نگاه‌ها به ساخت مسکن باید تغییر کند!

نگاه‌ها به ساخت مسکن باید تغییر کند!

مسکن ملی؛ مشارکت مردم کلید حل مشکل مسکن


یکی از کارشناسان اقتصادی تاکید کرد که برای بهبود وضعیت مسکن و استفاده از پتانسیل هایی که در این حوزه وجود دارد، باید یک رویکرد استراتژیک چندگانه داشته باشیم. حمایت دولت، تخصیص زمین و تامین مالی می تواند بهترین اقدام مشترک برای بهبود طرح های مسکن سازی با مشارکت مردم باشد.

به گزارش پرشین سازه ، فرید ولدی تاکید کرد که اگر زمین کافی به مردم عرضه کنیم، خودشان دست به ساخت و ساز می زنند و طرح های مسکن سازی را با قدرت بیشتری نسبت به دولت پیش می برند. برای تحقق رشد پایدار اقتصادی، چنین موضوعی اولویت دارد و باید تا حد ممکن، پای مشارکت فعال مردم را به این عرصه باز کرد.

مشکلات مسکن بیشتر در شهرهای بزرگ و کلانشهرها دیده می شود. به علت کمبود اراضی و هجوم جمعیتی به شهرهای بزرگ، وقوع مشکلات مربوط به مسکن دور از انتظار نبود. به همین دلیل است که بخش زیادی از مردم ساکن شهرهای بزرگ درگیر این معضل شده اند و ناچارند هزینه های سنگین اجاره نشینی را پرداخت کنند.
تراکم جمعیت در این شهرها، منجر به افزایش شدید ترافیک شده و قیمت مسکن را تا حد زیادی بیشتر کرده است. از سوی دیگر، تورم عمومی در شهرهای بزرگ، بیشتر به چشم می آید و معیشت بسیاری از صاحبخانه ها را دچار خدشه کرده است. به همین دلیل، اجاره های ملک خود را بالا برده اند و به این ترتیب، عملاً هزینه های زندگی موجر نیز به دوش مستاجران افتاده است.

بیشتر مردمی که برای زندگی به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند، به دنبال اشتغال و کسب فرصت های تازه هستند اما این هجوم جمعیت، مشکلات مسکن را برجسته تر کرده است. در حال حاضر، اراضی کافی برای ساخت و ساز مسکن در تهران وجود ندارد و همین موضوع سبب افزایش گرانی ها شده است.
فرید ولدی، کارشناس اقتصادی خاطرنشان می سازد که دولت باید در راستای شکستن انحصار زمین پیش قدم شود و چالش قیمت بالای آن را حل و فصل کند. برای رفع نیاز مردم به مسکن، چاره ای جز تغییر رویکرد نیست و دولت باید در جهت بهبود وضعیت مسکن، گامی جدی بردارد.
این کارشناس در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد:

دولت باید تامین زمین برای مردم را در اولیت قرار بدهد و در نظر داشته باشد که دسترسی به زمین، اصل و اساس ساخت مسکن و سرعت دهنده به رشد اقتصادی است. همچنین باید همکاری بیشتری از سوی بانک ها در جهت تامین مالی پروژه های مسکن سازی صورت بگیرد.

در گام بعدی، باید روند دریافت تسهیلات بانکی ساده تر شود و نقش نحوری را در تکمیل پروژه های ساخت مسکن ایفاء کند.

وی در ادامه تاکید کرد که تنها از همین راه است که می توان شهروندان را به مشارکت فعال در فرآیندهای ساخت و ساز واداشت. در غیر این صورت، فرصتی برای حضور مردم در طرح های مسکن سازی و رشد اقتصادی وجود نخواهد داشت.
فرید ولدی اعتقاد دارد که تنها از این طریق است که می توان وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال را محقق ساخت و رونقی به صنعت ساختمان داد. از دیگر مزیت های حضور مردم در پروژه های ساخت مسکن، افزایش حس مالکیت و توانمندی در میان آن هاست.
از دیگر مزیت های واگذاری زمین به مردم برای ساخت و ساز، توسعه افقی شهر است. ساخت خانه های ویلایی با فرهنگ ایرانی تطابق بیشتری دارد. بنابراین در تمام شهرهایی که امکان ساخت و ساز افقی وجود دارد، باید در همین راستا پیش رفت.
بعد از چند سال، می توان تحول بزرگی در وضعیت مسکن ایران مشاهده کرد. هزینه های ساخت از طریق ویلایی سازی کاهش پیدا می کند و در نتیجه، قیمت مسکن برای متقاضیان واقعی آن، کمتر خواهد شد. بدون چنین رویکردی؛ هر ساله باید منتظر افزایش قیمت ها ماند.
ولدی در انتهای سخنان خود خاطرنشان ساخت که در سال جاری، دولت سیزدهم می تواند وعده های خود را محقق سازد و در جهت رفع نیازهای مردم و معضلات مسکن گام بردارد. اگر مشارکت عمومی در این عرضه بالا برود، می توان شاهد رشد اقتصادی و حل مشکل مسکن بود.
در حال حاضر بخش زیادی از جمعیت کشور مستاجر هستند و به تغییر رویکرد دولت نیاز دارند. در صورتی که واگذاری زمین با سرعت بیشتری پیگیری شود، می توان توقع داشت که در سال های آتی، چشم اندازی روشنی برای بخش مسکن و ساختمان وجود خواهد داشت.

نکات قابل توجه

واگذاری زمین به مردم و مشارکت آن‌ها در ساخت مسکن، می‌تواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند.
مشارکت مردم در ساخت مسکن، می‌تواند به افزایش اشتغال و رونق اقتصادی کشور کمک کند.
دولت باید در جهت تامین زمین برای مردم و ارائه تسهیلات بانکی به آن‌ها اقدام کند.

دیدگاه ها غیرفعال است