دولت سیزدهم به دنبال تحقق وعده های مسکن سازی!

دولت سیزدهم به دنبال تحقق وعده های مسکن سازی!

بر اساس حجم اختیاراتی که این روزها از سوی دولت به سازمان ملی زمین و مسکن تفویض می شود، می توان به سادگی نتیجه گرفت که اولویت اصلی دولت سیزدهم پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن است. بر اساس گفته های ارسلان مالکی، این حجم از تفویض اختیارات، بی سابقه بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، ارسلان مالکی اعلام کرد که انتظار مردم و دولت از سازمان ملی زمین و مسکن این است که هرچه سریع تر، سیاستی که در نهایت منجر به تولید مسکن می شود را در پیش بگیرند و طرح نهضت ملی مسکن را پیش ببرند.

وی در طی دومین نشست تخصصی مباحث مرتبط با دستورالعمل ها و پیمان و رسیدگی در حوزه فنی و مهندسی، خاطرنشان ساخت که امید مردم به فعالیت های این سازمان است و باید اقدامات بیشتری در راستای مسکن سازی صورت بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که شخص رئیس جمهور هر ۲۰ روز یک بار در جلسات شورای عالی مسکن حضور پیدا می کند. علاوه بر این، پیگیری های وزیر راه و شهرسازی نیز به شکل مداوم انجام می شود.
سازمان ملی زمین و مسکن نیز با تمام قدرت و اختیاراتی که در دست دارد، ایستاده تا مشکل زمین و مسکن حل شود و وظایفی که بر عهده دارد، به بهترین شکل ممکن اجرا گردند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد که کلید پیشبرد این طرح، همدلی و کمک به همدیگر است.
وی خاطرنشان ساخت:

پایه اصلی کار، انعقاد قراردادها و انجام درست و دقیق مناقصه هاست. در صورتی که این موارد به دقت صورت بگیرد، خیلی از مشکلات رخ نخواهد داد.

مالکی اعلام کرد که هدف از برگزاری چنین نشست هایی، همفکری و استفاده از تجارب یکدیگر است. در صورتی که بخشی از فرآیند کار نادرست باشد می توان با همفکری آنها را اصلاح کرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه به نکات دیگری از جمله رعایت سلامت کاری و پیشگیری از فساد اداری، پیگیری مستمر کارها و تسریع در اجرایشان نیز اشاره کرد.

در نشست مزبور، یکی از اعضاء هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرد که برای تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن، به یک عملکرد جهادی نیاز است.
فردین شاکری تصریح کرد که با روش های قدیمی و معمولی نمی توان حجم کاری که بر عهده ی سازمان گذاشته شده را انجام داد. به همین دلیل باید در چنین نشست هایی به دنبال ایجاد راه هایی باشیم که بتوان پروژه ها را به بهترین نحو و سریع ترین شکل ممکن انجام داد. در این میان بحث کیفیت را نیز نباید فراموش کرد.

شاکری تاکید داشت که باید از تجارب مسکن مهر استفاده شود و مشکلاتی که در گذشته وجود داشت را برطرف کرد. اصلی ترین مشکلات طرح مسکن مهر به مسائل فنی و حقوقی مربوط می شد که با استفاده از دستورالعمل های ابلاغی، باید از رخ دادن آنها در طرح نهضت ملی، جلوگیری کرد.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که متقاضیان مسکن باید از قیمت قطعی پروژه ها باخبر باشند. به همین دلیل باید تمام هزینه ها به دقت محاسبه شود و به اطلاع متقاضی برسد. به این ترتیب می توان از ایجاد بار مالی برای دولت جلوگیری کرد.

۲۲ هزار هکتار زمین دیگر الحاق خواهند شد!

یکی دیگر از اعضای این سازمان، در بخش دیگری از نشست مزبور خاطرنشان ساخت که تا به امروز، ۲۸ هزار هکتار زمین با کاربری مسکونی شناسایی شده و به استان های مربوطه، ابلاغ شده است. در گام بعدی، قراردادهای آماده سازی این زمین ها، منعقد می شود.
علاوه بر این ۲۸ هزار هکتار، ۲۲ هزار هکتار دیگر نیز در فرآیند الحاق به شهرها قرار گرفته اند.

محمدمهدی بلوردی در ادامه درخواست کرد که مدیریت درستی روی قراردادهای آماده سازی طرح نهضت ملی مسکن وجود داشته باشد.
در بخش دیگری از نشست مزبور، سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان ملی زمین و مسکن از یک کتابچه رونمایی کرد که در آن به بخشنامه ها و مقررات مورد عمل سازمان ملی زمین و مسکن اشاره شده است. این کتابچه شامل دو جلد است که در جلد اول، دستورالعمل ها و قوانین بالادستی سازمان ذکر شده و در جلد دوم، بخشنامه هایی که توسط شورای عالی مسکن تصویب شده، آمده است.

با توجه به روندی که دولت در پیش گرفته، مشخصاً اصلی ترین اولویت به تکمیل طرح نهضت ملی مسکن مربوط می شود. تولید مسکن، مهم ترین وعده ی انتخاباتی رئیس جمهور بود و به همین خاطر، اصلا عجیب نیست که تمام تلاش و اراده ی دولت در راستای تحقق این وعده، صرف شود.

دیدگاه ها غیرفعال است