پیش بینی کاسبان و دلالان مسکن شکست خورد!

پیش بینی کاسبان و دلالان مسکن شکست خورد!

نیمه ی اول امسال مصادف بود با کاهش قیمت مسکن در برخی از شهرهای حاشیه ای تهران مانند پردیس و پرند! گفته ها و بررسی های میدانی حاکی از کاهش قیمت ۲۵ الی ۳۰ درصدی است.

به گزارش پرشین سازه ، برخلاف پیش بینی خیلی از فعالان بازار که تصور می کردند با آغاز سال ۱۴۰۲، وارد موج جدیدی از گرانی مسکن می شویم، قیمت ها در برخی از شهرهای کشور کاهش پیدا کرد. اما دلیل اصلی چنین اتفاقی چه بود؟ آیا واقعا قیمت مسکن در شهرهایی مثل پردیس و پرند کمتر شده است؟

در حال حاضر، به جز سه دهک بالای درآمدی، هیچکس قادر به خرید خانه در تهران نیست. این بحران از سال ۹۶ آغاز شد و به تدریج به اوج خود رسید. بحران مسکن به جایی رسید که هزینه هایی که پیش از این برای خرید خانه صرف می شدند، حالا دیگر کفاف رهن و اجاره را هم نمی دهند. به همین دلیل خیلی از مستاجران ناچار به کوچ شدند.

با شروع دولت سیزدهم، وعده های مختلفی در خصوص ساخت مسکن داده شد که مهم ترینشان، طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال بود. به نظر می آید که دولتمردان بلاخره متوجه شدند که دلیل اصلی گرانی های امروز مسکن، کمبود تولید است.

در کنار سرعت گرفتن ساخت مسکن، اقدامات دولت نیز جدی تر شد. بنگاه های متخلف مسکن پلمپ شدند، قوانین مالیاتی برای خانه های خالی وضع شد و حتی طرح هایی برای ساماندهی بازار اجاره بهای مسکن نیز در پیش گرفته شد.

در نهایت، شاهد بودیم که قیمت مسکن به ویژه در شهرهایی مثل پردیس و پرند کاهش پیدا کرد. برخی از کارشناسان دلیل اصلی این کاهش را، تخفیف های فروشندگان می دانند. از آن جایی که قیمت مسکن بسیار بالا رفته و خریداری در بازار نیست، فروشندگانی که به نقدینگی نیاز دارند، چاره ای جز ارائه ی تخفیف پیدا نکردند.

البته دولت سیزدهم، این کاهش قیمت را دستاورد خود می داند. به همین دلیل است که بسیاری از مسئولین رده بالای دولت از جمله وزیر راه و شهرسازی، صحبت از کاهش قیمت ۳۰ درصدی در شهر پردیس می کنند.

این مسئله زمانی جالب تر می شود که پیش بینی های دلالان و فعالان بازار در اواخر سال گذشته، درست از آب درنیامد و قیمت ها کمتر شد.

پیش بینی های شکست خورده!

گفتیم که برخی از افراد اعلام می کردند که قیمت مسکن با آغاز سال جدید گران خواهد شد. به نظر می آید که هیچ پایه و اساسی برای شروع این شایعات وجود نداشت اما هدف این بود که مردم را به بازار مسکن بکشانند و این توهم را به وجود بیاورند که اگر امروز خرید نکنند، قطعا فردا مسکن گران تر خواهد شد و چه بسا از دسترس شما دور شود.

اما با ثبات ارز و طلا، قیمت مسکن نیز ثبات پیدا کرد و پیش بینی های این افراد شکست خورد. حتی قیمت نهاده های ساختمانی هم کاهش داشت تا مهر تایید دیگری بر شکست این پیشگویان بازاری باشد. در واقع به نظر می آید که برای اولین بار، دلالان و سوداگران نتوانستند با فضاسازی، مردم را به بازار بکشانند و به این ترتیب فضا را در اختیار خود بگیرند.

البته به نظر می آید که دلیل اصلی شکست دلالان در کشاندن مردم به بازار، کاهش شدید توان و قدرت مالی متقاضیان مسکن باشد.

زمانی که تقاضا در بازار وجود نداشته باشد، طبیعتا قیمت ها از سمت عرضه نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین می توان گفت که دلیل اصلی کاهش قیمت مسکن در پرند و پردیس، عدم حضور متقاضیان خرید بوده است.

فعالیت کارگاه های تولید مسکن، بی تاثیر نبوده است!

یکی دیگر از عواملی که به نظر می آید قیمت مسکن را کنترل کرده، فعال شدن کارگاه های ساختمانی در شهرهای پرند و پردیس است.

بعد از ۱۲ سال، کارگاه های تولید مسکن مهر در شهر پردیس و پرند فعال شده اند و زمزمه هایی در خصوص تحویل این واحدها به گوش می رسد. بنابراین طبیعی است که موجی از امیدواری در میان متقاضیان مسکن راه بیفتد و سوداگران را به تقلای فروش واحدهای خود بندازد.

با تحویل این واحدها به متقاضیان، می توان بخش زیادی از مشکل مسکن را در این دو شهر، حل و فصل کرد. حتی کاهش قیمت بیشتر نیز دور از انتظار نخواهد بود. پیش بینی کارشناسان بر این است که در نیمه دوم سال نیز شاهد تداوم کاهش قیمت ها در این دو شهر باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است