ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران توسط چینی ها

ساخت 200 هزار واحد در 2 سال توسط چینی ها!

طرح نهضت ملی مسکن جنجال های زیادی را در صنعت ساختمان سازی ایجاد کرد اما هیچ یک از این جنجال ها به اندازه ی حضور چینی ها در طرح مزبور، خبرساز نشد. گفته می شود که چینی ها قرار است بخش زیادی از ساخت و ساز واحدهای مسکونی این طرح را به عهده بگیرند و در این میان، وعده داده اند که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را ظرف ۲ سال در تهران بسازند.

به گزارش پرشین سازه ، ساخت یک واحد مسکونی در تهران پنج سال طول می کشد اما بر اساس گفته های نائب رئیس شورای شهر تهران، شرکت های چینی این واحد مسکونی را ۲ ساله می سازند.

یکی از دلایل اصلی حضور چینی ها در صنعت ساختمان کشور، سرعت ساخت و سازشان است. معاون مالی اداری شهر تهران می گوید که چینی ها در صنعت ساختمان کشور حضور دارند چرا که تکنولوژی صنعتی سازی مسکن را در اختیار دارند. چیزی که از توان داخلی کشورمان خارج است.
لطف الله فروزنده اعلام کرد که بر اساس گفتگوهایی که با طرف چینی انجام شده، می توان خانه های مسکونی را ۲ ساله ساخت و به متقاضیان تهرانی تحویل داد. البته بیشتر این واحدها در نواحی جنوبی تهران هستند چرا که زمین های بیشتری در اختیار است.

حضور چینی ها در طرح نهضت ملی مسکن یادآور حضور شرکت های ترکیه ای در مسکن مهر است. پیش از این نیز، مسئولین مربوطه به حضور شرکت های خارجی رای مثبت داده بودند اما نتیجه ی مورد نظر حاصل نشد. در نهایت، سازندگان داخلی ناچار بودند خرابکاری های شرکت ترکیه ای را حل و فصل کرده و در نهایت واحدها را تحویل دهند.

بنابراین حضور شرکت های چینی، خبر چندان خوشی محسوب نمی شود و خاطرات تلخی را یادآور می شود. گفته می شود که زمین های مورد نیاز برای ساخت و ساز در تهران، توسط شهرداری تامین خواهد شد.

البته تا به این جای کار خبری از قرارداد نیست و صرفاً توافقنامه ای برای ساخت این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی امضا شده است اما گفته می شود که این توافقنامه تا پایان سال به قرارداد تبدیل خواهد شد.
بر اساس گفته های مدیران دولتی، شرکت های چینی و بلژیکی قرار است این واحدهای مسکونی را با متری ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار بسازند. منابع مالی این پروژه توسط سرمایه گذارهای خارجی تامین می شود.
یکی از سوالات اصلی در مورد این واحدها، کیفیتشان است. بر اساس صحبت های طرف چینی، عمر مفید این واحدها ۵۰ سال است. بنابراین نمی توان توقع داشت که از متریال خیلی باکیفیتی در ساخت این واحدهای مسکونی استفاده شود.

البته شرایط کنونی مسکن در کشورمان اصلا جالب توجه نیست. یک شهروند تهرانی باید بیش از ۶۰ سال برای خانه دار شدن منتظر بماند. این در حالیست که بیش از ۵۱ درصد ساکنان پایتخت، اجاره نشین هستند و به مسکن احتیاج دارند.
در این میان، گلایه های سازندگان داخلی نسبت به حضور شرکت های خارجی شروع شده است. یکی از اعضای کانون انبوه سازان مسکن می گوید که اگر شرایط رقابت منصفانه و عادلانه شود، بخش خصوصی می تواند ساخت مسکن را به عهده بگیرد.
فرشید پورحاجت تاکید کرد که سازندگان داخلی می توانند مسکن مناسب تر و بهتری نسبت به شرکت های خارجی بسازند. البته وی در ادامه عنوان کرد که حضور شرکت های خارجی در صنعت ساختمان سازی، در همه جای دنیا مرسوم است. حالا هم زمینه ایجاد شده و قرار است شرکت های چینی برای مردم خانه بسازند.

یکی از اصلی ترین موانعی که بر سر راه سازندگان داخلی وجود دارد، عوارض ساختمانی است که بخش زیادی از هزینه ها را به خود اختصاص می دهد. البته در حال حاضر، تخفیف های خوبی از سوی شهرداری در بخش نوسازی بافت فرسوده ارائه می شود. همین موضوع باعث شده که صدور پروانه ساختمانی ۵۰ درصد رشد کند.
حالا حضور شرکت های خارجی می تواند معادله بازار مسکن را تغییر دهد و رکود سنگینی که بر این بازار سایه انداخته را از بین ببرد. در صورتی که سازندگان چینی در اجرای تعهدات خود موفق باشند، می توان تولید مسکن را افزایش داد و همین موضوع به کاهش قیمت مسکن در بازار کمک می کند.
بنابراین با توجه به وضعیت موجود، بهتر است نسبت به حضور این سازندگان خارجی امیدوار بوده و در انتظار پایان کارشان باقی بمانیم. بازار مسکن به تحرک جدی نیاز دارد و ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا ۲ سال آینده، می تواند همان تحرک مورد نظر باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است