ساخت مسکن با روش های صنعتی در ۱۳۰ روز

ساخت مسکن با روش های صنعتی در 130 روز

یکی از اصلی ترین دلایلی که منجر به گرانی مسکن می شود، مدت زمانیست که صرف ساخت آن می شود. حالا یکی از اساتید دانشگاه می گوید که اگر از روش های صنعتی برای ساخت مسکن استفاده شود، از مرحله کلنگ زنی تا نصب پرده های خانه فقط ۱۳۰ روز زمان لازم است.

به گزارش پرشین سازه ، محمدرضا انبیایی تاکید کرد که اگر از بخش های پژوهشی دانشگاه حمایت مالی صورت بگیرد، می توان طرح نهضت ملی مسکن را با واحدهایی ایمن تر، سریع تر و ارزان ساخت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت که دولت سیزدهم، نگاه ویژه تری به جنبه های علمی مسکن سازی دارد و همین موضوع، دانشگاهیان را نسبت به آینده ی همکاری های دو جانبه امیدوارتر کرده است.

انبیایی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:

در تمام بخش های مسکن به یک اندازه، پیشرفت علمی حاصل نشده است. مثلا در سازه های فولادی پیشرفت خوبی به دست آمده اما در حوزه های صنعتی سازی، خیلی از دنیا عقب مانده ایم. چالشی که در این زمینه داریم، منابع مالی و ضعف در برقراری رابطه میان بدنه علمی و اجرایی کشور است.

قیمت مسکن را می توان ۲۰ درصد کمتر کرد!

این استاد دانشگاه در ادامه به راهکارهای مختلفی اشاره کرد که می توان در بحث صنعتی سازی مسکن از آن ها بهره برد. مثلا اگر بتوان هزینه های نقل و انتقال فولاد به کارخانه را کمتر کرد، می توان قیمت نوردهای فولادی را کاهش داد و به این ترتیب قیمت تمام شده ی مسکن ۲ الی ۳ درصد کمتر می شود.

اگر برای دیگر نهاده های ساختمانی نیز همین راهکار را پیاده سازی کرد، در نهایت می بینیم که هزینه های تمام شده تا ۲۰ درصد کمتر می شود.

انبیایی خاطرنشان ساخت که مهندسان کشور در تلاش هستند که روند ساخت مسکن را سریع تر کرده و هزینه ها را کاهش دهند. برخی از مهندسان موفق شده اند که نمونه هایی را اجرا نمایند که از روز کلنگ زنی تا نصب پرده، فقط ۱۳۰ روز طول کشیده است. در صورتی که حمایت مالی کافی از مهندسان و طراحان صورت بگیرد، می توان چنین طرح هایی را به شکل انبوه پیاده سازی کرد.

در حال حاضر، نشست های مختلفی میان دانشگاهیان و مسئولین طرح نهضت ملی مسکن برگزار شده است. به طور کلی، نمی توان بدون در نظر گرفتن زیرساخت و بستر مناسب، یک میلیون واحد مسکونی ساخت.

در صورتی که قیمت تمام شده ی مسکن کمتر شود و رقابت های ناسالم از بین برود، می توان افراد بیشتری را در تولید مسکن فعال کرد و به این ترتیب به هدف غایی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، دست پیدا کرد.

سازندگان به مصالح ساختمانی ارزان نیاز دارند!

این استاد که در حوزه ی عمران فعالیت دارد، اعلام کرد که ساز و کار اعلام قیمت فولاد در بورس کالا درست نیست. چرا که علاوه بر قیمت پایه، سود تولید کننده نیز در آن لحاظ شده است.

در نهایت قیمت نهایی ۲۰ الی ۳۰ درصد بالاتر از قیمت پایه خواهد بود و این موضوع به ضرر نهضت ملی مسکن است.

وقتی از فولاد صحبت می کنیم، به معنای در و پنجره، کلید و پریز، کانال کولر و خیلی از مصالح و تجهیزات ساختمانی دیگر است. بنابراین اینکه گفته می شود فولاد اثر چندانی روی قیمت نهایی محصول ندارد، حرف درستی نیست.

تنها انتظاری که سازندگان دارند، این است که نهاده های ساختمانی با قیمت پایه به دست مصرف کننده برسد. عرضه ی این محصولات در بورس کالا، به خودی خود مشکل ساز نیست.

افزایش تعامل ها در بخش مسکن

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی نیز در حاشیه سیزدهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران، اعلام کرد که قیمت فولاد در کشور بالاست و برای افزایش تولید مسکن، باید این نهاده ی ساختمانی با قیمت ارزان تری عرضه شود.

حامد ضیایی تصریح کرد که در طی این سال ها، نتیجه ی کمتری از برگزاری چنین رویدادهایی دریافت کرده اند. در واقع با یک رویداد نمی توان به نتیجه رسید و باید به طور مداوم، چنین نشست هایی برگزار شود.

این رویداد که از ۲۵ الی ۲۷ مهر در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، سیزدهمین دوره بود. این کنگره از سال ۱۳۵۰ در دانشگاه شیراز برگزار شده و حالا بعد از گذشت ۵ دهه، هنوز هم برگزار می شود.

۱۶ دانشگاه از سراسر کشور در نشست مزبور حضور داشتند و بیش از ۷۰۰ مقاله ارائه شد. در حاشیه این کنگره، نشست های تخصصی، کارگاه ها و سخنرانی های متعددی برگزار شد.

دیدگاه ها غیرفعال است