مالیات خانه های خالی: ۱۸ هزار واحد معرفی شدند

مالیات خانه های خالی: 18 هزار واحد معرفی شدند

بعد از چهار سال انتظار برای اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی، حالا گفته می شود که ۱۸ هزار واحد مسکونی خالی به سازمان مالیات معرفی شده اند و زمانی که اطلاعات سامانه املاک و اسکان تکمیل شود، الباقی مالکان واحدهای خالی نیز باید در انتظار صدور برگه مالیاتی باشند.

به گزارش پرشین سازه ، دولت یازدهم بود که این قانون را تصویب کرد و حالا بلاخره، تمام دستگاه های مرتبط توانسته اند همکاری خوبی در راستای اجرای این قانون داشته باشند. امیدواری بر این است که با اجرای این قانون، آرامش بیشتری بر بازار مسکن و اجاره ی آن حاکم شود.

بارها از سوی مسئولین مختلف اعلام شد که با پیگیری خانه های خالی می توانند بازار مسکن را کمی آرام کنند. اما متاسفانه اقدام دقیق و درستی تا به امروز انجام نشده بود.

بر اساس قانون مالیات های مستقیم و طبق ماده ۵۴ این قانون، خانه هایی که بیش از ۱۲۰ روز است که خالی مانده اند، مشمول مالیات بر خانه های خالی می شوند. این قانون در سال ۹۹ و همزمان با آغاز پاندمی کرونا و گرفتاری بسیاری از مستاجرین تصویب شد.

بر اساس این ماده ی قانونی حتی کسانی که ساکن خارج از کشور هستند نیز موظف هستند که املاک خود را اجاره دهند. فرقی نمی کند که مالک حقیقی باشد یا حقوقی!

برخلاف انتظار بسیاری از افراد، مبلغ این مالیات به قدمت خانه یا فرسودگی آن بستگی ندارد. برخی فکر می کردند که مالیات یک خانه ی خالی قدیمی کمتر از یک خانه ی نوساز خالیست. اما مشخصاً ملاک تعیین مبلغ مالیات، صرفا روزهایی است که واحد مذکور خالی مانده است.

بنابراین حتی اگر وارث خانه ای قدیمی هستید، علاوه بر پرداخت مالیات بر ارث باید مالیات بر خانه خالی را نیز بپردازید. مگر اینکه واحد مزبور را اجاره داده باشید.

در کنار مدت زمان خالی بودن ملک، فاکتورهای دیگری نیز در تعیین مالیات به کار می آید. مثلا تعداد خانه های خالی مالک و ارزش روز ملک نیز در تعیین مبلغ این مالیات موثر هستند.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، ضریب مالیات خانه های خالی در پایتخت و شهرهایی که بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و مالکشان بین ۱ تا ۵ واحد خالی دارد، اینگونه خواهد بود:

  • در سال اولی که ملک خالی است، شش برابر ارزش اجاره ملک!
  • در سال دومی که ملک مزبور خالیست، تا ۱۲ برابر ارزش اجاره ملک!
  • در سال سوم نیز مبلغ این مالیات تا ۱۸ برابر ارزش اجاره ملک خواهد بود.

البته وضعیت برای کسانی که بیش از ۵ خانه ی خالی دارند، متفاوت خواهد بود. مالکان این واحدها در سال اول خالی بودن ملک خود باید تا ۱۲ برابر ارزش اجاره ی ملک، مالیات پرداخت کنند. این مبلغ در سال های دوم و سوم به ترتیب ۲۴ و ۳۶ برابر خواهد بود.

در صورتی که مالک نسبت به صدور این برگه های تشخیص مالیات اعتراضی نداشته باشد، تا یک ماه فرصت دارد که نسبت به پرداخت این مبالغ اقدام کند. در صورتی که در پرداخت این مالیات تعلل کند، به ازای هر ماه مشمول ۲.۵ درصد جریمه خواهد شد.

برای چهار میلیون نفر، پیامک خانه خالی ارسال شده!

همان طور که اشاره شد، بیش از ۱۸ هزار واحد خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند. بر اساس گفته های سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیش از چهار میلیون رکورد از مالکیت و موجودیت املاک در سامانه ثبت شده است. با توجه به مفاد قانونی ۵۷۰ هزار واحد خالی شناسایی شده که مالکان آن ها بیشتر از ۲ واحد خالی داشته اند.

ابوالفضل نوروزی می گوید که تا سال ۱۴۰۰، این تعداد خانه ی خالی شناسایی شده و از این میان، ۱۸ هزار واحد را هم به سازمان معرفی کرده اند.

وی خاطرنشان ساخت که برای بیش از ۴ میلیون نفر در این رابطه پیامک ارسال شده است اما این موضوع بدین معنی نیست که ۴ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم.

در سال ۹۵، یک سرشماری صورت گرفت و مشخص شد که نزدیک به ۲.۶ میلیون واحد خالی در کشور موجود است.

نوروزی گفت:

در کل دنیا، شاخص واحدهای خالی ۵ درصد است. در کشور ما این عدد به ۱۰ درصد رسیده است. یعنی ۵ درصد از میانگین دنیا بالاتر هستیم. بر اساس قانون، خانه هایی که در روستاها و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هستند و خالی می باشند، مشمول قانون مالیات بر خانه های خالی نمی شوند.

این مقام مسئول تاکید کرد که شناسایی بیش از ۸۲ هزار خانه خالی قطعی شده اما این روند همچنان ادامه دارد و خانه هایی که مشکوک به خالی هستند، در تور شناسایی قرار می گیرند. تلاش بر این است که تمام واحدهای خالی شناسایی شده و برای صدور برگه مالیاتی به سازمان معرفی شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است