اقساط وام نهضت ملی مسکن با روش پلکانی، نصف شد

اقساط وام نهضت ملی مسکن با روش پلکانی، نصف شد

یکی از بهترین راهکارهایی که دولت برای بهبود وضعیت اقساط وام نهضت ملی مسکن در نظر گرفته، شیوه ی پلکانی است. مبلغ کلی این وام ۵۵۰ میلیون تومان است که در سال اول، مبلغ اقساط ماهیانه ی آن هفت میلیون و ۳۵۷ هزار تومان است. اما در سال بیستم به ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان می رسد.

به گزارش پرشین سازه ، مبلغ ۵۵۰ میلیونی وام نهضت ملی مسکن در کل کشور یکسان خواهد بود. تا پیش از ۱۹ اردیبهشت سال جاری، سقف این تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومان بود که بعد از آن، با تصویب شورای پول و اعتبار به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. نرخ سود این تسهیلات نیز از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد.

بدون در نظر گرفتن دوره مشارکت، تسهیلات نهضت ملی مسکن باید در طی یک دوره ی ۲ الی ۳ ساله بازپرداخت شود. در طی سال اول، مبلغ اقساط این وام هفت میلیون و ۳۵۷ هزار تومان است.

در سال پنجم، مبلغ این وام به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان می رسد. در سال نهم، متقاضیان باید مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان اقساط ماهیانه پرداخت کنند.

بعد از گذشت ۱۵ ساله، مبلغ اقساط این وام به ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان می رسد. در سال پایانی نیز مبلغ آن به ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان خواهد رسید.

در واقع؛ متقاضیان این وام بعد از گذشت ۲۰ سال، باید مبلغ ۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان پرداخت کنند. به این ترتیب می توان گفت که حدود ۱ میلیارد و ۸۲۲ هزار تومان، سود تسهیلات این وام خواهد بود.

پیش از این نرخ سود این وام ۱۸ درصد شود، متقاضیان در سال اول باید ۹.۵ میلیون تومان پرداخت می کردند. در سال بیستم این مبلغ به ۱۶.۶ میلیون تومان می رسید.

بر اساس این مبالغ، قیمت واحدها نیز در نهایت محاسبه می شد.

حالا معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، بین ۷.۵ الی ۸ میلیون تومان است. البته این مبلغ بدون احتساب هزینه های آماده سازی و محوطه سازی است که این مبالغ نیز از متقاضی دریافت می شود. متراژ واحدها نیز ۵۰ الی ۹۰ متر است.

صنعتی سازها، ۷۵۰ میلیون تومان وام می گیرند!

بر اساس گفته های مسئولین، تسهیلاتی که به سازندگان صنعتی تعلق می گیرد، ۷۵۰ میلیون تومان است. در مراکز استان ها و سایر شهرها نیز مبلغ این وام به ترتیب ۶۵۰ و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

پروژه های مذکور با توجه به سطح پیشرفت فیزیکی خود، در چند مرحله وام را دریافت می کنند. بازپرداخت تسهیلات در سال جاری برای تعاونی سازها، حداکثر ۱۰ ساله است.

دیگر سازندگان نیز در طی هشت سال و با نرخ سود مصوب شورای عالی پول و اعتبار، باید مبلغ تسهیلات را برگرداند.

بر اساس آمار موجود، بیش از ۴.۵ میلیون خانوار برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند. این افراد فاقد مسکن هستند و پیش از این نیز، تسهیلات دولتی مسکن دریافت نکرده بودند. در طی دو سال گذشته بیش از ۵۱ هزار هکتار زمین برای ساخت واحدهای مسکونی این طرح، شناسایی و تامین شده است.

وزیر راه و شهرسازی نیز می گوید که ساخت ۱.۵ میلیون واحد مسکونی آغاز شده است.

برای پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۲۶ بانک تعیین شدند. البته به جز بانک مسکن، دیگر بانک های عامل نتوانستند عملکرد موفقی داشته باشند. ۱ میلیون و ۸۰ هزار نفر نیز برای دریافت این تسهیلات، در بانک مسکن افتتاح حساب کرده اند.

۹۴ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان نیز به حساب سازندگان واریز شده است.

۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به طرح نهضت ملی اختصاص پیدا می کند!

با عملکرد ضعیف بانک ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، چاره ی دیگری برای دولت باقی نماند جز اینکه از صندوق توسعه ملی وام بگیرد. حالا گفته می شود که مبلغ ۲ میلیارد دلار به این طرح اختصاص پیدا خواهد کرد.

در این میان، میزان رضایت دانشگاهیان از عملکرد دولت در ساخت مسکن بالاتر رفته است. دانشگاهیان می گویند که در این طرح دولتی، به شیوه های مسکن سازی علمی توجه بیشتری می شود. به همین دلیل، پژوهشگران و فعالان صنعت ساختمان ترغیب شده اند که از روش های مختلف برای کاهش هزینه های ساخت استفاده کنند و همچنین روش های جدیدتری برای ساخت مسکن به کار بگیرند.

در شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر نیز، برنامه ی واگذاری زمین رایگان پیگیری می شود. به نحوی که ۵۰۰ هزار قطعه در سال جاری و ۵۰۰ هزار قطعه ی دیگر در سال آینده به ۱ میلیون نفر واگذار می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است