آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن اسفند ۱۴۰۲

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن اسفند 1402

خلاصه خبر:

  • ضرورت ارائه اطلاعات دقیق از پیشرفت پروژه ها
  • مسکن نباید کالای سرمایه ای باشد
  • پیشی گرفتن آورده متقاضیان از تسهیلات بانکی
  • وضعیت ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار واحد مسکونی
  • واگذاری زمین های گروهی و تک نفره
  • پیشرفت پروژه های مسکن روستایی
  • واحدهای کلید به کلید
  • معاوضه ۱۸۰ هزار ملک فرسوده با زمین
  • تکمیل مسکن مهر
  • همکاری با شرکت های چینی
  • ساخت واحدهای ۲۵ متری

یکی از اصلی ترین سوالاتی که مردم و فعالان بازار مسکن از مسئولین طرح نهضت ملی مسکن دارند، این است که در صورت آغاز به ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی، باید مشخص شود که پیشرفت فیزیکی ها این واحدها چقدر است.

به گزارش پرشین سازه ، معاون وزیر راه و شهرسازی برای رفع همین ابهام، اعلام کرد که نزدیک به ۶۴۴ هزار واحد مسکونی با پیشرفت ۳۰ درصدی ساخت مواجه هستند.

وی در بخشی از صحبت های خود به موضوع سیاست های بخش مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که نباید مسکن را کالایی سرمایه ای در نظر گرفت. به عبارت دیگر، نباید اجازه داد که مسکن به کالای سوداگران تبدیل شود بلکه باید تولیدات مسکن به صورت کامل در اختیار بازار قرار بگیرد و در نهایت به دست مصرف کننده برسد.
هادی عباسی اصل تاکید کرد که احتکار زمین برای طولانی مدت، تخلف است. به همین دلیل هدف این است که تولید مسکن به عرضه منجر شود.
وی اعلام کرد که با مدیریت مردم و وزارت راه و شهرسازی، پروژه های نهضت ملی مسکن توسط مهندسان ساخته خواهد شد. منابع مالی این پروژه نیز از طریق مردم و تسهیلات بانکی تامین می شود.

یکی از نکاتی که هادی عباسی به آن اشاره کرد و جالب توجه است، پیشی گرفتن آورده های متقاضیان از تسهیلات بانکی است. در حال حاضر، آورده ی متقاضیان نهضت ملی مسکن به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالیست که کل تسهیلات پرداختی توسط بانک ها ۱۰۰ همت است.
با توجه به اینکه تسهیلات ساخت مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده، این رقم نشان می دهد که همکاری خوبی از جانب بانک ها صورت نگرفته است. البته در این میان، کاهش نرخ سود وام مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد نیز، اثر زیادی در عدم تمایل بانک ها به پرداخت تسهیلات داشت.

وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن

گرچه آمار جزئی و دقیقی در خصوص وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن وجود ندارد اما گفته می شود که نزدیک به ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار واحد مسکونی در حال ساخت هستند.
از این میان ۶۷ هزار واحد مشمول طرح جوانی جمعیت شده اند و زمین رایگان به آنها تعلق گرفته است. این متقاضیان می توانند از تسهیلات ساخت مسکن نیز استفاده کنند. در بحث واگذاری زمین های گروهی و تک نفره نیز پیشرفت های قابل قبولی رخ داده است. به نحوی که ۲۸۸ هزار قطعه زمین در همین قالب عرضه شده!

واحدهای مسکونی روستایی نیز با پیشرفت خوبی مواجه بوده اند. ۷۳ هزار واحد در روستاها ساخته شده اند و تسهیلات این بخش نیز افزایش پیدا کرده است. در طی سال جاری نیز بودجه هایی برای اجرای خدمات زیربنایی روستایی اختصاص پیدا کرده است.
هادی عباسی اصل می گوید:

۶۴۴ هزار پروژه توسط پیمانکاران و سازندگان در دست پیگیری است و متولی ساخت این واحدها نیز دولت می باشد. پروژه کلید به کلید نیز پیشرفت خوبی داشته و به ۲۴۴ هزار واحد رسیده است. همچنین معاوضه ۱۸۰ هزار ملک فرسوده با زمین نیز صورت گرفته و تسهیلات بانکی نیز به آنها پرداخت شده است.

مسکن مهر به کجا رسید؟!

یکی دیگر از توضیحاتی که معاون وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد، مربوط به تکمیل مسکن مهر بود. ۳۹۵ هزار واحد از این طرح باقی مانده بود که ۱۱۷ هزار واحد تکمیل شده اند. در حال حاضر ۱۳۰ هزار واحد همچنان در دست تکمیل می باشند.
عباسی اصل عنوان کرد که مسکن مهر به مدت ۱۰ سال یتیم باقی مانده بود و حالا دولت سیزدهم سرپرستی این طرح را به عهده گرفته است.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که همکاری با شرکت های چینی توسط شهرداری پیگیری می شود و این موضوع ارتباطی با وزارت راه و شهرسازی ندارد. بهترین گزینه ی ممکن برای متولیان نهضت ملی مسکن این است که بتوانند سرمایه گذار پیدا کنند. از بابت پیمانکار، کمبود خاصی وجود ندارد. حضور شرکت های چینی هم به خاطر سرمایه گذاری در بخش ساختمان است.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود به ساخت واحدهای ۲۵ متری اشاره کرد و آنها را خلاف قوانین اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که سیاست اصلی دولت سیزدهم، واگذاری زمین به مردم و ساخت تدریجی مسکن است. واحد ۲۵ متری نه در شأن مردم است و نه با فرهنگ آنها سنخیت دارد. علاوه بر این، واحدهای ۲۵ متری اصلا مطابقتی با استانداردهای مسکن سازی ندارد.

دیدگاه ها غیرفعال است