بررسی شرایط جدید وام نهضت ملی مسکن و پلکانی شدن اقساط

بررسی شرایط جدید وام نهضت ملی مسکن و پلکانی شدن اقساط

وام متقاضیان مسکن ملی ۵۵۰ میلیون تومان بود که در طی ۲۴۰ قسط بازپرداخت آن صورت می گرفت. یکی از اساسی ترین مشکلات وام مزبور اقساط بالای آن بود. متقاضیان باید ماهانه هشت میلیون و ۴۸۸ هزار تومان قسط می دادند. اما دولت تصمیم گرفته که بازپرداخت این وام به شکل پلکانی صورت بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، مشکل اصلی صنعت مسکن و ساختمان این است که در دهه ۹۰ به اندازه کافی، تولید مسکن صورت نگرفت. در این دهه سالانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار مسکن ساخته می شد. در حالیکه نیاز کشور سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی بود. به همین دلیل چاره دیگری جز تسریع در امر ساخت مسکن وجود ندارد.

دولت سیزدهم نیز با همین رویکرد بر سر کار آمد. اما به نظر می آید که به دلایل مختلف از جمله عدم همراهی بانک ها و توان پایین متقاضیان، طرح نهضت ملی مسکن نیز بی نتیجه مانده است.
در دولت یازدهم و دوازدهم توجه چندانی به طرح های مسکن سازی نشد و حتی وزیر وقت دولت، طرح مسکن مهر را مزخرف نامید و خود نیز گامی در جهت تولید مسکن برنداشت. بر اساس نظر خیلی از کارشناسان، مشکلاتی که امروز در بازار مسکن وجود دارد، ناشی از عدم توجه دولت های قبلی است.

طرح نهضت ملی مسکن با تمام ابهامات خود در حال پیشروی است. رئیس صندوق ملی مسکن نیز می گوید که از طرح مزبور عقب نیستند و هنوز دو سال برای تکمیل طرح مزبور وقت دارند. دولت سیزدهم نیز بر وعده مسکن سازی خود ایستاده است.
بر اساس گفته های کارشناسان، سالانه ۱ میلیون تقاضای مسکن به بازار وارد می شود. در حال حاضر نیز شش میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد که باید به فکر مسکن آنها بود. در صورتی که مسکن سازی جدی گرفته شود، می توان مخارج اجاره نشینی را نیز پایین تر آورد.

مهم ترین چالش طرح نهضت ملی مسکن، تامین بودجه است. از سوی دیگر، خیلی از متقاضیان توان پرداخت اقساط وام نهضت ملی مسکن را ندارند. اقساط این وام ۵۵۰ میلیونی نزدیک به ۹ میلیون تومان است. این در حالیست که حداقل درآمد کارگران در کشور، ۸ میلیون تومان تعیین شده است. در نتیجه، خیلی از جامعه هدف طرح مزبور، اصلاً نمی توانند تسهیلات مربوطه را دریافت کنند.

اینجا بود که دولت سیزدهم به فکر پلکانی کردن اقساط وام نهضت ملی مسکن افتاد. حالا متقاضیان این وام در سال های اول، می توانند مبلغ ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به عنوان اقساط ماهیانه پرداخت کنند.

شرایط ثبت نام در طرح مسکن ملی چیست؟!

با وجود گذشت ۲ سال از آغاز این پروژه، هنوز هم بسیاری از مردم نمی دانند که شرایط و نحوه ی ثبت نام در این طرح مسکن سازی چیست؟ اولین شرط اینجاست که متقاضیان نباید دارای منزل مسکونی باشند. همچنین پیش از این، نباید از تسهیلات مسکن استفاده کرده باشند.
شرایط ابتدایی تسهیلات مزبور به این شرح بود:

متقاضیان وام ۴۵۰ میلیون تومانی دریافت می کردند و در طی ۲۰ سال بازپرداخت این وام صورت می گرفت. مبلغ اقساط این وام نیز ماهانه ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. اما در حال حاضر این روند تغییر کرده و با تصمیم شورای عالی پول و اعتبار، هم نرخ سود این تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده، هم مبلغ کلی وام افزایش یافته و به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است.

در حال حاضر اقساط این وام از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب از مبلغ کلی اقساط وام مزبور، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزار کاسته شده است. گرچه به نظر می رسد که مبلغ چندانی از اقساط این وام کم نشده اما همین رقم هم برای خانوار کم درآمد، تعیین کننده است.

البته با وجود کاهش مبلغ قسط وام ۵۵۰ میلیونی مسکن، هنوز هم بسیاری از خانوارهای کشور قادر به دریافت این تسهیلات نیستند. در ضمن مبلغ اقساط ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی صرفاً برای دو سال اول بازپرداخت وام است. بعد از آن و از سال سوم، مبلغ اقساط به شکل پلکانی محاسبه خواهد شد. البته با توجه به تورم روزافزون کشور، می توان گفت که این مبلغ تا سه سال دیگر، فشار چندانی به خانواده وارد نمی کند.
متاسفانه در حال حاضر، خیلی از متقاضیان واقعی مسکن از بازار خرید و فروش آن رانده شده اند. دولت با اتخاذ چنین تصمیماتی به دنبال بازگرداندن متقاضیان واقعی به چرخه اقتصاد مسکن است.

دیدگاه ها غیرفعال است