مالیات بر املاک، راهکار کنترل بازار مسکن

مالیات بر املاک، راهکار کنترل بازار مسکن

مالیات بر سرمایه هایی مثل مسکن، در بیشتر کشورهای دنیا اجرا می شود. این روش برای تنظیم گری بازار مسکن کارآمد است. در کشور ما نیز چندین سال است که صحبت از مالیات بر خانه های خالی می شود و حتی تلاش هایی برای اجرای آن نیز صورت گرفته اما تا به امروز، اثرگذاری خاصی از این قانون مشاهده نشده است. قیمت مسکن همچنان بالا می رود و فشار آن بر قشر کم درآمد جامعه خواهد بود.

به گزارش پرشین سازه ، تنها راهی که برای بهبود وضعیت مسکن وجود دارد، ایجاد یک نظام مالیات بر املاک است که کارآمد باشد. این شیوه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا امتحان شده و جواب خود را پس داده است.

نسخه های مالیاتی کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، کره جنوبی، ترکیه، سنگاپور، اسپانیا، دانمارک و چندین کشور دیگر توانسته است که نقش موثری در تنظیم وضعیت بازار مسکن داشته باشد. بنابراین سیاستگذار داخلی نیز برای بهبود وضعیت مسکن در کشور، می تواند از تجارب چنین کشورهایی استفاده کند.

در صورتی که نظام مالیات بر املاک در کشور، بر اساس تجارب کشورهای موفق و پیشرفته تدوین شود، چندین فایده و مزیت خواهد داشت. اولین اثر مثبت این نظام مالیاتی، عرضه ی زمین در بازار ساخت مسکن است و از احتکار ملک جلوگیری خواهد شد. در صورتی که زمینی بلااستفاده مانده باشد، مالک آن ناچار است مبالغ زیادی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

همین روش ساده باعث می شود که تمایل به ساخت و ساز در میان مالکان افزایش پیدا کند. در صورتی که مدیریت بهینه ای بر این موضوع صورت بگیرد، خیلی زود شاهد عرضه ی مسکن استطاعت پذیر در کشور خواهیم بود.

یکی دیگر از فوایدی که نظام جامع مالیات ملکی به دنبال خواهد داشت، کنترل شوک هایی است که در اثر هجوم دلالان و سوداگران به بازار مسکن ایجاد می شوند. در واقع با طرح ریزی یک نظام مالیاتی درست، می توان تقاضای سوداگرانه را به شدت کاهش داد. حتی نوسان قیمت ها نیز کمتر می شود.

در کشور ما، نوسانات قیمتی یک چیز ثابت در بازار مسکن است و حتی ممکن است چند بار در سال رخ بدهد. اما با اخذ مالیات، می توان این نوسانات را به حداقل رساند.

بارها اعلام شد که مسکن یکی از نیازهای اصلی بشر است و نمی توان آن را به بازار سرمایه گره زد.

از دیگر مزیت های ایجاد یک نظام مالیاتی ملکی در بازار کشور، می توان به ممانعت از ورود و خروج شدید نقدینگی به بازار اشاره کرد. هر بار که تقاضای غیرمصرفی به بازار مسکن هجوم می آورد و نقدینگی در آن زیاد می شود، شاهد تورم مسکن هستیم. نظام مالیاتی منسجم باعث می شود که دیگر کمتر شاهد این تحرکات غیرعادی در بازار باشیم.

بیشتر سوداگران به هدف کسب سودهای عجیب و غریب وارد مسکن می شوند. ورود آن ها مساوی است با افزایش قیمت و احتکار مسکن! وقتی که مالیات ستانی صورت بگیرد، تمایل به خریدهای سوداگرانه و کسب درآمد نیز کمتر می شود. در یک نظام کارآمد مالیاتی، هر خریدی برابر با پرداخت مالیات است.

همچنین نباید فراموش کرد که در سایه ی یک نظام مالیاتی درست و حسابی، سرمایه گذاری در صنعت ساختمان نیز رونق می گیرد و به ثبات می رسد. به این معنی که با توجه به نیاز بازار، ساخت و ساز مسکن صورت می گیرد.

در صورتی که تمام بخش های نظام مالیات ملکی به درستی اجرا شود، خیلی زود شاهد افزایش عرضه ی مسکن و تنظیم بازار خواهیم بود. ثروت در جامعه به درستی توزیع خواهد شد و بخش عظیمی از طبقات کم درآمد صاحب مسکن می شوند.

در حال حاضر، وضعیت مالیات ستانی و نظامی که برای آن تعریف شده، اصلا قابل قبول نیست. این موضوع به خصوص در حوزه های ملکی بیشتر به چشم می آید. وزن مالیات های ملکی از کل درآمدهای مالیاتی ایران، یک هشتم درآمد آمریکا از چنین منبعی است. به این معنی که ۱۶ درصد از درآمد مالیاتی آمریکا مربوط به مالیات ملک و املاک است. این در حالیست که این سهم در کشور ما ۱.۷ درصد می باشد.

از آن جایی که مسکن، یکی از مهم ترین نیازهای جامعه است، نمی توان نسبت به آن نگاه ساده انگارانه ای داشت. به همین دلیل، مالیات ستانی از افرادی که دارای چندین واحد مسکونی هستند و آن ها را به بازار عرضه نمی کنند، باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

در هفته های اخیر، تحرکاتی از سوی دولت دیده شد که نشان می دهد جدیت دولت برای پیگیری این موضوع، افزایش پیدا کرده است.

دیدگاه ها غیرفعال است