دولت در تلاش برای کاهش مجدد سود تسهیلات مسکن

دولت در تلاش برای کاهش مجدد سود تسهیلات مسکن

متقاضیان مسکن نمی توانند وام مسکن را دریافت کنند چرا که نرخ سود این تسهیلات بسیار بالاست. علاوه بر این، قدرت خرید چندانی هم ندارد. حالا وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که در تلاش برای کاهش مجدد سود تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن هستند.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که به زودی و با توجه به قانون سازماندهی بازار اجاره مسکن، نرخ اجاره بها نیز سقف دار می شود. به این معنی که موجران برای افزایش اجاره بهای مسکن خود، باید سقف تعیین شده را رعایت کنند.

این مقام مسئول در طی سفری که به استان گلستان برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چند طرح و پروژه ی جاده ای و مسکن سازی داشت، صحبت های زیادی در خصوص مسکن سازی ارائه کرد.
بذرپاش اعلام کرد که علاوه بر روند عادی مسکن سازی، نوسازی بافت فرسوده نیز مورد توجه است. به نحوی که ۱۷۷ هزار واحد فرسوده در کل کشور، در حال نوسازی هستند.

وی توضیح داد که برای بهره گیری از تسهیلات دولتی نوسازی، متقاضیان باید در سامانه شرکت بازآفرینی ثبت نام کنند و بعد از آن، روند ساخت نیز آغاز می شود. از میان واحدهایی که روند ساخت خود را آغاز کرده اند، حدود ۵۴ هزار واحد مسکونی به پایان رسیده است.

بذرپاش در ادامه به توضیح اقدامات مختلفی که در استان گلستان برای مسکن سازی صورت گرفته، پرداخت و افزود:

در این استان، ۴۵۰۰ واحد ثبت نام کرده اند و وارد مراحل ساخت هم شده اند. در شهر گرگان، نزدیک به ۲۱۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده تکمیل شده و به متقاضیان خود تحویل داده شده است.

این مقام مسئول اعلام کرد که برخی از واحدهای روستایی تکمیل شده در استان، امروز افتتاح شده و به مردم استان تحویل داده می شود. تعداد این واحدها ۳۵۰۰ واحد است.
یکی دیگر از بخش هایی که در استان گلستان با جدیت انجام می شود، آماده سازی ۵ هزار قطعه زمین روستایی برای ساخت مسکن است که روند مثبتی دارد. سهمیه زمین روستایی استان گلستان، ۱۰ هزار قطعه است.

مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از صحبت های خود به آغاز عملیات ۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن گلستان اشاره کرد. یکی از مشکلات اصلی استان در تامین زمین، این است که بیشتر زمین های شناسایی شده، اراضی درجه یک و دوی کشاورزی هستند که بر اساس قانون، امکان ساخت و ساز در آن ها وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اذعان داشت که در تلاش برای راضی کردن بخش خصوصی هستند تا زمین های خود را در اختیار طرح مزبور قرار دهند.
چهار شهرک جدید در استان گلستان ساخته می شود!
مهرداد بذرپاش اعلام کرد که برای ساخت ۴ شهرک جدید در شورای برنامه ریزی استان گلستان، تصمیماتی گرفته شده است.

وی همچنین عملکرد بانک های استان را متوسط ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت که باید تلاش های بیشتری در راستای پرداخت تسهیلات مسکن صورت بگیرد.
یکی از اصلی ترین حوزه های کاری دولت، تلاش برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن است. در واقع دولت سیزدهم سعی می کند که با فراهم کردن تسهیلات ارزان قیمت، شرایط خانه دار کردن مردم را فراهم سازد.
بذرپاش تاکید کرد که در تلاش برای کاهش سود نرخ تسهیلات مسکن هستند. نرخ سود این وام در حال حاضر، ۱۸ درصد است.

یکی دیگر از حوزه های تمرکز دولت در بخش مسکن، تامین مصالح ساختمانی ارزان قیمت است. در این راستا، سعی می شود که رانت و سوداگری در این بازار حذف شود. همچنین باید رشد تولید و مهار تورم نیز در برنامه ی تمام دستگاه های ذیربط قرار بگیرد.
این وزیر دولت سیزدهم، تصریح کرد که تمام تلاش دولت برای مهار تورم در بخش مسکن بوده است. در شش ماه گذشته، تورم منفی در بخش مسکن را شاهده بوده ایم. همچنین بررسی ها نیز نشان می دهد که تولید مسکن بیشتر شده و در برخی نقاط، قیمت مسکن کمتر شده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با تصویب قانون سازماندهی بازار اجاره و مسکن، بتوانند سقفی جهت اجاره بها در نظر بگیرند.
این مقام مسئول اعلام کرد که در خیلی از بازارها، قیمت گذاری انجام می شود. بخش مسکن و اجاره بها نیز نیازمند چنین چیزی است.

بر اساس گفته های ایشان، در طی چند ماه گذشته، نظارت بیشتری بر بازار املاک حاکم شده است. گرچه بخش زیادی از مشاوران املاک، افرادی صدیق هستند، اما نظارت بر عملکرد آن ها و پلتفرم هایی که خرید و فروش مسکن را انجام می دهند، باید ادامه پیدا کند.
وی در نهایت از تمام بخش های دخیل در مسکن سازی مثل شهرداری ها، نظام مهندسی ساختمان و دیگر نهادهای مرتبط، درخواست کرد که همکاری خوبی با وزارتخانه داشته باشند تا به زودی شاهد رونق مسکن سازی در کشور باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است