دولت برای مهاجرت معکوس تسهیلات می دهد

دولت برای مهاجرت معکوس تسهیلات می دهد

دولت تلاش دارد که با ارائه ی تسهیلات مختلف، مردم را به مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها ترغیب کند. حالا معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خوزستان می گوید که بنیاد برای تمام کسانی که می خواهند از مزیت های طرح نهضت ملی مسکن استفاده نمایند و از شهرها به روستا نقل مکان کنند، شرایط خوبی فراهم کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، مجید جودی اعلام کرده است که در طی سال جاری و سال آینده، حدود ۱ میلیون قطعه زمین در روستاهای کشور به شکل اجاره ۹۹ ساله واگذار خواهد شد. هدف از این اقدامات، اسکان مردم در روستاهاست.

در حال حاضر بخش زیادی از جمعیت کشور در شهرهای بزرگ ساکن هستند و به همین دلیل، سرانه ی خدمات در کلانشهرهایی مثل تهران به شدت پایین آمده است. دولت تلاش دارد که مردم را به مهاجرت از شهر به روستا تشویق کند.

اما واقعیت اینجاست که چنین تسهیلاتی، کمتر کسی را وسوسه می کند که از شهر به روستا مهاجرت کند. چرا که دلیل اصلی مهاجرت اولیه ی مردم به شهرها، پیدا کردن کار بوده است. دغدغه ی اصلی مردم، معیشت است. بیشتر جوانان ناچارند برای پیدا کردن شغل مناسب به شهرهای بزرگ بروند. بنابراین ارائه ی برخی تسهیلات مربوط به مسکن، بعید است کسی را وسوسه کند که به روستاها نقل مکان کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اعلام کرده است که برخی از افراد ساکن در شهرها که واجد شرایط نهضت ملی مسکن بوده اند، می خواهند در روستا ساکن شوند. خدمات و تسهیلات ویژه ای برای این افراد در نظر گرفته می شود و دولت نیز از این خواسته ی متقاضیان استقبال خواهد کرد.

زمین هایی با اجاره ۹۹ ساله به این افراد واگذار می شود و برای ساخت و ساز این زمین ها نیز تسهیلات ویژه ی بانکی در اختیارشان گذاشته می شود.

در روزهای اخیر اعلام شد که وام مسکن روستایی ۳۵۰ میلیون تومان شده است. تمام کسانی که متقاضی ساخت و ساز در روستا هستند می توانند این وام را دریافت کنند.

مجید جودی خاطرنشان ساخت که این وام، بازپرداخت ۲۰ ساله خواهد داشت و کارمزد آن ۵ درصد است. در واقع این تسهیلات در قیاس با تسهیلات مسکن شهری، مزیت های خیلی زیادی دارد. وام نهضت ملی مسکن شهری، ۵۵۰ میلیون تومان است که ۱۸ درصد هم کارمزد دارد.
تمام کسانی که می خواهند از تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن استفاده کنند، می توانند برای دریافت یکی از این وام ها اقدام نمایند.

جودی در بخش دیگر از صحبت های خود اعلام کرد:

پیش بینی می کنیم که بیشتر مردم و متقاضیان به سراغ استفاده از تسهیلات وام مسکن روستایی بروند و استقبال از این وام بیشتر باشد. چرا که هم راحت تر پرداخت می شود، هم کارمزد آن خیلی کمتر است. ۱۸ درصد سود باقی مانده از این وام نیز به شکل یارانه توسط دولت به سیستم بانکی پرداخت خواهد شد.

در حال حاضر، وام های مختلفی برای مسکن سازی و خرید مسکن به متقاضیان پرداخت می شود. یکی از اصلی ترین وام های مسکن به خانواده های دارای بیش از ۳ فرزند تعلق می گیرد که مبلغ کلی آن ۹۶۰ میلیون تومان است.

معضل بزرگی که این وام های مسکن دارند، هزینه های بسیار بالای دریافتشان است. متقاضیان در وهله ی اول باید اوراق مسکن تهیه کنند که با توجه به قیمت بالای هر برگه، هزینه های گزافی برای این مورد پرداخت می شود.

نکته ی بعدی، بازپرداخت وام های مسکن است. سود بالا و اقساط سنگین باعث شده که استقبال چندانی از وام های مسکن تعریف شده توسط سیستم بانکی و دولت، صورت نگیرد. وام مسکن کنونی، نرخ سود ۱۸ الی ۲۳ درصدی دارد که طبیعتا اقساط آن را بسیار سنگین می کند.

وام مسکن روستایی در میان تمام وام هایی که پرداخت می شود، بهترین شرایط را دارد و کارمزد آن نیز پایین است. اما باید توجه داشت که استقبال از ساخت مسکن در روستاها، در برخی از استان های کشور ممکن است بسیار بالا باشد. مثلا طبیعی است که در استان های شمال کشور، این گزینه می تواند مقرون به صرفه و مفید باشد. اما بعید است در استان های دیگر، استقبال چندانی از آن صورت بگیرد.

دولت مدت هاست که تلاش دارد از جمعیت شهرهای بزرگ بکاهد اما به نظر می آید که برای موفقیت، نیازمند روش های دیگری به جز پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مسکن روستایی باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است