نوسازی بافت فرسوده: چالش‌ها و تسریع در فرآیند اجرا

نوسازی بافت فرسوده: چالش‌ها و تسریع در فرآیند اجرا

یکی از اصلی ترین راهکارهای دولت برای باز کردن گره مسکن، نوسازی بافت فرسوده است. حالا صحبت از سرعت گرفتن ساخت و ساز در این منطقه می شود.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش اعلام کرده که ۱ میلیون و ۷۵۹ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال آماده سازی و ساخت است. اما از این تعداد، فقط ۱۵۲ هزار واحد به نوسازی بافت فرسوده مربوط می شود. این در حالیست که پیش از این، بارها از پتانسیل موجود در این بافت، صحبت شد.

دولت مشوق های زیادی را برای نوسازی این بافت در نظر گرفته و بارها به مردم اعلام کرده که تاب آوری واحدهای مسکونی در برابر خطرات طبیعی مثل زلزله، به شدت اثرگذار و مهم است. اما به نظر می آید که روند نوسازی این بافت، متناسب با تشویق های دولت نبوده و باید سرعت بیشتری پیدا کند.

البته در این میان، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اعلام کرده اند که در سال جاری شاهد رشد ۴.۷ درصدی مسکن و ساختمان بوده ایم. به این معنی که ساخت و ساز بیشتر شده است. این عدد در سال گذشته منفی بود.

بخشی از روند رو به رشد مسکن، باید به نوسازی بافت فرسوده هم اختصاص پیدا کند. به این ترتیب می توان انتظار داشت که سرعت نوسازی افزایش داشته باشد.

قرار بود که سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نوسازی شود. اما در دولت سیزدهم، این عدد به ۱۵۲ هزار واحد رسید که نشان از همت دولت برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی می دهد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که بخش زیادی از نوسازی ها، توسط خود مردم انجام می شود که در آمارهای رسمی منعکس نشده است. بنابراین می توان گفت که آمار واقعی نوسازی بافت فرسوده بیشتر از این اعداد است.

صدور پروانه ساختمانی پایتخت ۲.۵ برابر شد!

محمد آئینی اعلام کرد که ۱۵۲ هزار واحد توانسته اند تسهیلات نوسازی دریافت کنند و روند نوسازی را آغاز کرده اند. این آمارها نشان می دهد که به زودی، شاهد رشد نوسازی در کشور خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود، عملکرد شهرداری در صدور مجوزهای ساختمانی برای نوسازی را قابل قبول و مناسب دانسته است.

آئینی گفت: در شش ماه اول امسال، شهرداری تهران برای ۱۰ هزار و ۱۴۷ واحد مسکونی، پروانه ساختمانی صادر کرده که در قیاس با سال قبل، روند صعودی داشته است. این عدد در سال گذشته ۴ هزار و ۵۰۷ واحد بوده است. بنابراین می توان گفت که صدور مجوز ۲.۵ برابر شده!

مدیرعامل شرکت نوسازی نیز اعلام کرد که صدور پروانه ساختمانی در تهران، رشد ۲۰۰ درصدی داشته است که علامت بسیار خوبیست.

مهدی هدایت می گوید که مشکل اصلی موجود بر سر راه نوسازی بافت فرسوده، عدم همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات نوسازی است. خیلی از کسانی که در بافت فرسوده ساکن هستند، استطاعت مالی کافی برای نوسازی ندارند. به همین دلیل به تسهیلات مزبور احتیاج دارند. اما مشخصا می بینیم که بانک ها در این مورد کم کاری می کنند.

وی خاطرنشان ساخت که برخی از کم کاری بانک ها در قالب عدم ثبت نام متقاضیان است. یا حتی ممکن است که پس از ثبت نام هم، تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار نگیرد. برخی دیگر از بانک ها در روند پرداخت، سنگ اندازی می کنند و چندین ضامن و…می خواهند.

همین مشکلات باعث می شود که رغبت مردم برای ورود به عرصه ی نوسازی بافت فرسوده کم شود.

در این میان، مجلس هم به نوسازی بافت فرسوده تاکید دارد. یک از اعضای کمیسیون عمران مجلس می گوید که اجرای این طرح، می تواند وضعیت بازار مسکن را بهبود ببخشد و ثبات را در آن حاکم کند.

اقبال شاکری از مسئولین مربوطه درخواست کرد که هرچه سریع تر، اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار دهند و از تمام ابزارهای خود در جهت تقویت نوسازی بافت فرسوده بهره ببرند. به این ترتیب می توان امیدوار بود که قیمت ها در بازار مسکن تثبیت شده و قدرت خرید مردم نیز افزایش پیدا کند.

علاوه بر این، نگرانی زیادی که در خصوص ایمنی این بافت وجود دارد، برطرف خواهد شد. بر اساس آمارهای موجود بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند. بنابراین کوچکترین رخداد طبیعی، می توان جان این ساکنین را به خطر بندازد.

در سال های گذشته نیز بارها دیده ایم که بافت فرسوده چه فجایعی به بار آورده است. بنابراین باید روند نوسازی تسریع پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است