نهضت ملی مسکن؛ ۲ میلیون واحد در حال ساخت

نهضت ملی مسکن؛ 2 میلیون واحد در حال ساخت

بر اساس گفته های معاون مسکن و ساختمان، در سراسر کشور ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی آغاز شده است. همچنین تامین زمین و پرداخت تسهیلات نیز با جدیت دنبال می شود.

به گزارش پرشین سازه ، هادی عباسی اصل در حاشیه مراسمی که برای امضای قرارداد سپرده گذاری ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی با بانک مسکن برگزار شده بود، به این موضوع اشاره کرد و تاکید داشت که ساخت و ساز با قدرت ادامه می یابد.

وی همچنین در خصوص تسهیلات مسکن نیز توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده در راستای طرح نهضت ملی مسکن، کاهش نرخ سود وام از ۲۳ به ۱۸ درصد است.
این موضوع با ابلاغ نرخ سود ۱۸ درصد برای واحدهای ساخته شده در زمین های ۹۹ ساله تثبیت شده است.
یکی از سوالاتی که در راستای این کاهش سود مطرح شد، این بود که مابه‌التفاوت ۵ درصدی نرخ سود از چه طریق تامین می شود؟

معاون مسکن و ساختمان در خصوص این موضوع چنین توضیح داد:

این مبلغ از بخش های مختلفی تامین می شود که بخشی از آن، از محل سپرده گذاری ارزی تامین می شود. امروز قرارداد آن در صندوق توسعه ملی بین بانک مسکن و صندوق توسعه ملی مسکن به امضا رسید.

آیا اقساط وام مسکن پلکانی می شود؟!

یکی دیگر از ایرادهای اصلی وام مسکن، اقساط بسیار سنگین آن است که بسیاری از مردم از پرداخت آن عاجزند!
هادی عباسی اصل می گوید که این اقساط به شکل پلکانی دریافت می شوند تا متقاضیان مسکن، دغدغه ای از بابت اقساط خود نداشته باشند.
به این ترتیب تمام کسانی که وام را دریافت کرده اند، در دو سال اول مبلغ کمتری پرداخت می کنند. برای این افراد، مبلغ قسط ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود و به تدریج و با گذشت سالیان، افزایش پیدا می کند.

اصلی ترین هدف اجرای طرح پلکانی بازپرداخت اقساط تسهیلات، این بود که با حقوق کارگران، همخوانی بیشتری داشته باشد و بتوانند از عهده ی پرداخت اقساط برآیند.
یکی دیگر از اقداماتی که در راستای طرح نهضت ملی مسکن صورت گرفته، افزایش مبلغ وام مسکن ملی در روستاهاست. به این ترتیب مبلغ وام از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. همچنین تعداد قراردادهای تسهیلات نیز از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره افزایش پیدا کرده است.

چنین اقداماتی برای خانه دار کردن اقشار نیازمند مسکن، بسیار موثر و مفید هستند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که وام مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد اعطاء می شود.
یکی از روش هایی که دولت برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه در پیش گرفته، تامین زمین رایگان است. در حال حاضر، تامین زمین از چند محل پیگیری می شود.
بخشی از این اراضی در شهرهای جدید هستند و برخی دیگر از طریق بازنگری در طرح هادی روستاها و به شکل شهرک سازی، تامین می شوند.

احداث ۵۰ شهرک غیرساحلی در حال تصویب است!

طرح ساخت شهرک در نوار ساحلی جنوب، مدت هاست که دنبال می شود. اما بر اساس گفته های هادی عباسی اصل، مکان یابی ۵۰ شهرک غیرساحلی دیگر نیز در دست تصویب است و مراحل نهایی و تایید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را پشت سر می گذارد.
از دیگر موضوعاتی که در دست پیگیری است، الحاق به محدوده شهرها و توافق با مالکان بخش خصوصی است.

روش های زیادی برای تولید مسکن در پیش گرفته شده است. بخشی از واحدهای مسکونی در بافت فرسوده ساخته می شوند. برخی دیگر به شکل واگذاری زمین به شکل انفرادی و گروهی پیگیری می گردند. در این میان، بخشی هم به شکل انبوه سازی، مسکن روستایی، واگذاری زمین در روستاها، جوانی جمعیت، نیروهای مسلح و تمام برنامه های مختلف وزارت راه و شهرسازی دنبال می گردد.

وی در انتهای سخنان خود اعلام کرد که ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در تمام روستاها و شهرهای کشور آغاز شده و هر یک از این واحدها در مراحل مختلفی از ساخت هستند.
بخش زیادی از این واحدها در مراحل آماده سازی زمین و تخصیص اراضی هستند. در این میان، تعداد محدودی از واحدها نیز تکمیل شده و به دست متقاضیان خود رسیده است.

مسئولین مربوطه می گویند که در تلاش برای افزایش سرعت ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی مسکن هستند اما واقعیت اینجاست که جزئیات بیشتری از این واحدهای در حال ساخت منتشر نشده و هیچکس نمی داند که این واحدها به چه ترتیب و در کدام شهرها و روستاهای ایران ساخته می شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است