احیاء بافت فرسوده با قدرت پیش می رود!

احیاء بافت فرسوده با قدرت پیش می رود!

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد که برای ساخت مسکن از قالب های مختلفی مثل نوسازی بافت فرسوده استفاده کرده ایم تا در مجموع ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود و دولت به وعده اش عمل کرده باشد.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی اعلام کرد که تا به این لحظه، بیش از ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار واحد در سراسر کشور، آغاز به ساخت کرده اند و بخش عظیمی از این ساخت و ساز نیز به حوزه ی نوسازی و احیاء بافت فرسوده مربوط می شود.

وی تاکید کرد ک ظرفیت عظیمی در بافت فرسوده وجود دارد که باید به آن توجه داشت. آئینی همچنین از سازندگان و مالکانی که زمین و واحدهای کم دوام و فرسوده دارند، در خواست که با استفاده از بسته های تشویقی، اقدام به نوسازی واحدهای خود نمایند.

این مقام مسئول مجددا به بسته ی ۱۹ بندی تشویقی برای بافت فرسوده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بخشی از مشوق هایی که برای مالکان و سازندگان بافت فرسوده در نظر گرفته شده، شامل تخفیف ۵۰ درصدی عوارض ساخت، تا ۲ طبقه تشویقی، همکف تجاری و خدماتی و امکان اختصاص درب های اضافی در واحدها می باشد. هدف این است که مالکان برای نوسازی واحدهای خود ترغیب شده و در این پروژه ی عظیم، سهمی داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که اگر صاحبان این واحدهای موجود در بافت فرسوده تمایل داشته باشند، می توانند واحد فرسوده ی خود را با نوساز تعویض کرده یا زمین هایی با ۴۰ درصد تخفیف خریداری کنند.

وی سپس به اعلام آمارهای موجود در خصوص نوسازی بافت فرسوده پرداخت و گفت:

تا به امروز حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در این بافت احداث شده است. پیش بینی می شود تا آخر دولت سیزدهم این عدد به ۳۰۰ هزار واحد مسکونی برسد.

تسهیلات مرمت و نوسازی تا ۸۰ درصد!

محمد آئینی همچنین به موضوع تسهیلات ارائه شده از سوی دولت برای احیای بافت فرسوده اشاره کرد. به نظر می آید که مبلغ وام مرمت و نوسازی در تهران به ۳۸۰ میلیون تومان رسیده است. این مبلغ برای شهرستان های دیگر بین ۳۲۰ الی ۲۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

گفته می شود که مبالغ کنونی در نظر گرفته شده برای وام نوسازی، تا ۸۰ درصد هزینه های مرمت را پوشش می دهد.

در این میان، مساحت کلی بافت ناکارآمدی در کشور حدود ۱۶۷ هزار هکتار اعلام شده است. حدود ۷۴ هزار هکتار از این بافت ناکارآمد، شامل بافت فرسوده می شود. ۳۲ هزار هکتار متعلق به بافت تاریخی است. در حالی که ۵۹ هزار هکتار باقی مانده، متعلق به سکونتگاه های غیررسمی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد که در سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۴ هزار واحد نوسازی شده در دو فاز، افتتاح شد. امیدواری بر این است که با حمایت دستگاه ها و ارگان های مختلف و البته مردم، تعداد این واحدها بیشتر شود.

سکونتگاه های غیررسمی که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را در خود جا داده است، از مشکل بزرگ عدم داشتن سند رسمی رنج می برند. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که باید این مشکل برطرف شود. کما اینکه ۱۵ هزار متقاضی برای دریافت سند این سکونتگاه ها؛ اعلام آمادگی کرده اند.

وی همچنین تاکید کرد که به ساخت خدمات روبنایی و زیربنایی مثل مسجد، درمانگاه، مدرسه، پارک و کلانتری نیز فکر شده و انتظار می رود که طرح های مزبور در شهرهای مختلف کشور، اجرایی و تکمیل شوند.

این مقام مسئول اذعان داشت که در بیش از ۶۴۳ شهر کشور، بافت فرسوده، تاریخی و حاشیه ای وجود دارد. رکورددار بافت فرسوده، استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان و سیستان و بلوچستان هستند.

یکی دیگر از طرح های دولت برای خانه دار کردن مردم و اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اختصاص زمین به خانواده های دارای ۳ فرزند و بیشتر است. معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که بعد از تحویل این قطعه زمین ها، تسهیلات مناسبی هم به متقاضیان پرداخت می شود. در واقع این متقاضیان می توانند از تمام تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که واگذاری این زمین ها به صورت رایگان خواهد بود و هدف این است که دولت به وعده های خود در خصوص حمایت از قانون جوانی جمعیت و تامین مسکن، عمل کرده باشد.

بر اساس این طرح، تمام خانواده هایی که فرزند سوم آن ها بعد از سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشد، می توانند زمین رایگان از دولت دریافت کنند و با تسهیلاتی که توسط دولت پرداخت می شود، اقدام به ساخت مسکن نماید.

دیدگاه ها غیرفعال است