و عنوان شوند، می تواند علاوه بر ساخت مسکن، هزینه های ساخت را نیز کاهش داد.

اما متاسفانه در حال حاضر، سیاستگذاری کشور توجهی به این موضوعات ندارد.

ایلاتی همچنین به عملکرد بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بر اساس قانون جهش تولید مسکن، در صورت عدم پرداخت تسهیلات مسکن، بانک ها باید ۲۰ درصد مبلغ پرداختی را جریمه پرداخت کنند. به عبارت دیگر، مبلغ کلی جریمه های بانکی، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است.

در طی این دو سال، بانک های خصوصی و دولتی باید تسهیلات مسکن پرداخت می کردند و حالا مشمول جریمه شده اند اما می بینیم که هیچکس توجهی به این موضوع ندارد و بانک ها همچنان به رویه ی سابق خود ادامه می دهند.

پرداخت وام توسط بانک ها، از طریق اوراق مسکن صورت می گیرد که در حال حاضر، قیمت بالایی در بازار دارند. همین موضوع باعث می شود که منابع بانک ها به خودشان برگردد. اما بانک ها توجهی به آن ندارند.

همین رویه در صندوق ملی مسکن نیز پیشبینی شده است. در صورتی که منابع مالی خوبی وارد صندوق مزبور شود، بانک ها هم تشویق می شوند که تسهیلات خوبی در اختیار بخش مسکن قرار بدهند.

دیدگاه ها غیرفعال است