قیمت مسکن در شهر پردیس، همچنان کاهشی است

قیمت مسکن در شهر پردیس، همچنان کاهشی است

خرداد ماه سال جاری بود که اخباری مبنی بر کاهش قیمت مسکن در شهرهای جدید به گوش رسید. روند کاهش در شهر پردیس و پرند بیشتر از دیگر شهرها بود. به نحوی که قیمت واحدهای مسکونی این دو شهر، تا بیش از ۳۰ درصد نیز کاهش پیدا کرد.

به گزارش پرشین سازه ، روند کم شدن قیمت ها همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که چه زمانی، قیمت ها ثابت می شوند. در حال حاضر می توانید با بودجه ای برابر با ۱.۴ میلیارد تومان در فازهای ۵، ۹ و حتی ۱۱ پردیس نیز یک واحد مسکونی بخرید. در حالی که تا همین ابتدای سال ۱۴۰۲، قیمت این واحدها زیر ۲.۵ میلیارد تومان نبود.

مثلا در حال حاضر، یک واحد مسکونی ۸۲ متری کلیدنخورده در فاز ۵ که در طبقه ی همکف هم واقع شده ، ۱.۴ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.

بسیاری از کارشناسان مسکن می گویند که متقاضیان واقعی مسکن، فرصت بهتری برای ورود به بازار پیدا نمی کنند. بنابراین بهتر است که در صورت داشتن نقدینگی کافی، همین امروز اقدام به خرید نمایند.

اما واقعیت این جاست که هنوز هم برخی از افراد امیدوار به کاهش بیشتر قیمت ها هستند. از آن جایی که معاملات مسکن در کمترین حالت خود قرار گرفته، اصلا بعید نیست که قیمت مسکن شهر پردیس، از این هم ارزان تر شود.

حالا گفته می شود که قیمت مسکن پردیس نسبت به خرداد هم با کاهش ۱۵ الی ۲۰ درصدی مواجه شده است. به عبارت دیگر، بسیاری از فروشندگانی که نیاز به نقدینگی دارند، ناچار به ارائه ی تخفیف های بالا شده اند.

اما از چه زمانی این روند قیمت ها کاهشی شد؟ به نظر می آید که چند دلیل اصلی در کاهش قیمت مسکن پردیس موثر بوده است.

اولین دلیل به طرح شناسایی آپارتمان های خالی در پردیس برمی گردد. بعد از آن، زمزمه های پلمپ بنگاه های املاک متخلف به گوش رسید. این موضوعات به انتظارات کاهشی در بازار منجر شد و در نهایت، رکود معاملات مسکن را به همراه آورد.

در حال حاضر، خرید و فروش مسکن سرمایه ای در پردیس به صفر رسیده است. حتی معاملات جاری مسکن نیز به ندرت انجام می شود.

البته در این میان سوداگران و سودجویان نیز بیکار نمانده اند و واحدهایی که با تخفیف ارائه می شوند را باز هم ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت می خرند. چرا که وضعیت بازار راکد است و فروشندگان ناچار به فروش هستند.

از سوی دیگر، حتی سازندگان و مالکان نیز چاره ای جز فروش واحدهای خود به دلالان ندارند. چرا که شاهد وضعیت کاهشی قیمت ها هستند و نمی خواهند بیشتر از گذشته ضرر کنند.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت مسکن پردیس در قیاس با اسفند ماه سال ۱۴۰۱ با کاهش ۱ میلیاردی در قیمت مواجه شده است. به عبارت دیگر، قیمت مسکن در این شهر ۳۰ درصد کمتر شده است. به نظر می آید که حباب مسکن کوچک تر شده و دوره ی ثبات و آرامش بر بازار حاکم شده است.

علاوه بر تمام عوامل دخیل در کاهش قیمت مسکن، می توان مهمترین عامل را ثبت بازار ارز دانست. در واقع آرامشی که در بازارهای موازی ایجاد شده، باعث کاهش انتظارات تورمی شده است. بر اساس گزارش های شفاهی وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن تهران در تیرماه سال جاری، نسبت به ماه پیشین با کاهش ۳.۸ درصدی مواجه شده است.

وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده بود که قیمت زمین و مسکن در چند ماه گذشته، منفی شده است.

اما به نظر می آید که اصلی ترین دلیل کاهش قیمت مسکن در شهر پردیس، اقدامات دولت در راستای شناسایی واحدهای خالی و پلمپ دفاتر غیرقانونی و متخلف املاک بوده است. از سوی دیگر، شرکت عمران پردیس نیز خبر داد که اگر شورای مسکن استان تایید بدهد، هزینه ی نقل و انتقال مسکن مهر در پردیس حذف می شود که طبیعتا قیمت خرید و فروش این واحدها را نیز کاهش خواهد داد.

برای اولین بار در طی چند سال اخیر است که میزان عرضه از تقاضا بیشتر شده و همین موضوع قیمت را کاهش داده است. لازم به ذکر است که با وجود کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن، هنوز هم خیلی از متقاضیان واقعی قادر نیستند که به بازار ورود کنند. چرا که قیمت مسکن همچنان بالاست و بسیاری از افراد توان خرید ندارند.

دیدگاه ها غیرفعال است