آیا شرکت های چینی می توانند گره مسکن را باز کنند؟

آیا شرکت های چینی می توانند گره مسکن را باز کنند؟

صنعتی سازی راهکار دولت برای جبران عقب ماندگی های مسکن است اما یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران می گوید که شرکت های دانش بنیان محدودیت های زیادی دارند و نمی توانند به اندازه کافی روی سرعت و هزینه های ساخت اثر بگذارند.

به گزارش پرشین سازه ، مدت هاست که مشکل مسکن از خرید به اجاره رسیده است. بسیاری از کسانی که توان پرداخت اجاره های تهران را ندارند، ناچارند به شهرهای اطراف نقل مکان کنند. خیلی از کارشناسان می گویند که برای بهبود وضعیت کنونی مسکن باید تولیدات بیشتری صورت بگیرد. در واقع باید نرخ عرضه از تقاضا بیشتر شود.

اینجا بود که پای چینی ها به بازار مسکن کشور باز شد. البته حضور آنها نیز با سوالات زیادی همراه است: آیا شرکت های چینی می توانند گره تولید مسکن در کشور را باز کنند؟!
یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران می گوید که اگر دولت، همکاری خوبی با بخش خصوصی داشته باشد، نیازی نیست پول نفت را برای خانه دار کردن مردم به چینی ها بدهد.

حسن محتشم خاطرنشان ساخت:

دولت با تهاتر نفت، شرکت های چینی را برای ساخت مسکن استخدام کرده است. اما نیروی کار که از چین وارد نمی شود چرا که صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل از پیمانکاران ایرانی استفاده می کنند. همین موضوع باعث می شود که قیمت تمام شده ساختمان بالاتر برود.

وی تاکید کرد که با شرایط کنونی، نمی توان ساخت مسکن را به شرکت های خارجی سپرد چرا که در جهت منافع ملی نیست. در داخل کشور مهندسان و نیروهای متخصص زیادی در حوزه های ساختمانی وجود دارند و باید از نیروهای داخلی استفاده شود.

نقش دانش بنیان در ساخت مسکن

یکی از دلایل حضور شرکت های دانش بنیان در صنعت ساختمان، کاهش قیمت است. صنعتی سازی سال هاست که در کشور مطرح شده و در راستای اجرای این طرح، قرار است از دانش بنیان ها استفاده شود.
اما محدوده صنعتی سازی این شرکت ها کم است و فقط می توانند ۵ درصد از کل ساخت و ساز کشور را به دست بگیرند.

بر اساس گفته های حسن محتشم، صنعتی سازی بسیار پیچیده است و دولت برای انتقال تکنولوژی ساخت دست به کار شود. گفته می شود که در برنامه هفتم توسعه، صنعتی سازی ساختمان به اندازه ۱۵ درصد رشد خواهد کرد.
محتشم تصریح کرد که برای جوابدهی شرکت های دانش بنیان، باید ۱۰۰ درصد ساخت و ساز مسکن به این شیوه انجام شود. در صورتی که به این شرکت ها اجازه داده شود که صنعتی سازی را به طور کامل پیاده سازی کنند، می توانند هزینه های تولید را بهبود بخشید و استاندارد مصالح را بالا برد.
در حال حاضر یکی از چالش های اصلی این شرکت ها، مشکلات مالی و منابعشان است. به همین دلیل دولت باید پا پیش گذاشته و به این شرکت ها در راستای صنعتی سازی مسکن کمک کند.

بخش خصوصی و انبوه سازان

یکی از گلایه های اصلی انبوه سازان این است که در طرح های مسکن سازی دولتی، کنار گذاشته شده اند و هیچکس از سوی دولت، با آنها رایزنی رسمی نداشته است.

فقط برخی از ادارات و سازمان ها، پروژه های پراکنده ای را به دست بخش خصوصی سپرده اند که البته شرایط این پروژه ها نیز جالب توجه نیست و قراردادهای نامتعارفی با انبوه سازان بسته شده است.
حسن محتشم اعلام کرد که بازار ساخت و ساز در حال حاضر دچار رکود شده و برخی از سازندگان خصوصی به شکل پراکنده مشغول ساخت هستند. این در حالیست که تقاضای مسکن هر روز در حال افزایش است و این حجم از تولیدات مسکن، به هیچ وجه جوابگوی نیاز متقاضیان نیست.

مسکن مناسب برای اقشار محروم

طرح نهضت ملی مسکن روی کار آمد تا مسکن مناسبی برای محرومان و نیازمندان جامعه بسازد. اما بعد از گذشت دو سال به خوبی متوجه شدیم که ساز و کار اجرایی این طرح اصلا مناسب نیست. بخش زیادی از متقاضیان هنوز هم در صف انتظار مسکن خود هستند. بخشی دیگر هنوز هم امکان ثبت نام پیدا نکرده اند.
با توجه به شرایط کنونی ساخت و ساز، بعید است حضور شرکت های چینی در صنعت ساختمان، بتواند کاری از پیش ببرد. در مسکن مهر نیز این اشتباه رخ داد و یک شرکت ترکیه ای برای ساخت مسکن در ایران، وارد عمل شد. اما پروژه های این شرکت عملاً با شکست مواجه شد.
حسن محتشم در نهایت، تنها راهکار افزایش تولید مسکن را حضور انبوه سازان دانست و اعلام کرد باید قیمت منصفانه ای برای این سازندگان در نظر گرفته شود تا با خیال آسوده به ساخت مسکن مشغول شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است