وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و کاهش قیمت مسکن

رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و کاهش قیمت مسکن

بر اساس گفته های وزیر اقتصاد، شاهد رشد اقتصادی کشور بوده ایم و تعداد شاغلان کشور نیز افزایش پیدا کرده است. بخش مهمی از متغیرهای بخش قیمتی اقتصاد به آمار مسکن برمی گردد که به شکل چشمگیری کاهش تورم داده است.

به گزارش پرشین سازه ، احسان خاندوزی در نشست خبری خود اعلام کرد که قیمت مسکن از ابتدای امسال کاهشی بوده و مشخصا ترمز افزایش قیمت مسکن کشیده شده است.

وی همچنین برای وراث متوفیان خبر خوشی داشت و اعلام کرد که تمام کسانی که منتظر تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان خود بوده اند، می توانند یک نماینده را به سامانه های مزبور معرفی کرده و این مسئله را حل و فصل کنند.

این مقام مسئول اعلام کرد که نرخ بیکاری حالا به ۷.۹ درصد رسیده است. علاوه بر این، نرخ مشارکت اقتصادی نیز حدود ۰.۶ درصد نیز افزایش داشته!

خاندوزی خاطرنشان ساخت که بیشترین میزان اشتغال در بخش صنعت و خدمات است. حالا تعداد افراد شاغل در بخش صنعت به هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده که بالاترین رقم در کل ادوار اقتصادی کشور است.

سرعت رشد قیمت مسکن کم شد!

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که در پنج ماه منتهی به شهریور، تورم مسکن ۴۶ واحد کمتر شد. همچنین میانگین قیمت مسکن تهران در شهریورماه، نسبت به اوایل تیر سال جاری حدود ۵ درصد کاهش داشت. تورم ماهانه ی این بخش نیز در شهریور ماه، ۰.۷ درصد بوده است که نشان از کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به تیرماه می باشد.

تورم نقطه به نقطه ی مسکن در شهریور سال ۱۴۰۲، به ۷۵.۲ درصد رسید که در قیاس با تورم نقطه به نقطه ی مردادماه، کاهش ۹ درصدی را نشان می دهد.

احسان خاندوزی به اهمیت بازار مسکن برای مردم اشاره کرد و تاکید داشت که تورم این بازار کاهشی شده است. البته تورم یکسال منتهی به شهریور سال جاری به ۸۳.۹ درصد رسیده که در قیاس با مردادماه ۱.۹ درصد رشد داشته است.

سفته بازان از بازار مسکن رفته اند؟!

یکی از اتفاقات مثبتی که با کاهش قیمت مسکن رخ داد، کوچ سفته بازان و دلالان از بازار مسکن بود.

احسان خاندوزی از مجلس درخواست کرد که قانون مالیات بر سوداگری را در اولویت بگذارند و ادامه داد:

همیشه بخشی از فاکتورهایی که منجر به افزایش قیمت در حوزه ی مسکن می شوند، سوداگری بوده است. با توجه به اینکه در ماه های گذشته، تدابیر مختلفی جهت تنظیم بازار و کاهش سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن اندیشیده شد، حالا وضعیت بهتر شده است.

وی به بنگاه هایی اشاره کرد که منجر به ایجاد اختلال در بازار مسکن شده بودند و حالا تعطیل شده اند. اما دولت و مجلس اگر دست به دست هم بدهند و قانون مالیات بر عایدی سرمایه را به درستی اجرا نمایند، سفته بازی کم رونق شده و بازار مسکن به تعادل خواهد رسید.

وزیر اقتصاد در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد که دولت از مجلس درخواست کرده که بعد از تعیین تکلیف لایحه هفتم توسعه، مصوبات مالیات بر سوداگری و دلالی را بررسی کند تا بتوان هر چه سریع تر به این مرض طولانی مدت بازار مسکن، پایان داد.

وی در پایان سخنان خود، توضیحات مختصری در خصوص انتخابات اتاق بازرگانی نیز ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که ابطال انتخابات که از سوی رسانه ها منتشر شده، کاملا تکذیب می شود.

خاندوزی تاکید کرد که رویکرد دولت، همکاری مستمر و طولانی با بخش خصوصی است و اساسا اعتقاد رئیس جمهور و بخش اقتصادی دولت سیزدهم این است که بدون کمک موثر اتاق بازرگانی و دیگر کانون های بخش خصوصی، نمی توان انتظار رشد اقتصادی داشت. بنابراین پیشرفتی هم در کشور رخ نخواهد داد.

این مقام مسئول در انتهای کلام خود تصریح کرد که التزام به قانون، به نفع همه و به نفع اقتصاد کشور است. تاکید هیئت نظارت بر غیرقانونی بودن انتخابات اتاق بازرگانی که ۱۰ روز قبل از برگزاری آن، مطرح شد اصلا درست نیست و حتی در صلاحیت این هیئت نیست که در خصوص چنین موضوعی صحبت کند.

احسان خاندوزی تصریح کرد که مصوبه ی این موضوع نگاشته شده و امضای ایشان و رئیس سازمان استاندارد نیز دریافت شده است. البته زمان می برد تا تمام افراد آن را امضا کنند اما به محض اینکه تمام افراد، امضایشان را بزنند، به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

صحبت های وزیر اقتصاد در حالیست که همین چند وقت پیش بود که با وزیر راه و شهرسازی، مجادله هایی بر سر مصالح ساختمانی و نحوه ی عرضه ی آن ها در بورس کالا داشتند. البته هر دو تاکید دارند که قیمت مسکن در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است