۱۴۰۰ میلیارد تومان مالیات برای خانه های خالی

1400 میلیارد تومان مالیات برای خانه های خالی

مالیات بر خانه های خالی بلاخره به مراحل اجرایی خود نزدیک شده است. گفته می شود که تعداد این واحدها در سال ۱۴۰۰، ۶۶ هزار واحد بوده است که برای این خانه ها، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات آمده است.

به گزارش پرشین سازه ، در سال ۹۹ که طرح اعمال مالیات بر خانه های خالی تصویب شد، هیچکس فکر نمی کرد که اجرای این قانون، ۳ سال زمان ببرد.

بر اساس قانون مزبور، هر خانه ای که اطلاعات آن در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد به عنوان خانه خالی در نظر گرفته می شود و مشمول مالیات خواهد شد.
در واقع هدف این بود که مالکان، موظف به ثبت نام در سامانه اسکان شوند تا وزارت راه و شهرسازی، آمار دقیق تری از واحدهای خالی داشته باشد و در روند معرفی این واحدها به سازمان امور مالیاتی، دچار مشکل نشود.

قانون مالیات بر خانه های خالی می گوید که اگر یک واحد مسکونی در شهرهایی با بیش از ۱۰۰ هزار نفر، بیشتر از ۱۲۰ روز خالی باشد، مشمول این مالیات خواهد بود. در واقع به ازای هر ماهی که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد، در سال اول مشمول مبلغی مالیات خواهد شد. ضریب محاسبه مالیات در سال اول، شش برابر مالیات بر درآمد اجاره خواهد بود. ضریب این مبلغ در سال دوم، ۱۲ برابر خواهد شد و در سال سوم به ۱۸ برابر می رسد.

نکته ی جالب توجه اینجاست که ملاک سازمان امور مالیاتی برای صدور برگه های مالیات، اطلاعاتی است که از طریق سامانه ملی املاک و اسکان به دست آورده است. همچنین در صورتی که مالیات توسط مالکان پرداخت نشود، خانه های خالی ممنوع المعامله خواهند شد.
دولت سیزدهم تلاش های زیادی برای شناسایی واحدهای خالی به کار برد. وزارت راه و شهرسازی در طی این دو سال، تلاش کرد که آمار دقیقی از تعداد این واحدها به دست آورده و به سازمان امور مالیاتی ارائه کند.

اولین آمارهای مربوط به این واحدها در خردادماه سال ۱۴۰۱ برای عملکرد سال ۱۴۰۰، اعلام شد. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ۵۱۰ هزار واحد خالی شناسایی کرده و به سازمان معرفی کرد. سازمان نیز پیامک هایی برای مالکان این واحدها ارسال کرد تا نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند.

البته خیلی زود این آمارها، مورد اعتراض مالکان قرار گرفت و مشخص شد آمارهای به دست آمده توسط وزارت راه و شهرسازی، چندان هم دقیق نبوده!
در حال حاضر گفته می شود که ۶۶ هزار واحد خالی در سال ۱۴۰۰ وجود داشته که اطلاعات مربوط به این واحدهعا، پالایش شده و در اختیار سازمان قرار گرفته است. بر اساس این اطلاعات، سازمان مالیات، محاسبات خود را انجام داده و برگه تشخیص ها را صادر کرده است.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد مبلغ نهایی مالیات این ۶۶ هزار واحد خالی، حدود ۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان شده است. مودیان باید منتظر دریافت برگه های خود تا اواسط ماه آینده باشند.
واحدهای خالی سال ۱۴۰۱ نیز شناسایی شده اند. بر اساس گفته های شاهین مستوفی، مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان، نزدیک به ۱۹ هزار واحد خالی در سال ۱۴۰۱ وجود داشت است که اطلاعات اولیه ی مالکان آن ها در اختیار سازمان قرار گرفته است.

مستوفی تاکید کرد که محاسبه مالیات این واحدهای خالی در حال انجام است. در صورتی که این واحدها، ۲ سال است که خالی مانده اند، مالیاتشان دو برابر سال اول خواهد بود.
امیدواری بر این است که تا اواسط بهمن ماه، محاسبه مالیات ها به پایان رسیده باشد و بتوان برگه های مالیاتی را صادر و ابلاغ کرد.

همین چند وقت پیش بود که وزارت راه و شهرسازی، بزرگ ترین مالکان خانه های خالی را بانک ها معرفی کرد و در صدر آنها، نام ۵ بانک را منتشر کرد. بر اساس گفته های وزارتخانه، وضعیت این بانک ها از طریق سازمان مالیات پیگیری می شود.
بانک مسکن بیش از تمام بانک های کشور، واحد خالی دارد و تعدادشان به ۸ هزار واحد می رسد. بعد از آن نوبت به بانک سپه می رسد که دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد خالی است. بانک ملت نیز ۵۸۳ خانه ی خالی دارد. بانک صادرات و پاسارگاد نیز به ترتیب دارای ۲۷۸ و ۱۸۱ واحد خالی هستند.
بعد از این بانک ها، رکورددار خانه های خالی، بیمه ی ایران است که دارای ۱۷۸ واحد خالی می باشد.
یکی از شگفتی های آمارهای منتشر شده، فردی ۲۰ ساله بود که ۱۵۳ واحد خالی داشت.
دولت سیزدهم تلاش می کند که با ابزار مالیات، فشار بیشتری بر این مالکان وارد کند تا از احتکار ملک و مسکن، جلوگیری به عمل آورد. با عدم احتکار مسکن، می توان نسبت به کاهش قیمت ها نیز امیدوار بود.

دیدگاه ها غیرفعال است