آیا اقدامات دولت منجر به کاهش قیمت مسکن پردیس شد؟

آیا اقدامات دولت منجر به کاهش قیمت مسکن پردیس شد؟!

مسئولان در این چند هفته ی گذشته، مدعی بوده اند که قیمت مسکن در تهران و به خصوص شهرهایی مثل پردیس، بین ۱۰ الی ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. جالب ترین نکته اینجاست که این موضوع را دستاورد بزرگ دولت در حوزه ی مسکن می دانستند. اما سوال این جاست که آیا اقدامات دولت منجر به کاهش قیمت شد؟

به گزارش پرشین سازه ، شهر پردیس در روزهای اخیر با کاهش قیمت رو به رو بود اما به زعم بسیاری از فعالان بازار، این کاهش قیمت به دلیل تخفیف هایی بود که فروشنده ها ارائه می کردند.

سرپرست جدید شرکت عمران شهر پردیس نیز روی موضوع کاهش قیمت ۱۰ الی ۲۵ درصدی تاکید کرد و جنبه ی رسمی تری به موضوع داد.

اما واقعیت این جاست که در سال های گذشته نیز رکود مسکن منجر به کاهش قیمت مسکن پردیس شده است. البته باید گفت که کاهش سال جاری، با سال های قبل متفاوت است. در سال های گذشته، این کاهش نهایتا ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان بود.

اما به گزارش برخی از فعالان بازار، پایین آمدن قیمت ها به ۵۰۰ میلیون تومان نیز رسیده است. به همین دلیل خیلی از سرمایه گذاران ضرر کرده اند.

گرچه دولت این مسئله را حاصل اقدامات خود می داند اما واقعا چه چیزی منجر به کاهش ۵۰۰ میلیونی قیمت مسکن در شهر پردیس شده است!

چرا قیمت مسکن پایین آمد؟!

بیشتر کسانی که در بازار مسکن این شهر فعالیت دارند، می گویند که رکود، دلیل اصلی کاهش قیمت هاست. حالا دیگر معامله ای در بازار مسکن پردیس انجام نمی شود. از طرف دیگر برخی از فروشندگان به پول خود نیاز دارند و به همین دلیل ناچار می شوند که تخفیف بدهند و ملک خود را زیر قیمت بفروشند.

یکی از فعالان مسکن پردیس می گوید که دلیل اصلی این موضوع، انفجار قیمت آپارتمان پردیس در سال گذشته است. خیلی از سرمایه گذاران به این شهر آمدند و پول های خود را به واحد مسکونی تبدیل کردند. در نتیجه کمبود عرضه رخ داد و قیمت ها بالا رفت.

اما حالا که وضعیت بازار راکد است، حباب قیمت ها در حال کوچک شدن است و باعث شده که قیمت ها واقعی تر شوند.

اشتیاق برای سرمایه گذاری کم شده است

پول ملی هر روز در حال کاهش ارزش است. بنابراین طبیعی است که مردم سرمایه های خود را به بازاری وارد کنند که خیالشان را راحت کند. در سال های گذشته، بازار مسکن بهترین گزینه برای حفظ سرمایه بود. اما از آن جایی که قیمت مسکن تهران به شدت افزایش پیدا کرد، خیلی از سرمایه ها به سمت شهرهای حاشیه ای رفت.

همین موضوع، روند طبیعی بازار را به هم زد و عرضه را کمتر از تقاضا نمود. به سرعت، قیمت ها افزایش پیدا کردند و دیگر کمتر کسی قادر به خرید مسکن بود. این چرخش معیوب، بازار مسکن پردیس و شهرهای دیگر اطراف تهران را مختل کرد.

حالا آن چه که می بینیم، نتیجه ی مستقیم همین سرمایه گذاری هاست. قیمت مسکن این شهرها به قدری بالا رفته که دیگر کسی قدرت خرید ندارد. رفتارهای هیجانی باعث شد که مسکن پردیس گران شود و حتی مصرف کنندگان واقعی نیز از بازار کنار گذاشته شوند.

مشتری های فعال بازار را ترک کرده اند و فروشندگان مسکن، ناچارند که قیمت ملک خود را پایین بیاورند و پول خود را نقد کنند. اما مشکل این جاست که با این وجود، باز هم مشتری خاصی در بازار نیست. چرا که همه منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند.

وضعیت رکودی که بازار را فرا گرفته، هر روز وخیم تر می شود و بازار از معامله گران کاملا خالی شده است.

اما آیا چنین وضعیتی، نتیجه ی اقدام مستقیم دولت است؟ در پاسخ به این سوال، تردیدهای بسیاری وجود دارد.

تورم بالا و حباب قیمتی، رکود فراوان موجود در بازار، افت شدید قدرت خرید و کاهشی شدن انتظارات تورمی، باعث شده که قیمت ها کمتر شوند و دیگر خریداری در بازار وجود نداشته باشد.

همچنین این وضعیت باعث شده که اشتیاق سرمایه گذاران برای خرید مسکن در شهرهای اطراف تهران کمتر شود. از سوی دیگر، تولید مسکن نیز پیگیری نمی شود و در سال های آتی، شاهد رشد بیش از حد قیمت ها خواهیم بود. چرا که عرضه کمتر از تقاضا خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است