حضور چینی ها در نهضت ملی مسکن: جنجالی ترین خبر صنعت ساختمان

حضور چینی ها در نهضت ملی مسکن

    خلاصه خبر:

  • اعتراض تولیدکنندگان و سازندگان داخلی به حضور چینی ها
  • نیاز به منابع مالی شرکت های چینی
  • تامین بودجه طرح نهضت ملی مسکن با تهاتر نفت
  • سامانه خودنویس و حذف بنگاه های املاک
  • توافق با چند شرکت چینی
  • نیاز به تکنولوژی و فناوری های صنعتی سازی
  • ساخت و ساز ویلایی و تک طبقه
  • جلوگیری از تاخیر در ساخت و ساز پروژه ها

حضور چینی ها در مسکن سازی کشور، یکی از جنجالی ترین اخباری است که این روزها در صنعت ساختمان سازی به گوش می رسد. بسیاری از تولیدکنندگان و سازندگان داخلی نسبت به حضور این شرکت های چینی در ساخت و ساز مسکن معترض هستند. در این میان، برخی از مسئولین مربوطه اعلام می کنند که حضور چینی ها برای انتقال تکنولوژی و فناوری های نوین صنعتی سازی است.

به گزارش پرشین سازه ، جالب ترین واکنش را وزیر راه و شهرسازی از خود نشان داده است. مهرداد بذرپاش می گوید که بیش از تکنولوژی به منابع مالی شرکت های چینی نیاز داریم. این موضوع به خوبی ثابت می کند که طرح نهضت ملی مسکن با کسری بودجه مواجه است و چاره ای جز حضور شرکت های چینی باقی نمانده.

بر اساس خبرهایی که به گوش می رسد، قرار است ساخت مسکن توسط چینی ها با تهاتر نفت انجام شود. به این معنی که شرکت های سازنده خارجی در ازای دستمزد خود، نفت دریافت خواهند کرد.
مهرداد بذرپاش که در جمع خبرنگاران حضور داشت به همکاری شرکت های چینی در امر ساخت و ساز نضهت ملی مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که همکاری با این شرکت ها با هدف جذب سرمایه گذار خارجی صورت گرفته است.
این مقام مسئول همچنین در بخشی از سخنان خود به خبر جنجالی دیگری که این روزها در بازار مسکن وجود دارد اشاره کرد و از سامانه خودنویس سخن گفت.

وی تاکید کرد که راه اندازی این سامانه با هدف رایگان کردن معاملات بخش اجاره صورت گرفته است. بذرپاش اعلام کرد که اگر دیگر دستگاه های مربوطه نیز سامانه ی مزبور متصل شوند، می توان تا سال آینده، خرید و فروش ملک را نیز از طریق سامانه خودنویس انجام داد.
صرف نظر از ابهاماتی که در خصوص این سامانه وجود دارد، یکی از اصلی ترین چالش های آن، کمرنگ شدن مشاغلی مثل بنگاه داری املاک است. موضوعی که اتفاقاً صدای خیلی از شاغلین این صنف را درآورده است.
در روزهایی که بازار مسکن با رکورد زیادی همراه است، معیشت بسیاری از این مشاوران املاک به خطر افتاده است. راه اندازی سامانه خودنویس برای بسیاری از این افراد به منزله ی تیر خلاص تلقی می شود. تیر خلاصی که شغل آنها را به طور کامل از بین می برد.
وزیر راه و شهرسازی در توضیحات خود، اشاره کرد که تا به امروز نزدیک به ۱ میلیون و ۲۶۸ هزار نفر از سامانه خودنویس استفاده کرده اند. ثبت قرارداد ۳۴۷ هزار و ۸۷۵ نفر نیز از طریق این سامانه انجام شده است.

این مقام مسئول در ادامه صحبت های خود به حضور شرکت های چینی در طرح نهضت ملی مسکن واکنش نشان داد و تاکید کرد که پیشنهادات زیادی از سوی شرکت های چینی دریافت شده است. وزارت راه و شهرسازی با چند شرکت چینی به توافق نیز رسیده و احتمالاً به زودی شاهد حضور این شرکت ها در طرح مزبور خواهیم بود.
بذرپاش مجدداً تاکید کرد که جذب سرمایه های خارجی در بخش ساختمان و مسکن ضروری بوده و هدف دولت از تفاهم با برخی از این شرکت های چینی نیز، همین مسئله بوده است.

وی تصریح کرد که گرچه تکنولوژی و فناوری شرکت های ساختمانی چینی خوب است و دستاوردهایی در این حوزه داشته اند، اما تکنولوژی های داخلی صنعت ساختمان نیز رشد خوبی کرده و از این بابت، نیازمندی خاصی به شرکت های خارجی نداریم.
هدف از حضور چینی ها این است که بودجه ی لازم برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن به دست آید و ساخت و ساز پروژه ها با سرعت بیشتری انجام شود.
یکی دیگر از صحبت های وزیر راه و شهرسازی به شیوه ی ساختمان سازی مربوط بود. ایشان تاکید کرد که نزدیک به ۵۰ درصد ساخت و سازهایی که در طرح نهضت ملی مسکن صورت می گیرد، به شکل ویلایی و تک طبقه خواهد بود. در خصوص ساخت ویلا نیز، تکنولوژی و فناوری خاصی نیاز نیست. بنابراین تنها چیزی که اهمیت دارد، تامین بودجه ی ساخت است.

البته موضوع بلندمرتبه سازی فرق دارد و برای پیشبرد پروژه هایی که شامل چنین ساختمان هایی هستند، به تکنولوژی و فناوری های صنعتی سازی نیازمند هستیم. صنعتی سازی باعث می شود که سرعت ساخت و ساز بالاتر برود.
کلیدی ترین اقدام در طرح نهضت ملی مسکن، جلوگیری از تاخیر در ساخت و ساز پروژه هاست. به این ترتیب، واحدهای مسکونی مشمول تورم نخواهند شد و با همان قیمت واقعی به متقاضیان تحویل داده می شوند.
به نظر می رسد که با توجه به همین موضوع، حضور شرکت های چینی برای بسیاری از مسئولین مربوطه، قابل قبول شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است